Wideo i VoD w polskim internecie: podsumowanie 2014 roku, prognozy na 2015
O najważniejszych wydarzeniach minionego roku w polskim wideo i VoD internetowym oraz prognozach na najbliższy rok opowiadają menedżerowie z czołowych podmiotów tej branży: Cyfrowego Polsatu, Grupy Onet.pl, TVN, Grupy Wirtualna Polska, Telewizji Polskiej, Agory i Gazeta.pl oraz ekspert Gemiusa.
Beata Białkowska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu
Wydarzenie roku
Udostępnienie po raz pierwszy na rynku polskim wysokobudżetowego serialu telewizyjnego „Na krawędzi 2” w pierwszej kolejności w internecie - w modelu płatnym, na dwa miesiące przed premierą na antenie Polsatu. Średnia oglądalność każdego z 13 odcinków serii w telewizji internetowej Ipla wynosiła ponad 200 tys. widzów.
Sukces roku
Zmiany w oknach licencyjnych, czyli wcześniejsze udostępnianie treści w serwisach wideo online zarówno przez duże studia, jak i lokalnych dystrybutorów oraz otwieranie się kolejnych właścicieli treści z ich najnowszymi produkcjami na internetowy kanał dystrybucji.
Człowiek roku
Przedstawiciele mediów i dystrybutorów treści działających na rynku polskim, którzy zjednoczyli się w ramach Stowarzyszenia Sygnał w walce z rosnącym piractwem treści w internecie, podejmując coraz więcej wspólnych działań i inicjatyw na rzecz ochrony własności intelektualnej.
Trend roku
Bardzo dynamiczny przyrost liczby urządzeń mobilnych, w tym smartfonów i jednoczesny wzrost konsumpcji treści wideo na nich, dalszy rozwój multiscreeningu i multiplatformowości, wzrost znaczenia modelu transakcyjnego i ciągły wzrost rynku reklamy wideo.
Prognoza na 2015
Dalszy rozwój usług „na żądanie”, w szczególności jako oferty uzupełniającej u operatorów telekomunikacyjnych i kablowo-satelitarnych, wzrost znaczenia mobilności w konsumpcji wideo, wejście do Polski Netflixa, który powinien pomóc w edukacji użytkowników na temat korzyści płynących z korzystania z legalnych źródeł rozrywki i dalszy stopniowy wzrost znaczenia internetu w dystrybucji treści telewizyjnych.
Jacek Amsterdamski, dyrektor działu wideo, Grupa Wirtualna Polska
Wydarzenie roku
Najważniejszy dla rynku, zarówno na świecie jak i w Polsce, jest kilkudziesięcioprocentowy wzrost konsumpcji wideo. To wyraźne umocnienie trendu z poprzednich lat zapowiada dalszy, dynamiczny rozwój branży w przyszłości. Nie widzę natomiast w mijającym roku żadnego przełomowego wydarzenia.
Sukces roku
Mariaż krótkiego wideo z siłą mediów społecznościowych, czyli globalny zasięg akcji ALS Ice Bucket Challange. Ta charytatywna zbiórka przyniosła ponad 100 mln dolarów. Klipy z ludźmi oblewającymi się kubłem lodowatej wody obejrzało 440 mln użytkowników, generując - w zależności od danych - od kilku do ponad 10 miliardów streamów.
Porażka roku
Mimo wyraźnego wzrostu wydatków na reklamę wideo, koszt dotarcia do użytkownika jest ciągle na bardzo niskim poziomie. Dopóki tak będzie, wszyscy producenci własnych formatów będą mieli problem z finansowaniem jakościowych produkcji.
Człowiek roku
Zdecydowanie Sylwester Wardęga. Pierwszy polski youtuber, którego klip obejrzał cały świat. 115 mln emisji to świetny wynik, choć do rekordu YouTube’a brakuje jeszcze ponad dwóch miliardów emisji.
Trend roku
Mija kolejny rok, w którym wideo, obok mobile’u, było najszybciej rozwijającym się obszarem internetu. Zarówno użytkownicy, jak i reklamodawcy szukają atrakcyjnych treści wideo. Wymusiło to zmiany programowe i dystrybucyjne wśród największych wydawców internetowych. Materiały wideo stały się równoprawną formą informacji. Przekłada się to między innymi na wzrost znaczenia krótkich materiałów reporterskich, które stały się wiarygodnym i atrakcyjnym źródłem informacji. Świadczy o tym choćby popularność relacji wideo z Ukrainy oraz wysyłanie przez największe portale ekip reporterskich na najważniejsze imprezy w Polsce i na świecie. Kolejnym znaczącym, choć nie nowym trendem, jest zmiana w konsumpcji wideo, czyli migracja z urządzeń stacjonarnych na mobilne.
Prognoza na 2015
Na rynku VoD powinno zakończyć się wielkie oczekiwanie. Ewentualne pojawienie się Netflixa w naszym kraju zdefiniuje na nowo rynek VoD w Polsce. Od skali sukcesu Netflixa zależą dalsze inwestycje rodzimych wydawców w VoD.
Jeśli chodzi o krótkie formy wideo, zapowiada się wyścig największych portali w produkcji własnych, oryginalnych treści. Producenci internetowego wideo częściej niż dotychczas będą korzystać z treści zamieszczanych w portalach społecznościowych przez polityków, sportowców i celebrytów. Spodziewam się również rozwoju transmisji realizowanych poprzez smartfony i tablety.
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Onet.pl, Telewizji Polskiej, Grupy TVN, Agory, Gazeta.pl i Gemiusa.
Dołącz do dyskusji: Wideo i VoD w polskim internecie: podsumowanie 2014 roku, prognozy na 2015
Wardęga nie jest "najczęściej oglądanym klipem" na YT w 2014 tylko klipem o najlepszej dynamice wzrostu (TOP TRENDING). Warto czytać ze zrozumieniem i nie powtarzać głupot za branżą