Polski rynek reklamowy: jaki był w 2014 roku, co w 2015? (agencje)
O kończącym się roku w polskiej branży reklamowej i prognozach na 2015 rok opowiadają przedstawiciele najważniejszych agencji i firm producenckich, m.in. Wojciech Borowski, Jacek Olechowski, Maciej Nowicki, Rafał Baran, Stanisław Dziedzic, Marcin Gaworski, Matylda Szymalska i Krzysztof Winnik.
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w polskich mediach, marketingu i internecie. Dzisiaj o mijającym roku i perspektywach na najbliższe 12 miesięcy mówią menedżerowie kierujący czołowymi agencjami reklamowymi i domami produkcyjnymi.
Wojeciech Borowski, CEO McCann Worldgroup w Polsce
Wydarzenie roku
W skali globalnej będzie to definitywne odwołanie fuzji Publicis z Omnicom. Aż trudno uwierzyć, że tak ważna decyzja została podjęta bez odpowiedniego przygotowania.
Na naszym rynku - perypetie z agencją PZL, które ostatecznie skończyły się wykupem akcji większościowego udziałowca (Publicis) przez Kota Przyborę i Iwa Zaniewskiego. Panowie uzyskali pełną niezależność, co jest niewątpliwie pierwszą tego typu sytuacją w naszej branży od 1989 roku.
Sukces roku
Uzyskanie drugi rok z rzędu tytułu agencji roku przez DDB na dwóch najważniejszych lokalnych festiwalach: KTR i Effie.
Uzyskanie drugi rok z rzędu tytułu agencji sieciowej roku przez McCann Worldgroup na festiwalu Golden Drum w Portorożu, na którym Polskie agencie ogółem wypadły bardzo dobrze.
Porażka roku
JWT i Saatchi & Saatchi kupiły agencje digitalowe. W obu przypadkach CEO agencji kupujących opuścili je.
Człowiek roku
W 2014 nie było ani jednej osoby lub teamu, który według mnie zasługuje na miano Człowieka Roku.
Trend roku
Presja cenowa na agencjach ze strony klientów, wymuszająca większą efektywność działań w strukturach agencyjnych.
Agencje digitalowe wchodzą coraz głębiej w działania ATL, a agencje ATL-owe coraz mocniej w digital. Jest jeszcze za wcześnie, by określić, które są bliżej świadczenia jakościowo spójnej oferty full service.
Jacek Olechowski, prezes Mediacapu
Wydarzenie roku
Zamieszanie wokół PZL - wielkie odejście i wielki powrót właścicieli. Dobra wiadomość dla branży, bo szanowana agencja nie zniknie. Z drugiej strony czas prawdy dla PZL, czy potrafi się realnie odnaleźć w erze cyfrowej.
Sukces roku
Zdobywanie przez polskie agencji biznesu międzynarodowego: m.in. przez Dentsu Aegis czy Interactive Solutions, które potrafią wykorzystać atrakcyjne polskie stawki do zdobywania światowych zleceń od sieciowych klientów.
Porażka roku
2 proc. wzrostu rynku. Trzeci rok czekamy na silne odbicie: miało być dzięki Euro 2012, a nie przyszło do dziś, choć gospodarka rośnie.
Człowiek roku
Dominik Libicki. Chociaż na razie tylko odszedł, to samym tym ruchem udowodnił, jak wiele znaczy dla polskiego rynku mediów.
Trend roku
Próby łączenia offline z online. W agencjach kreatywnych. W domach mediowych. Idzie to opornie w praktyce, ale wydaje się nieuniknioną ścieżką dla wszystkich głównych graczy.
Prognoza na 2015
Od trzech lat przewiduję, że kolejny rok będzie czasem konsolidacji rynku, ale niewiele z tego wynika. Może w 2015? Branża, która jest mniejsza niż roczny zysk PKN Orlen, pilnie powinna szukać oszczędności skali.
Piotr Pal, head of strategy, oraz Leszek Łuczyn, creative director w agencji Opcom
Wydarzenie roku
Przybora i Zaniewski odchodzą z PZL i po pół roku odkupują w całości PZL. Chwała agencjom niezależnym!
Sukces roku
SA Wardęga numerem 1 na YouTube. Brief „zróbmy virala” już nigdy nie będzie taki sam.
Porażka roku
Kampania obuwia dziecięcego marki Bartek „Spojrzałam na Bartka. Teraz jestem w ciąży”, ex aequo z „Jeszcze nie miałam tego w ustach” marki Profi. Chcielibyśmy wierzyć, że to nie były propozycje, które wyszły od agencji.
Człowiek roku
Kot Przybora i Iwo Zaniewski, bo pokazali, że agencja niezależna nie musi skończyć w sieciówce.
Trend roku
Zakupy online z dowozem do domu. Robi to Alma, Tesco, Biedronka się przymierza… coraz więcej dużych graczy wchodzi w ten kanał dystrybucji, a to otwiera zupełnie nowe możliwości komunikacji poszczególnych produktów FMCG do klientów.
Prognoza na 2015
Jakościowa komunikacja marek w social media. Koniec kotków, więcej własnych, wartościowych treści przydatnych dla grupy docelowej. Facebook tnie organiczne zasięgi, dotarcie do użytkownika w social media staje się coraz droższe, więc marki będą oglądały każdą złotówkę. I będzie to z pożytkiem dla wszystkich - i dla marek, i dla konsumentów.
Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów z agencji Isobar Poland, Communication Unlimited, Film Produkcja, Grey Group Poland, Schulz Brand Friendly, Lemon Sky JWT, Liquid, Unique One, OS3, 180heartbeats + Jung von Matt, Cheil Poland, Streetcom Polska, TBWA i El Padre.
1 2
Dołącz do dyskusji: Polski rynek reklamowy: jaki był w 2014 roku, co w 2015? (agencje)