SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polskie Radio z zyskiem na koniec rządów PiS. Pomogła rekordowa rekompensata

W ub.r. Polskie Radio zwiększyło przychody o 30 proc., a jego rentowność netto poszła w górę o ponad 110 mln zł, m.in. dzięki zmniejszeniu wydatków i rekordowej rekompensacie abonamentowej.

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe

Od początku stycznia do 26 grudnia ub.r. (następnego dnia zostało postawione w stan likwidacji) Polskie Radio osiągnęło 405,54 mln zł przychodów sprzedażowych, o 30 proc. niż 311,99 mln zł zanotowane w całym 2022 roku.

To przede wszystkim efekt zwiększenia rekompensaty abonamentowej dla TVP i spółek radiofonii publicznej z ok. 2 mld zł w 2022 roku do 2,7 mld zł rok później (to kwoty nominalne). Wpływy Polskie Radia z abonamentu rtv i rekompensaty poszły w górę z 252,97 do 336,36 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się 150,93 mln zł z bieżących opłat abonamentowych i 186,93 mln zł z rekompensaty. Rok wcześniej było to odpowiednio 142,87 i 110 mln zł.

Więcej z reklam i dotacji

Agencja Reklamy Polskiego Radia osiągnęła wzrost wpływów z 32,7 do 39,37 mln zł, a przychody ze sprzedaży określonej jako pozostała - z 12,41 do 16,69 mln zł. Natomiast przychody Polskiego Radia dla Zagranicy, któremu produkcję treści zleca Ministerstwo Spraw Zagranicznych, zmalały z 14, do 13,12 mln zł.

Pozostałe wpływy operacyjne publicznego nadawcy zmalały z 2,93 do 1,39 mln zł, mimo, że spółka zwiększyła o 1,62 mln zł do 3,25 mln zł sumę otrzymanych dotacji (w ub.r. były to głównie środki z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na Polskie Radio dla Ukrainy).

Natomiast przychody finansowe podskoczyły z 2,92 do 10,79 mln zł, bo przy malejącej w ciągu ub.r. inflacji spółka zarobiła na odsetkach z otrzymanych obligacji skarbowych, a część tych obligacji sprzedała Skarbowi Państwa powyżej wartości nominalnej.

Prawie 200 mln zł na pracowników 

Na działalność operacyjną Polskie Radio przeznaczyło w ub.r. 378,49 mln zł, co wobec 358,15 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 5,7 proc. Ponad połowę stanowią koszty pracownicze. Wydatki na wynagrodzenia poszły w górę ze 156,16 do 163,91 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 30 do 32,42 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wzrosły zresztą wszystkie najważniejsze kategorie kosztów. Procentowo najmocniej zwiększyły się nakłady na zużycie materiałów i energii (z 13,67 do 19 mln zł) oraz te zaklasyfikowane jako pozostałe (z 30,61 do 38,86 mln zł).

W 2022 roku, gdy inflacja była w trendzie wzrostowym, Polskie Radio na sprzedaży obligacji skarbowych zanotowało 13,71 mln zł straty. W konsekwencji poniosło 14,72 mln zł kosztów finansowych, podczas gdy w ub.r. skurczyły się one do 200,3 tys. zł.

Rentowność operacyjna Polskiego Radia poszła w górę z 41,58 mln zł straty do 52,69 mln zł zysku, a wynik netto - z 55,1 mln zł straty do 58,2 mln zł zysku. Spółka zapłaciła w ub.r. 5,09 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,72 mln zł rok wcześniej.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od 1 stycznia do 26 grudnia 2023, a poprzedni - 2022

Polskie Radio osobno zaraportowało swoje wyniki z ostatnich pięciu dni grudnia ub.r., gdy było już w stanie likwidacji. Spółka zanotowała wtedy 2,49 mln zł przychodów, a przy 4,39 mln zł kosztów sprzedanych produktów, towarów i materiałów oraz 906,7 tys. zł kosztów ogólnego zarządu miała 2,82 mln zł straty operacyjnej i 2,8 mln zł straty netto.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio z zyskiem na koniec rządów PiS. Pomogła rekordowa rekompensata

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
X
A to przypadkiem nie w tym roku jest rekordowe dofinansowanie neo mediów publicznych?
17 6
odpowiedź
User
Ciechan
Kiedy rozliczenie byłej prezes Agnieszki Kamińskiej? Czy są informacje czym zajmuje się obecnie?
16 5
odpowiedź
User
Lala
Reklama zrobiła wzrosty w 2023 mimo pogrzebanej Trójki. Teraz jakaś mizeria i marazm ehhh…
11 1
odpowiedź