Radio 357 zarobiło więcej od planu, ale wprowadza oszczędności. "Niższe tempo przybywania nowych patronów"
Od stycznia do maja br. Radio 357 uzyskało ponad 4,7 mln zł przychodu netto. Koszty operacyjne w tym czasie to 4 mln zł. Przychód netto wyższy był o ponad 207 tys. zł od oczekiwanego.
Z danych przekazanych patronom przez prezesa stacji Pawła Sołtysa i członkinię jej zarządu Olgę Mickiewicz wynika, że Radio 357 na pierwsze pięć miesięcy br. planowało przychód netto w wysokości 4 556 119 zł, podczas gdy sięgnął on 4 763 797 zł. Całkowite przychody rozgłośni w tym okresie wyniosły ponad 5,4 mln zł, wobec zakładanych 5,2 mln zł.
Patroni wpłacili 4,1 mln zł, co daje 76 proc. łącznych wpływów, natomiast współpraca z partnerami biznesowymi przyniosła 944 tys. zł.
Radiowcy szacowali wstępnie, że koszty finansowania (Patronite, obsługa płatności, prawa autorskie) wyniosą między styczniem a majem 707,9 tys. zł, ale ostatecznie zamknęły się one kwotą niższą o ponad 6 tys. zł. Koszty operacyjne wyniosły niemal 4 mln zł, z czego na antenę przeznaczono najwięcej, bo 2,1 mln zł, na marketing i komunikację - 405 tys. zł.
„Szukamy dywersyfikacji finansowania”
Wpłaty patronów pozostają głównym źródłem przychodów radia, podano podczas spotkania. - Konsekwentnie szukamy sposobów, by dywersyfikować źródła finansowania. Finansowanie przez patronów jest i pozostanie kluczowym źródłem. Ale staramy się, aby ciężar finansowania działalności radiowej rozkładać na więcej źródeł - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Paweł Ruszkowski z zarządu rozgłośni.
-Tyle mogliśmy zrobić już teraz, by przygotować się na trudny czas. Przewidujemy dalszy wzrost cen i w rezultacie - naszych kosztów. Z drugiej strony - cięcia wydatków na promocję u partnerów komercyjnych. Wszystko to musi odbić się na naszym budżecie - mimo starań, by skutki minimalizować. Przygotowujemy się też na konieczne wydatki na dalszy rozwój platformy (priorytet zaraz obok anteny) i przygotowanie atrakcyjnej oferty podcastowej w sezonie jesień/zima 2022, zwiększenie ilości treści video, promocję i dalsze usprawnianie kontaktu z Patronami - stwierdza w rozmowie z nami Paweł Sołtys, prezes zarządu Radia 357.
Jednym z nich ma być współpraca z partnerami biznesowymi, a także sprzedaż radiowych gadżetów.
- Wojna, rosnące ceny i niepewność gospodarcza widocznie obniżyły tempo przybywania nowych patronów. Dlatego wdrożyliśmy program oszczędnościowy, podchodząc ostrożniej do planowanych wydatków. W ten sposób chcemy zrównoważyć oczekiwane osłabienie wpływów z Patronite i przygotować poduszkę finansową na drugą połowę roku, która - i to już wiemy - będzie trudna - dodaje Ruszkowski, który w zarządzie odpowiada za finanse Radia 357.
Poziom finansowania przez patronów będzie niższy
Radiowcy przewidują dalszy wzrost cen i w rezultacie kosztów swojej działalności. Zakładają też obniżenie poziomu finansowania przez patronów (choćby przez obniżanie kwot wsparcia miesięcznego) oraz cięcia wydatków na promocję u partnerów komercyjnych.
Priorytetem dla zespołu IT rozgłośni są natomiast prace nad tzw. platformą, czyli środowiskiem do korzystania z treści audio emitowanych na żywo oraz dostępnych w podcastach. Na platformę składa się strona internetowa oraz aplikacja mobilna. - Zdecydowaliśmy się przygotować zupełnie nową odsłonę strony i aplikacji mobilnych. W obu przypadkach słuchacze dostaną wygodniejszą nawigację, ulepszony odtwarzacz i stopniowo kolejne funkcje takie jak dodawanie do ulubionych, większą personalizację treści - wyjaśnia Michał Kwiatkowski z zespołu IT Radia 357.
Podczas transmisji patroni po raz pierwszy mogli zobaczyć widoki nowej strony internetowej i aplikacji mobilnej Radia 357. Zespół stacji zapowiedział także zaproszenie patronów do testów obu rozwiązań zanim trafią one do wszystkich użytkowników. Testy strony ruszą jeszcze w wakacje, a aplikacji - we wrześniu.
14,5 mln zł wpłat na Radio 357
Radio 357 to stacja założona przez byłych dziennikarzy radiowej Trójki. Nadaje w internecie od stycznia 2021 roku. Zespół tworzy obecnie ponad 100 autorów, dziennikarzy oraz osób organizujących pracę.
Aktualnie na Patronite rozgłośnię wspiera ponad 44 tys. użytkowników, którzy deklarują miesięczne wpłaty w wysokości 812,4 tys. zł. Ogółem stacja zebrała 14,5 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Radio 357 zarobiło więcej od planu, ale wprowadza oszczędności. "Niższe tempo przybywania nowych patronów"
Tresci wideo. Może dla młodego słuchacza to plus. Ja osobiście "jak się starzec bez gośdności" słuchałem z podcastow w 357 każdy odcinek. I to tyle jeśli chodzi o moje korzystanie z platformy. Gdy przeniosły się na YT zaliczyłem może 1 odcinek. Mam czas na słuchanie w drodze do/z pracy glownie. YT nie pasuje do takiego sposobu korzystania. Nie mowiac już o kompletnie antyekologicznym wykorzystaniu transmisji wideo do przekazywania tak naprawdę tylko treści audio.
Tak więc bardzo czekam na aplikacje chętnie potestuje. Wideo - kompletnie nie moja bajka.