SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Branża ocenia debiut portalu XYZ. „Odpowiedź na lament nad stanem mediów”

W poniedziałek ruszył od dawna zapowiadany biznesowy serwis premium XYZ, na czele którego stoi Grzegorz Nawacki. Zdaniem ekspertów, nowe medium ma szansę powalczyć na rynku z największymi graczami z mediów ekonomiczno-biznesowych. – Dobry początek. Projekt uruchomiony w krótkim czasie, od razu z szeroką redakcją, która nie musi uczyć się fachu, a wnosi warsztat i kontakty – komentuje dla Wirtualnemedia.pl debiut XYZ Michał Brański, chief strategy officer Wirtualnej Polski.

Grzegorz Nawacki na premierze XYZ, fot. materiały prasowe Grzegorz Nawacki na premierze XYZ, fot. materiały prasowe

Od poniedziałkowego wieczoru na polskim rynku mediów działa nowy serwis XYZ, pozycjonujący się w segmencie premium, głównie z treściami o biznesie. O starcie projektu Wirtualnemedia.pl informowały jako pierwsze w czerwcu tego roku.

XYZ ma na razie mecenasów

XYZ czytelnikom przedstawia się hasłem „medium nowej kategorii dla ludzi ciekawych świata”. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami założyciela i redaktora naczelnego Grzegorza Nawackiego, na stronie dominują tematy gospodarcze, przeplatane polityką i sportem.

Na start w XYZ „jedynką” był obszerny tekst Mariusza Bartodzieja o Tomaszu Suchański, prezesie Grupy Żabka, niedawno debiutującej na giełdzie. Obok tego znalazł się duży wywiad z szefem MSZ Radosławem Sikorskim, rozmowa z tenisistką Magdą Linette. Kolejnego dnia wywiadu portalowi udzielił Krzysztof Pawiński, prezes spożywczego giganta Maspex. Są także materiały o CPK, rynku pomp ciepła czy Smart Ścieżce.

Zobacz: Polski rynek subskrypcji jest na początku drogi?

Obok dużych tekstów są też i newsy tworzone przez dział Cezarego Szczepańskiego, w którym pracują Martyna Maciuch, Alan Bartman i Michał Szcześniewski.

W XYZ reklam nie ma, czytelników wita jednak baner „Dzięki mecenasom premiery możesz nas teraz czytać, słuchać i oglądać bez opłat. Dziękujemy” z logotypami Santandera, Providenta, Fundacji PZU, PwC, Mastercard i BNP Paribas. XYZ pozyskał inwestorów, wśród których wiodącym jest RiO, fundusz założony przez Rafała Brzoskę, twórcę InPostu i inwestora w kilkudziesięciu projektach.

Zobacz: Kolejni dziennikarze w XYZ. Przechodzą z naTemat i 300Gospodarka

Brański: odpowiedź na lament nad stanem mediów

– Dobry początek. Projekt uruchomiony w krótkim czasie, od razu z szeroką redakcją, która nie musi uczyć się fachu, a wnosi warsztat i kontakty – komentuje dla Wirtualnemedia.pl debiut XYZ Michał Brański, chief strategy officer w Wirtualnej Polsce Holding.

Menadżer z optymizmem ocenia wejście na rynek nowego gracza. Zdaniem Brańskiego, przełamuje to ukuwaną narrację o kryzysie mediów i dziennikarstwa.  

Nowa energia w mediach jest zawsze mile widziana. Przekuwa ten balon-mit kryzysu mediów, odpowiada na lament nad ich stanem i imposybilizm. Da się znaleźć inwestorów, którzy uwierzą i zmieniać rzeczywistość – uważa Brański.

Wejście XYZ to przede wszystkim sygnał dla biznesowych mediów subskrypcyjnych. – Projekt nie ułatwi życia business-first mediom subskrypcyjnym, tj. Puls Biznesu, Forbes, Rzeczpospolita, Business Insider. Na dziś niewielu czytelników w Polsce płaci za treści dziennikarskie, ale jak rozumiem, właściciele projektu szykują się na maraton (5+ lat?) a nie sprint – prognozuje Michał Brański.

Zobacz: Kolejna osoba z „Pulsu Biznesu” w projekcie XYZ

Budowanie medium premium to maraton

Paweł Nowacki, niezależny konsultant, założyciel Stowarzyszenia Praktyków Transformacji Cyfrowych Praktycy.eu, w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl zauważa, że XYZ ukierunkowany jest na mniejszą ilość treści, ale za to pogłębionych i jakościowych. – Zawsze można byłoby zaprojektować coś lepiej, jednak na razie serwis wygląda dość przejrzyście – nie ma reklam oprócz baneru informującego o mecenasach – ocenia ekspert.

Jak informowaliśmy, mecenat zapewnia finansowanie portalowi do końca roku, później ma być już wdrażany model subskrypcyjny. W ocenie Nowackiego to słuszna strategia.

– Każdy serwis musi mieć najpierw jakiś ruch, by odbiorcy chcieli za niego zapłacić. Przed wprowadzeniem modelu subskrypcyjnego trzeba zebrać informacje o użytkownikach, zachęcić ich do rejestracji, zobaczyć, kim jest ten użytkownik. Nie inaczej musi się to odbyć w przypadku XYZ. Na pewno byłbym bardziej zaskoczony, gdyby XYZ po stracie było całkowicie za paywallem. Z perspektywy odbiorcy, to trochę byłoby kupowanie kota w worku. Zawsze zaznaczam publicznie w dyskusjach, że budowanie tego rodzaju produktu mediowego to maraton, a nie sprint.

W ocenie naszego rozmówcy XYZ będzie konkurować z dużymi markami mediów biznesowych, nie np. z horyzontalnymi serwisami. To ze względu na specyfikę czytelnika.

– Ktoś, kto działa w biznesie, gdy ma do wyboru poświęcać czas na samodzielne poszukiwanie jakościowej treści, która pomaga mu w podejmowaniu decyzji i rozumieniu świata, albo zapłacenie komuś za to, często wybierze to drugie. W tym aspekcie XYZ może być konkurencją dla istniejących serwisów - począwszy od „Pulsu Biznesu”, BI Polska, przez Money.pl po „Dziennik Gazetę Prawną” – ocenia Paweł Nowacki.

Zdaniem Nowackiego nowy gracz może osiągnąć sukces nawet bez bardzo dużej liczby stałych czytelników. – Sądzę, że jest na rynku miejsce dla mediów posegmentowanych – nie każdy musi być portalem horyzontalnym. Nie musi mieć olbrzymiej widowni. Jeśli XYZ zbierze sobie odpowiednią liczbę subskrybentów, którzy będą w stanie sfinansować ten zespół i koszty techniczne, to będzie sukces. Jakościowe, pogłębione dziennikarstwo finansowane przez odbiorców ma nadal przyszłość. Pokazują to choćby takie projekty jak Radio 357 i Radio Nowy Świat, Raport o Stanie Świata Dariusza Rosiaka, Dział Zagraniczny – komentuje dla Wirtualnemedia.pl Paweł Nowacki.

Zobacz: Kolejny ekonomista w serwisie Grzegorza Nawackiego

“Bliztkriegu nie będzie”

Jak wskazuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Karol Jedliński, założyciel agencji PR Hagen Comm, były wieloletni dziennikarz m.in. „Pulsu Biznesu”, oczekiwania wobec nowego tytułu były i są wysokie.

Szczególnie wobec mocnych nazwisk w redakcji XYZ oraz naprawdę ciekawej ofensywy marketingowej przed startem XYZ (m.in. soczysta kampania w mediach społecznościowych czy potężne wsparcie medialne od Rafała Brzoski, właściciela 80 proc. spółki). Z drugiej strony, jako osoba wciąż mocno zakorzeniona w medialno-biznesowej bańce, nie oczekiwałem wynalezienia koła na nowo – zarówno pod kątem treści jak i formy - wskazuje Jedliński. 

Z layoutem serwisu jest zdaniem Jedlińskiego trochę jak z „Cybertruckiem od Tesli” – jest wyrazisty. – No i jeździ (czyta się) jak trzeba. Zakładam, że zapowiedziana już wersja 2.0 ugładzi pewne UX chropowatości, charakterystyczne dla budowanych w szybkim tempie serwisów – mówi nam ekspert.

Po dwóch dniach skrolowania i czytania treści na XYZ czuję w nim DNA naczelnego serwisu, czyli wyraźną nutę „Pulsu Biznesu”, ale nie jest to w żadnym razie kalka czy ”internetowa wariacja na temat”. Tematyka jest różnorodna (sport, lifestyle), teksty – jak mniemam w wielu przypadkach szlifowane od tygodni – są długie i wymagające poważniejszego skupienia. Nie ma clickbaitów. Są poważni biznesowi partnerzy na start i takowe tematy – analizuje szef PR Hagen Comm.

Karol Jedliński uważa, że choć XYZ w obecnej formule może być dla czytelników ciekawą alternatywą dla mediów o ugruntowanej pozycji („Puls Biznesu”, „Rzeczpospolita”, „GW”), to „nie będzie to z pewnością bliztkrie”. – Na to rynek jest zbyt dojrzały – podsumowuje. 

XYZ - zespół, zarząd

W zarządzie XYZ oprócz Grzegorza Nawackiego są: Karolina Kowalska, co-CEO, odpowiedzialna za obszary marketingu, monetyzacji i eventy oraz Joanna Urbaniak, która odpowiada za rozwój płatnych treści, strategię i technologię.

Redakcję XYZ tworzy około 30. dziennikarzy, z których część pracowała z Nawackim w „Pulsie Biznesu” (w tym wicenaczelna Małgorzata Grzegorczyk, Mariusz Bartodziej, Anna Bełcik, a także Karolina Kowalska), część w innych redakcjach ogólnopolskich (m.in. RASP, Agora, PTWP, Wirtualna Polska). 

W redakcji dominują dziennikarze ekonomiczni: sektorem finansowym zajmuje się Piotr Sobolewski, który przeszedł z Polityki Insight, a energetycznym Barbara Oksińska, która przeszła z Business Insidera. Za sektor spożywczy odpowiada Magdalena Brzózka, przez wiele lat związana z Grupą PTWP, a za transport i logistykę Emilia Derewienko, która przeszła z serwisu 300Gospodarka. Nowymi technologiami zajmuje się wspomniana Anna Bełcik, a rynkami kapitałowymi Mikołaj Śmiłowski. 

Dziennikarzem zajmującym się polityką jest Rafał Mrowicki, który przeszedł z Wirtualnej Polski, a sportowym - Marek Deryło - wcześniej związany z „Gazetą Wyborczą”. W XYZ oprócz dziennikarzy pracują także ekonomiści i analitycy, a głównym ekonomistą jest Marek Skawiński, który przeszedł ze stanowiska dyrektora departamentu polityki makroekonomicznej w Ministerstwie Finansów. 

Dołącz do dyskusji: Branża ocenia debiut portalu XYZ. „Odpowiedź na lament nad stanem mediów”

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Warszawianka
To ja chyba byłam na innym serwisie. Ani raz nie trafiłam na dobre, pogłębione teksty. Są oczywiste, przewidywalne, w dodatku niestety dużo w nich błędów, nie tylko językowych, ale i merytorycznych. Nie dostrzegam wartości dodanej dla polskiego dziennikarstwa. Póki co.
UX-owo dla mnie też słabo, większość widoku (góra i dół) zajmują banery o mecenasach, zresztą z tymi mecenasami też mam pewien problem. Serwis chwali się, że jest niezależny, ale co to znaczy? Mecenasami są firmy, którymi portal będzie się zajmował. Na stronie prezesi tych firm zachwalają cały pomysł. Nie tak rozumiem niezależność.
0 0
odpowiedź
User
Warszawianka
To ja chyba byłam na innym serwisie. Ani raz nie trafiłam na dobre, pogłębione teksty. Są oczywiste, przewidywalne, w dodatku niestety dużo w nich błędów, nie tylko językowych, ale i merytorycznych. Nie dostrzegam wartości dodanej dla polskiego dziennikarstwa. Póki co.
UX-owo dla mnie też słabo, większość widoku (góra i dół) zajmują banery o mecenasach, zresztą z tymi mecenasami też mam pewien problem. Serwis chwali się, że jest niezależny, ale co to znaczy? Mecenasami są firmy, którymi portal będzie się zajmował. Na stronie prezesi tych firm zachwalają cały pomysł. Nie tak rozumiem niezależność.
0 0
odpowiedź