Wydarzenia i trendy 2020 roku oraz wyzwania 2021 roku okiem Wojciecha Żabińskiego, wiceprezesa Carlsberg Polska ds. marketingu
Spostrzeżeniami na temat najważniejszych wydarzeń i kluczowych trendów 2020 roku oraz wyzwań i prognoz 2021 roku dzieli się z Wirtualnemedia.pl Wojciech Żabiński, wiceprezes Carlsberg Polska ds. marketingu.
Wydarzenie roku
To nie jest wydarzenie sensu stricte. Mam na myśli bardzo sprawną, powszechną wręcz i spójną reakcję branży marketingowej na pandemię i lockdown czyli bezzwłoczną zmianę komunikacji i spotów reklamowych. Wcześniej przygotowane komunikacja marketingowa oparta w dużej części na obrazach wspólnego przeżywania emocji i doświadczeń, wspólnej radości, od połowy kwietnia musiała ulec radykalnej zmianie.
Marketerzy i agencje zadziałały sprawnie, transformując komunikację na taką, która odpowiedzialnie promowała pozostawanie w domu i izolację, a jednocześnie była dostosowana do charakteru i ducha marek.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Dla branży piwowarskiej sporym kryzysem było zamknięcie lokali gastronomicznych oraz Horeca w hotelach. Gastronomia jest silnie związana z piwowarstwem. Piwo jest obecne w ok. 80% placówek gastronomicznych i generuje 4,5 mld zł obrotu w tym sektorze (ok. 15% obrotów ogółem).
Kilkukrotny już lockdown, w trakcie którego lokale mogły i obecnie mogą wydawać posiłki tylko na wynos i realizować dowozy, spowodowała, że część podmiotów nie przetrwała tego czasu, a inne są u kresu możliwości i wytrzymałości. Lokale notują spadki przychodów sięgające kilkudziesięciu procent, co przy sporych kosztach stałych może doprowadzić do upadłości wielu z nich. Duża niepewność to przyszłe miesiące – czy będzie konieczność nowych lockdownów, w jakim stanie przetrwa Horeca i jak szybko uda się jej wrócić do stanu sprzed pandemii. To pytania również ważne dla naszej branży.
Trend roku
E-commerce i digitalizacja. To “zasługa” pandemii, że w przyspieszonym tempie większość z nas i naszych firm musiała dostosować się do nowej rzeczywistości, która wymogła całkowicie zdalną pracę. Musieliśmy szybko oswoić się i przyswoić różne systemy komunikacyjne – Teams, Zoom, etc. W wirtualnej rzeczywistości odbywają się nie tylko spotkania, ale również całodniowe obrady jury, duże konferencje, szkolenia, kongresy – to co kiedyś byłoby nie do pomyślenia. To skokowa zmiana w tym obszarze, który w innej rzeczywistości ewoluowałby znacznie wolniej. Wiele biznesów, sklepów aby przetrwać musiało uruchomić lub znacząco usprawnić swoją obecność w sieci. E-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie i jest olbrzymią szansą dla wielu firm i branż na dalszy rozwój, znalezienie nowych klientów i konsumentów, szersze dotarcie.
Z kolei ważny trend dla branży piwnej to utrzymanie niesłabnącego zainteresowania konsumentów piwem bezalkoholowym. W okresie do listopada sprzedaż piwa 0,0% wzrosła wartościowo o ponad 23 %. Źródłem popularności tego segmentu jest szeroka, różnorodna oferta świetnie smakujących piw oraz silny trend aktywnego i zdrowego życia, a także coraz bardziej odpowiedzialne podejście do konsumpcji alkoholu.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
Pandemia wymogła na większości branż sprawną zmianę sposobów działania, dostosowanie się i ogromną elastyczność. Dla nas podstawą było przede wszystkim zagwarantowanie bezpieczeństwa pracownikom poprzez wprowadzenie jeszcze bardziej wyśrubowanych standardów BHP, a także zachowanie ciągłości biznesu. Zamknięcie lokali gastronomicznych, izolacja oraz utrudniony dostęp do sklepów odbiły się i nadal odbijają negatywnie na wynikach całej branży piwnej. Pandemia również spowodowała odwołanie wielkich imprez sportowych oraz wielu innych wydarzeń. Wyzwaniem jest planowanie działań w sytuacji dużej niepewności, szczególnie pod kątem kiedy sytuacja wróci do normy.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Dużym wyznaniem może być prawdopodobny kryzys ekonomiczny i to w jakim stopniu wpłynie on na gospodarkę, naszą branżę, zachowania konsumentów i sposoby zakupowe. W jakim stanie z długich tygodni zamknięcia wyjdzie Horeca i jak szybko odbuduje swój potencjał.
Drugim wyzwaniem jest niezaprzeczalny kryzys klimatyczny i jego wpływ na biznes, preferencje i decyzje konsumentów. Społeczna odpowiedzialność biznesu, obecnie coraz częściej określana jako ESG staje się niezmiernie ważnym obszarem działania firmy i realnych zmian w sposobie prowadzenia biznesu. Konsumenci oczekują i wymagają konkretnych działań zmniejszających oddziaływanie na środowisko, a nie deklaracji. W Carlsberg Polska od 2017 realizujemy niezwykle ambitną strategię zrównoważonego rozwoju Together Towards Zoro – wiele wysiłku, inwestycji wkładamy aby w 2030 osiągnąć zero śladu węglowego, zero marnowania wody, zero wypadków i zero nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. To działania w dobrze pojętym interesie firmy, konsumentów i planety.
Trzecie wyzwanie to związane z kryzysem klimatycznym działania UE, która adresuje m.in. w swoim Green Deal i wymogach dotyczących gospodarki obiegu zamkniętego (cyrkularnej), w której niedawne odpady są teraz cennym surowcem. Plany wprowadzenia z początkiem 2023 roku w Polsce Systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów, w tym być może systemu depozytowego jest i będzie w najbliższych latach dużym wyzwaniem dla wielu podmiotów z różnych obszarów. Jednak właściwe, staranne wprowadzenie ROP-u i systemu depozytowego pozwoli Polsce uporządkować obecną sytuację związaną z odpadami opakowaniowymi, osiągnąć poziomy recyklingu stawiane przez UE i znacząco poprawić stan środowiska naturalnego w naszym kraju.
Cykl: Podsumowania 2020 roku i prognozy na 2021
Dołącz do dyskusji: Wydarzenia i trendy 2020 roku oraz wyzwania 2021 roku okiem Wojciecha Żabińskiego, wiceprezesa Carlsberg Polska ds. marketingu