SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża radiowa: podsumowanie 2014 roku i trendy na 2015

Jaki był miniony rok w branży radiowej? Co wydarzy się w 2015 roku? Podsumowują i prognozują Andrzej Matuszyński, Magda Jethon, Jolanta Kaczmarek i Iwona Kostka-Kwiatkowska, a także eksperci z MediaCom Warszawa i Universal McCann.

Zapraszamy na kolejną część podsumowań 2014 roku w polskich mediach i reklamie. Dzisiaj o minionych dwunastu miesiącach i perspektywach na kolejny rok opowiadają przedstawiciele branży radiowej.

 


Andrzej Matuszyński, prezes Grupy Eurozet

Wydarzenie roku
Zmiana Radia PIN na Muzo.FM, Roxy na Rock Radio. Żeby ocenić ich efekt potrzeba czasu, ale w branży radiowej takie przetasowania nie miały miejsca od lat. Rozpoczęły się jeszcze w 2013 roku zmianą formatu Plusa, wprowadzeniem zamiast Eski Rock sieci VOX FM i zmianą Planety na Radio ZET Gold.

Dla mnie wydarzeniem roku zwłaszcza w kontekście 25-lecia wolnych mediów jest X Gala Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. To dla nas niezwykle ważne, że udało się przez lata wypracować wydarzenie, które w branży dziennikarskiej uznane jest jako jedno z najbardziej prestiżowych.

Sukces roku
Radio wzrośnie pod względem przychodów w 2014 roku i prawdopodobnie zwiększy swój udział w rynku. W 2013 roku było mocnym numerem trzy po telewizji i internecie z ok. 8 proc. udziałem w rynku.

Dla Eurozet sukcesem jest ekspansja na rynku muzycznych eventów, które łączymy z promocją marek własnych i sponsorów. Produkujemy zarówno duże, plenerowe trasy koncertowe jak i elitarne biletowane wydarzenia. Oprócz tego całe cykle komercyjnych akcji ambientowych wspieranych przez anteny naszych stacji. To przyciąga Klientów którzy oczekują niestandardowej obsługi. Ten rok pokazał nam, że to bardzo dobry kierunek rozwoju.

Porażka roku
W kontekście branży radiowej to ponownie projekt cyfryzacji radia. Stanowisko największych komercyjnych nadawców radiowych w Polsce jest wspólne. Z dalszą kontynuacją procesu cyfryzacji powinniśmy wstrzymać się do czasu wydania finalnych rozstrzygnięć na poziomie organów Unii Europejskiej, przedstawienia rzetelnych wyliczeń wszystkich kosztów wdrożenia nadawania cyfrowego, w tym kosztów, które poniesie społeczeństwo, państwo i nadawcy oraz przygotowania upublicznionego raportu ze szczegółową analizą wpływu cyfryzacji w innych krajach Europy na słuchalność i cały rynek radiowy. Dotychczas nie spotkałem się z argumentami, które uzasadniałyby jego wprowadzenie w Polsce. Doświadczenia większych krajów europejskich eksperymentujących z nadawaniem cyfrowym radia dowodzą braku sensu takiego rozwiązania. W Portugalii po 12 latach testów zdecydowano się na wyłączenie systemu DAB. We Francji przeciwko cyfryzacji protestują zarówno radio publiczne, jak i radiowe grupy komercyjne. W Niemczech, gdzie wpompowano w cyfryzację ogromne środki, szacuje się że jedynie 2 proc. wszystkich odbiorników to radia cyfrowe. Na 46 krajów europejskich aż 26 w ogóle nie myśli o wdrażaniu cyfrowego radia naziemnego. Takie są fakty.

Trend roku
Kontynuacja zmian formatów muzycznych i nazw stacji radiowych, o której mówiłem wcześniej. To bardzo ciekawy czas w branży w która przez wiele lat była constans.

Prognoza na 2015 rok
Wszystko wskazuje na to, że radio bardzo dobrze przechodzi przez zmiany modelu konsumpcji mediów. W 2015 roku wygląda na to, że utrzyma swoją mocną pozycję wśród słuchaczy i w torcie reklamowym. Tego nam wszystkim życzę.

 


Magda Jethon, dyrektor Programu III Polskiego Radia

Wydarzenie roku
Z perspektywy Programu 3 najważniejszym wydarzeniem na rynku radiowym był sukces naszego kalendarza „Trójka w obrazach wielkich mistrzów” na 2015/2016 rok. To efektowne dzieło, okazało się nie tylko sukcesem komercyjnym, ale również idealnie wpisało się w kulturotwórczą misję Polskiego Radia. Kalendarz ten powstał dzięki współpracy Trójki ze studentami i absolwentami Warszawskiej Szkoły Filmowej, którzy pod kierunkiem Lidii Popiel sfotografowali 99 dziennikarzy Programu 3 w scenografiach odtwarzających 16 dzieł wielkich mistrzów malarstwa, od Botticelliego, Boscha, Bruegela, poprzez Rembrandta, Renoira, Maneta,  Delacroix, do Matissa i Fridy Kahlo. Poprzez ten kalendarz i fotografie inspirowane wielkimi dziełami sztuki chcieliśmy przybliżyć i przypomnieć największych malarzy. W tym celu dodatkowo zorganizowaliśmy wernisaże. Nieprzypadkowo wybraliśmy lokalizacje ogólnodostępnych wystaw prezentujących prace z kalendarza. Są nimi główne dworce kolejowe w Warszawie, Gdyni, Wrocławiu i Krakowie, czyli miejsca, które każdego dnia odwiedza tysiące ludzi. Znakomite wyniki sprzedaży kalendarza i medialny szum wokół jego premiery przekonują mnie, że udało nam się stworzyć coś wyjątkowego.

Sukces roku
Poza dalszym rozwojem cyfryzacji Polskiego Radia, nie zauważyłam żadnych spektakularnych sukcesów.

Porażka roku
Bez wątpienia porażką jest zniknięcie Radia PiN i powstanie na jego miejsce kolejnej „szafy grającej”. To bardzo niepokojący trend.

Człowiek roku
Artur Andrus. Dziennikarz, autor, satyryk, wokalista, wodzirej. Po prostu człowiek renesansu, spełniający się osobiście, ale przede wszystkim dający ludziom ambitną rozrywkę - zarówno w radiu, jak i w telewizji. I zawsze z najwyższym znakiem jakości. Jestem dumna, że Artur jest w moim zespole i że mogę współpracować z tak niebanalną osobowością.

Trend roku
Wyraźnym trendem jest rosnąca popularność rozgłośni lokalnych, które zdobywają słuchaczy m.in. dlatego, że są najbliżej regionu i jego mieszkańców. Wzrost udziałów Radia Gdańsk, Radia Wrocław czy Radia Katowice czy mniejszych stacji - w tym również internetowych- powinny być podpowiedzią dla ogólnopolskich nadawców, gdzie i jakich szukać tematów oraz jak dostrzegać zwykłych ludzi z ich problemami, ale również sukcesami. Ponadto, dla mnie, niepokojącym trendem jest rosnąca popularność rozgłośni stawiających na muzykę mało ambitną i przypadkową.

Prognoza na 2015 rok
Polskie Radio poprzez rozwój procesu cyfryzacji udowodni, że  DAB+ to nowy wymiar radiofonii. W tej chwili wszystkie programy Polskiego Radia, w tym i Trójka nadawane są w systemie DAB+. Dzięki tej technologii mamy lepszą jakość dźwięku i mniejszą wrażliwość na zakłócenia, a w przyszłym roku wyraźnie zwiększy się zasięg wszystkich Programów Polskiego Radia w szczególności zaś Dwójki i Czwórki.


Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Polskiego Radia RDC, Programu IV Polskiego Radia, MediaCom Warszawa i Universal McCann

  • 1
  • 2