Rośne wartość „tęczowej złotówki”. Dobija do 200 mld zł
Siła nabywcza osób LGBTQIAP+ w Polsce to aż 189 mld zł – wynika z raportu "Ile warta jest tęczowa złotówka?" autorstwa agencji marketingu inkluzywnego Priders. Średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osób nieheteronormatywnych to 13 946 zł, o 2198 zł więcej niż w gospodarstwach heteroseksualnych.
"Ile warta jest tęczowa złotówka?" to pierwsze od 2006 roku badanie siły nabywczej społeczności LGBTQIAP+ w Polsce, które przedstawia dane na temat zarobków, wydatków i zachowań konsumenckich tej grupy, której wielkość w Polsce szacuje się na około 4 mln osób.
Analiza badawcza objęła kilkadziesiąt pytań z różnych obszarów tematycznych i ujawnia istotne różnice w zarobkach i stylu życia osób LGBTQIAP+ (także w porównaniu do osób heteroseksualnych).
Zobacz: Te marki najmocniej kojarzą się ze wspieraniem LGBT
Osoby z tęczowej społeczności więcej zarabiają i więcej wydają
Średni miesięczny dochód na gospodarstwo domowe osób LGBTQIAP+ wynosi 13 946 zł, co jest wyższą kwotą w porównaniu do 11 748 zł osiąganych przez osoby cisheteroseksualne, które brały udział w badaniu. Oznacza to, że osoby LGBTQIAP+ zarabiają o 2198 zł więcej miesięcznie.
W obrębie samej społeczności osób nieheteronormatywnych występują znaczące różnice w dochodach. Gospodarstwa domowe homoseksualnych mężczyzn osiągają najwyższy średni dochód wynoszący aż 16 327 zł. Jest to o prawie 30 proc. więcej niż średni dochód gospodarstw domowych homoseksualnych kobiet.
Średnie miesięczne wydatki gospodarstw domowych osób LGBTQIAP+ wynoszą 7190 zł, co pozwala na oszczędności rzędu 6230 zł miesięcznie. Osoby z tęczowej społeczności wydają również więcej na osobę (3797 zł) niż osoby heteroseksualne (3041 zł).
Raport pokazuje, że 61 proc. badanych osób LGBTQIAP+ przyznaje się do kupowania rzeczy, które już posiadają. Ponadto, zakupy bez mierzenia stają się coraz bardziej popularne (40,5 proc.), co ułatwia proces zwrotu towarów. Spontaniczne zakupy są powszechne wśród 51 proc. badanych osób, co może skutkować nabywaniem rzeczy niepotrzebnych – aż 40 proc. osób respondenckich ma w domu przedmioty, z których nie korzysta.
Produkty markowe kupuje je 50,5 proc. badanych, a luksusowe i premium produkty nabywa 34,5 proc. Geje wykazują wyższą tendencję do impulsywnych zakupów oraz preferują markowe i luksusowe towary.
Zobacz: Rusza nowa odsłona kampanii „LGBT+Ja” Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
Różnice w zachowaniach konsumpcyjnych
Badanie ujawnia również różnice w zachowaniach zakupowych między różnymi grupami. Lesbijki często kupują na zapas i starają się wykorzystać to, co nabyły. W przeciwieństwie do nich geje są bardziej skłonni do impulsowych zakupów. Zaledwie 39 proc. lesbijek porównuje ceny przed dokonaniem zakupu, co jest niższym wynikiem w porównaniu do osób biseksualnych (51 proc.) oraz heteroseksualnych (57 proc.).
Lesbijki wykazują większą oszczędność – jedynie jedna trzecia z nich ma w domu przedmioty nieużywane, podczas gdy wśród gejów ten odsetek wynosi 46 proc. Lesbijki chętnie korzystają z promocji (70 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI od 11 marca do 19 września 2023, uzyskano prawie 1000 wypełnionych w 100% kwestionariuszy.
Dołącz do dyskusji: Rośne wartość „tęczowej złotówki”. Dobija do 200 mld zł