Polscy blogerzy, vlogerzy i youtuberzy: podsumowanie 2014 roku, prognozy na 2015
O minionym roku w polskiej blogo- i vlogosferze oraz prognozach na bieżący rok dla portalu Wirtualnemedia.pl mówią czołowi blogerzy i youtuberzy oraz menedżerowie z obsługujących ich sieci partnerskich, m.in. Andrzej Tucholski, Michał Kędziora, Krzysztof Gonciarz, Barbara Sołtysińska i Łukasz Grzejek.
Barbara Sołtysińska, CEO w LifeTube
Wydarzenie roku
Bardzo istotnym wydarzeniem w 2014 roku było wręczenie podczas Orange Video Fest by LifeTube po raz pierwszy w historii złotych przycisków YouTube’a polskim youtuberom. Pod koniec zeszłego roku cieszyliśmy się z milionowych subskrypcji Sylwestra Wardęgi, Abstrachuje TV oraz Niekrytego Krytyka. W tym roku ta grupa powiększyła się o kolejnych pięciu youtuberów: SKKF, 5 sposobów na, Stuu Games, reZigiusz, Blowek.
Takie wydarzenie pokazuje, że polski Youtube w dalszym ciągu bardzo dynamicznie się rozwija i jest to tendencja, która na pewno utrzyma się w 2015 roku. Nieskromnie dodałabym, że za wydarzenie roku uważam również sam Orange Video Fest by LifeTube, czyli największe do tej pory spotkanie twórców z ich widzami, na które przyszło ponad 7 500 osób, pokazując tym samym siłę samego YouTube'a.
Sukces roku
Sukcesem roku w polskim internecie jest bez wątpienia film „Mutant Giant Spider Dog” Sylwestra Wardęgi. Po raz pierwszy polska produkcja internetowa osiągnęła globalny sukces - wideo Wardęgi stało się najchętniej oglądanym filmem na YouTubie w 2014 roku. Cieszę się, że polski twórca osiągnął światowy sukces.
Porażka roku
Trudno jest wskazać kampanię czy akcję, która była porażką 2014 roku. W momencie, kiedy dana marka decyduje się na kampanię w mediach społecznościowych, zostaje zaangażowanych wiele podmiotów, które ją kreują: agencje, domy mediowe, sieci partnerskie YouTube, youtuberzy czy blogerzy. Dzięki temu akcja jest na bieżąco modyfikowana i ulepszana. Aktualnie dysponujemy również rozbudowaną analityką zasięgów i grup docelowych w mediach społecznościowych, co pozwala jeszcze skuteczniej rozplanować działania. Oczywiście, zdarzają się potknięcia, niemniej jednak zarówno marce, jak i youtuberowi/blogerowi zależy na zasięgach i pozytywnym odbiorze akcji przez internautów.
Człowiek roku
Myślę, że trudno powiedzieć o jednej osobie, bo wszyscy topowi youtuberzy przyczynili się do niesamowitych zmian na polskim YouTube w tym roku.
Trend roku
W 2014 roku warto zwrócić uwagę na trzy trendy: inwestowanie marek w oficjalne kanały brandu na YouTubie i tworzenie własnych formatów, wykorzystanie niestandardowych funkcji YT oraz tworzenie dedykowanych kampanii contentowych w tym serwisie. Coraz częściej marki decydują się na rozbudowanie swojego oficjalnego kanału na YouTubie - jest to dla nich dodatkowy sposób dotarcia do grupy docelowej w mediach społecznościowych. Przykładem mogą być np. Orange Polska czy marka Cetpahil, która uruchomiła w tym roku pierwszy kanał beauty - DermoTV. W tym roku po raz pierwszy na dużą skalę marka Hoop Cola nie tylko zaangażowała youtuberów, ale również stworzyła własny format - „Można Inaczej”. Wykorzystanie niestandardowych funkcji YouTube'a możemy zaobserwować na zagranicznych kanałach, np. Hondy, która poprzez interaktywne wideo zaprezentowała nową generację Civica Type R. Bardzo możliwe, że już w przyszłym roku zaobserwujemy interaktywne video także na polskich kanałach. Coraz więcej marek decyduje się również na kampanie dedykowane na YouTube, np. lot w kosmos z marką Philips czy kampania marki Prudencja.
Prognoza na 2015
W 2015 roku przewidujemy, że jeszcze więcej marek zdecyduje się na promocję swoich produktów/usług poprzez YouTube’a. To, co istotne - nie będą to jedynie działania jednorazowe i product placementy, ale duże kampanie, trwające często minimum kilka tygodni i często angażują również wielu internetowych twórców. 2015 rok będzie również rokiem, w którym na działania na YouTubie będą przeznaczane coraz większe budżety, zbliżone swoją wielkością do tych telewizyjnych.
W 2015 roku planujemy również organizację co najmniej jednej edycji festiwalu będącego kontynuacją Orange Video Fest by LifeTube - widzimy potencjał i potrzebę organizowania takich masowych spotkań z youtuberami.
Jeżeli chodzi o rozwój mediów społecznościowych - 2015 rok będzie czasem zwiększania zasięgu przede wszystkim YouTube’a oraz Instagramu w Polsce - z tych mediów coraz chętniej korzystamy.
Michał Kędziora, autor Mrvintage.pl
Sukces roku
Radek Kotarski w dużej kampanii Banku Millennium.
100 mln wyświetleń piesopająka Wardęgi.
Michał Szafrański i wyniki jego akcji afilacyjnych.
Porażka roku
Mam kilka typów, ale nie skrytykuję publicznie znajomych.
Człowiek roku
Michał Szafrański - pojawił się nagle dwa lata temu i swoją systematyczną pracą w bardzo krótkim czasie wszedł na szczyt. Każdy go lubi, każdy go szanuje, każdy mówi że zasłużył na ten sukces. Ten rok był dla niego przełomowy. Wzorzec blogera profesjonalisty.
Trend roku
Instagram - jeszcze dwa temu niewielu blogerów z niego korzystało, obecnie praktycznie każdy ma na nim konto, a w przypadku blogerów modowych i lifestyleowych staje się on ważniejszym kanałem komunikacji niż Facebook.
Prognoza na 2015
Dalsze umacnianie się blogów i vlogów kosztem tradycyjnych mediów.
Profesjonalizacja blogosfery pod każdym względem.
Coraz większe kampanie z udziałem blogerów i vlogerów.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi Andrzeja Tucholskiego, Olgi Smile, Krzysztofa Gonciarza oraz menedżerów z firm Agora Internet Artists i Gemius
Dołącz do dyskusji: Polscy blogerzy, vlogerzy i youtuberzy: podsumowanie 2014 roku, prognozy na 2015