Meta edukuje o oszustwach online. To użytkownik ma o sobie dbać
Meta rozpoczyna globalną kampanię edukacyjną na temat oszustw online. W Polsce akcję wspierają infuencerzy Elwira Rutkowska i Damian Tkaczuk, którzy na swoich kanałach pokazują najpopularniejsze metody oszustw w internecie oraz dzielą się wskazówkami, jak rozpoznawać scam na co dzień.
Z badań Mety wynika, że do najpopularniejszych oszustw online w okresie świątecznym należą: oferowanie prezentów i nagród do zdobycia w fałszywych loteriach, które mają na celu wyłudzenie danych osobowych; niedziałające i fałszywe kody rabatowe do sklepów; czy przecenione produkty, które nigdy nie docierają do kupującego.
Dlatego platforma rozpoczyna globalną kampanię, w której przypomina użytkownikom o najnowszych narzędziach bezpieczeństwa, które wprowadziła w tym roku na Facebook Marketplace, WhatsAppie i Instagramie. Są to m.in. powiadomienia ostrzegające przed interakcją z nieznanymi profilami i kontami, zwracające uwagę użytkowników na popularne metody oszustw w internecie.
Firma na potrzeby kampanii współpracuje również z lokalnymi twórcami internetowymi – w Polsce są to m.in. Elwira Rutkowska i Damian Tkaczuk.
Meta w kampanii ciężar odpowiedzialności za bezpieczeństwo na swojej platformie kładzie na użytkownikach – to oni mają uważać na podejrzane wiadomości w komunikatorach, zachowywać ostrożność przy dokonywaniu płatności online, nie udostępniać dancyh.
Zobacz: Skargi na fałszywe e-sklepy. Chiński towar zamiast polskiego
Facebook atakowany za przepuszczanie oszukańczych treści
W ostatnim czasie Meta boryka się z oskarżeniami o zaniedbania w zakresie bezpieczeństwa użytkowników na platformie. Oszustwa, scamy i fałszywe reklamy to w serwisie Marka Zuckerberga plaga, o czym na łamach Wirtualnemedia.pl pisaliśmy wielokrotnie. Jednocześnie algorytm ma problemem z treściami edukacyjnymi np. CERT Polska, który dostarcza rzetelnej wiedzy o internetowych oszustwach. Instytucja w swojej obszernej analizie, którą Facebook najpierw wyrzucił ze swojego feedu za rzekomy spam, udowadnia, że nawet zgłaszanie fałszywych reklam nie działa jak powinno.
„Od stycznia do listopada 2024 testowaliśmy zgłaszanie reklam, które uznaliśmy za oszustwo z poziomu standardowego konta użytkownika Facebook. Ze 122 zgłoszonych tak złośliwych reklam, tylko 10 zostało usuniętych” – podaje CERT Polska.
Eksperci działającego przy NASK CERT Polska przekazali kilka dni temu Mecie listę rekomendacji w celu podniesienia bezpieczeństwa użytkowników. W wytycznych są m.in. rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia czy wykorzystanie Listy Ostrzeżeń CERT Polska.
Dołącz do dyskusji: Meta edukuje o oszustwach online. To użytkownik ma o sobie dbać