SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rekordowe stawki za reklamy na Super Bowl. Jakie spoty obejrzymy w tym roku? (wideo)

Super Bowl również w tym roku przyciągnął największych reklamodawców. Portal Wirtualnemedia.pl analizuje, jakie spoty przygotowały 23 firmy, które wykupiły czas reklamowy przy transmisji z meczu.

Dwudziestu trzech marketerów, którzy wykupili czas reklamowy przy transmisji tegorocznego finału ligi futbolu amerykańskiego NFL, czyli meczu Super Bowl, nie odstraszyły rekordowo wysokie ceny za emisję. W przypadku 30-sekundowych spotów stawka wynosiła 4 mln dolarów, a dla dłuższych nawet 4,5 mln dolarów. W porównaniu z rokiem ubiegłym ten koszt wzrósł o 200 tys. dolarów, a w skali dwóch lat - o ponad 500 tys.

Tegoroczny, 48. mecz Super Bowl, odbędzie się 2 lutego w New Jersey, a w USA transmitować go będzie stacja Fox TV.

Dla niektórych reklamodawców ceny okazały się jednak zbyt wygórowane. Z obecności przy tegorocznym finale NFL postanowił zrezygnować Subway, woląc przeznaczyć swój budżet na igrzyska olimpijskie w Soczi. Tony Pace, szef marketingu firmy, argumentował, że ceny za czas reklamowy przy Super Bowl były w tym roku „zwariowane”, a olimpiada daje marce szansę dotarcia do o wiele większej i bardziej zróżnicowanej grupy konsumentów.

Jak pokazują badania Nielsen Audience Measurement, w zeszłym roku finał Super Bowl obejrzało 108,5 mln osób, z czego 90 proc. stanowili mieszkańcy USA. Z kolei igrzyska olimpijskie w 2010 roku odbywające się w Vancouver przyciągnęły przed telewizory 190 mln osób w USA (tylu widzów obejrzało przynajmniej jedną transmisję).

>>> Super Bowl 2013 - zobacz wszystkie reklamy (wideo)

Z badań Nielsena wynika ponadto, że w porównaniu z widzami relacji z olimpijskich aren, wśród oglądających Super Bowl jest więcej mężczyzn, w podobnej liczbie z każdej grupy wiekowej.

Mimo zastrzeżeń niektórych reklamodawców eksperci prognozują, iż w przyszłości marketerzy będą skłonni zapłacić nawet kwoty rzędu 10 mln dolarów za spot przy finale NFL, gdyż nie ma w USA lepszej okazji na zaistnienie w świadomości odbiorców i anonsowanie swoich produktów. Wydatki reklamodawców, którzy liczą, że zwrócą się one z nawiązką, są pewnym zyskiem dla stacji telewizyjnej transmitującej ten mecz. W ub.r. była to CBC, która zarobiła na samych reklamach blisko 230 mln dolarów. W br. będzie to Fox TV, która jak na razie nie ujawnia wysokości przychodów reklamowych z tej transmisji.

Spoty przygotowane na Super Bowl w większości są pilnie strzeżoną tajemnicą, przede wszystkim dlatego że reklamodawcy chcą zaskoczyć odbiorców. Wiadomo jednak, że w tym roku trzy firmy zaprezentują podczas meczu swoje nowe produkty: In-Bev dwie marki piwa, Nestlé - nowy baton marki Butterfinger, zaś SodaStream - napój mający konkurować z Coca-Colą i Pepsi.

Dla Amerykanów Super Bowl jest substytutem narodowego święta. Do mediów przedostają się informacje podsycające ciekawość i powodujące, że na emisję spotów czeka się z podobnie wytężoną uwagą, jak na sam mecz. Reklamodawcy obierają przed SuperBowl różne strategie marketingowe: od zupełnego embarga na informacje dotyczące spotów i zaprezentowanie ich dopiero w dniu imprezy, poprzez stopniowe ujawnianie szczegółów towarzyszących ich powstawaniu (np. występujących w nich gwiazd), do całkowitej jawności, która jednak jest zdecydowanie najrzadziej spotykana. Wszystko w jednym celu: zaciekawić widza i podtrzymywać to zainteresowanie jeszcze na długo po imprezie.

Wśród 23 firm, które w tym roku wykupiły czas reklamowy, najwięcej jest producentów żywności (11), a tuż za nimi plasują się koncerny samochodowe (7). Szczególnie widoczny jest brak szerokiej reprezentacji branży filmowej, z której firmy w latach ubiegłych pokazywały po kilka spotów. W tym roku będzie to tylko wytwórnia Paramount Pictures.


Oto, co na Super Bowl szykują w br. wszyscy reklamodawcy


Audi
Firma zaprezentuje spot nowego modelu Sedana A3, który w sprzedaży pojawi się w 2015 roku. Spot dla Audi po raz siódmy przygotuje agencja Venables Bell & Partners.

Axe (Unilever
O spocie marki nic nie wiadomo. Unilever nie chciał zdradzić żadnych szczegółów. Wiadomo tylko, że kreacją zajęła się agencja BBH London.

Butterfinger (Nestle)
Premiera nowego produktu Butterfinger, który trafi niebawem do sklepów, zapowiedziana zostanie właśnie podczas Super Bowl. Marka zaprezentuje zupełnie nowe oblicze, zrezygnowała bowiem z obecności swojego brand hero - Barta Simpsona, znanego z serialu animowanego „Simpsonowie”. Kreacją reklamy zajmuje się Dailey Advertising.

Cheerios (General Mills)
Kreacją nowej reklamy tej marki zajął się nowojorski oddział Saatchi & Saatchi, który odpowiada za sukces ubiegłorocznych spotów marki: „Just Checking” i „Nana”.

Na kolejnych podstronach - zapowiedzi pozostałych reklam na tegorocznym Super Bowl

Dołącz do dyskusji: Rekordowe stawki za reklamy na Super Bowl. Jakie spoty obejrzymy w tym roku? (wideo)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adam H.
Jarku, moze puscimy nasz spot z pusta lodówka?
0 0
odpowiedź
User
Jarosłw K.
Bardzo dobry pomysł Adasiu. Chociaż Tosiek mówił, żeby dać jakiś spot o Katastrofie Smoleńskiej. Sam wiesz, porozrzucane truchła, lufa pepeszy w odbytnicy Lesia, ruskie agenty w lasach i wrak co go bomba rozłupała.
0 0
odpowiedź
User
Jutrzen
Wiadomo też od dawna, że w czasie przerwy podczas superbowl odnotowuje się największe zużycie wody w USA - po prostu wszyscy wtedy korzystają z toalet (i spłukują wodę), więc i tak tych reklam nie oglądają.
0 0
odpowiedź