Wirtualna Polska wraca do rozmów o przejęciach. „E-commerce nie będzie rósł jednorodnie”
Według Wirtualnej Polski w bieżącym półroczu rodzimy rynek reklamy internetowej urośnie o minimum 10 proc., a e-commerce - o 30-40 proc. - Wracamy do procesów akwizycyjnych, wiele z nich trzymaliśmy zresztą „na małym ogniu” w zeszłym roku - mówi prezes spółki Jacek Świderski. Firma nie wyklucza wypłaty w br. dywidendy.
W czwartym kwartale ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 15,2 proc. do 218,46 mln zł oraz zysku netto z 26,86 do 40,05 mln zł. To dużo lepsze wyniki niż we wcześniejszych dwóch kwartałach.
W drugim kwartale, obciążonym skutkami lockdownu w czasie pierwszej fali epidemii, przychody firmy poszły w dół rok do roku o 37,8 proc., a skorygowany zysk EBITDA z 50,89 do 38,76 mln zł. W trzecim kwartale przy spadku przychodów sprzedażowych rok do roku o 16,6 proc. do 153 mln zł zysk netto WP wzrósł z 21,44 do 26,55 mln zł.
- Dla Wirtualnej Polski czwarty kwartał był bardzo dobry. Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach. Różnica między trzecim a czwartym kwartałem była bardzo duża - podkreślił we wtorek na konferencji prezes firmy Jacek Świderski.
Udany kwartał w e-reklamie
Zdecydowaną większość biznesu Wirtualnej Polski stanowią serwisy internetowe: portale horyzontalne i serwisy tematyczne z treściami, a także platformy e-commerce z kilku kategorii tematycznych.
W czwartym kwartale ub.r. przychody pionu internetowego firmy zwiększyły się rok do roku o 14,2 proc. do 209,59 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 63,64 do 71,12 mln zł. W poprzednich latach mniej więcej po połowie wpływów segmentu internetowego pochodziło z reklam i prowizji e-commerce’owych.
- Mamy poczucie, że cały rynek reklamy internetowej zyskuje, ale nie mamy jeszcze w tej chwili wyników za IV kwartał, trudno nam podsumować sytuację rynkową - zaznaczył Jacek Świderski. - Gdybym miał kierować się swoją intuicją i wiedzą, którą pozyskujemy z rynku, powiedziałbym, że dla wszystkich podmiotów z rynku reklamy internetowej ten czwarty kwartał był wyjątkowo dobry - dodał.
Według danych Publicis Groupe w ub.r. wydatki na reklamę internetową (bez uwzględnienia ogłoszeń) zwiększyły się o 4,6 proc. - z 3,52 do 3,69 mld zł. W samym drugim kwartale nastąpił spadek o 6,9 proc., ale duże wzrosty w pozostałych kwartałach zapewniły dodatnią dynamikę w całym roku.
Wzrost całego rynku reklamowego nie oznacza, że mocniej promują się wszystkie branże. - Sektor finansowy nadal ogranicza wydatki, tak samo jak sektor motoryzacyjny, w sytuacji w której zamknięte są salony samochodowe. Wzrosty, i to w istotnej skali, całego rynku (reklamy internetowej - przyp.) wynikają z tego, że uaktywniają się inne branże, w szczególności handlowa, która nie jest w stanie dystrybuować swoich produktów tradycyjnymi kanałami, robi to obecnie właściwie tylko przez internet - opisał prezes Wirtualnej Polski.
Reklama internetowa zyska ponad 10 proc.
Według Jacka Świderskiego w bieżącym półroczu wartość polskiego rynku reklamy internetowej „wzrośnie w jakichś dolnych dwucyfrowych granicach”.
- W pierwszym półroczu tego roku, kiedy nadal będziemy borykać się z pandemią, czas dla reklamy internetowej będzie nadal dobry. Wiemy to, ponieważ widzimy wyniki za pierwszy kwartał oraz spodziewamy się utrzymania trendu w II kwartał - uzasadnił. - Z racji zduszenia innych sektorów gospodarki internet będzie tym przeręblem, do którego każdy przypływa, żeby móc zaczerpnąć powietrza - dodał.
Zaznaczył, że w drugich półroczu dynamika wzrostu e-reklamy może być niższa, ale nie obawia się spadku.
W ub.r. Wirtualna Polska uruchomiła nowe narzędzia dla marketerów: WP Sales Booster (pozwala sklepom internetowym zwiększać sprzedaż przy gwarantowanym efekcie i wyeliminowaniu pośredników, głównie Google’a) oraz WPartner (sieć partnerska serwisów internetowych). Z pierwszej usługi w marcu br. korzystało już 28 proc. klientów reklamowych firmy promujących się z użyciem formatów display.
Natomiast liczba powierzchni reklamowych w WPartner przez pół roku zwiększyła się o 158 proc.
- Nasz udział w powierzchni reklamowej w Polsce to kilkanaście proc., a dzięki partnerom dodatkowo zwiększamy nasze zasięgi. Zachęcamy ich popytem reklamowym ze strony naszych spółek e-commerce, ale również z innych źródeł - stwierdził Jacek Świderski.
Superauto z największym wzrostem, turystyka odrodzi się po szczepieniach
Szef Wirtualnej Polski ocenia, że na rynku e-commerce sytuacja poszczególnych branż jest zróżnicowana.
- Są spółki, które rosną fantastycznie, jak dostawa żywności czy, dodatkowo obecnie ze względu na zamknięcie sklepów stacjonarnych, np. materiały budowlane czy odzież można kupić właściwie tylko w internecie. To nie znaczy, że wszystkie branże nie są dotknięte pandemią, przykładem jest turystyka. Są branże, w których niezależnie od tego, w jakiej formie odbywa się dystrybucja produktów, są totalnie zablokowane - opisał.
Według Świderskiego w bieżącym półroczu wartość polskiego e-commerce zwiększy się o co najmniej o 30 proc., a może nawet 40 proc.
- Na pewno rynek e-commerce nie będzie rósł jednorodnie. Dopóki nie zakończy się program szczepień, nie należy się spodziewać szczególnych zmian - stwierdził.
Do Wirtualnej Polsk należą serwisy e-commerce z różnych kategorii: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).
Epidemia najmocniej uderzyła w Wakacje.pl i Nocowanie.pl. Z pierwszej spółki zwolniono kilkadziesiąt osób, a z Nocowanie.pl ok. 10 pracowników, dodatkowo pożegnano się z kilkunastoma pracownikami Domodi. W drugim i trzecim kwartale ub.r. Wakacje.pl, jako jedyna spółka zależna Wirtualnej Polski zanotowały stratę EBITDA. Wiosną miała nawet ujemne przychody, ponieważ klienci rezygnowali z wykupionych wcześniej wycieczek.
Jacek Świderski uważa, że sektor turystyczny odrodzi się, dopiero gdy w efekcie programu szczepień osiągnięta zostanie odporność populacyjna na koronawirusa. Jako przykład podał sytuację w Izraelu, gdzie po zaszczepieniu zdecydowanej większości społeczeństwa znów można korzystać z lokali gastronomicznych czy hoteli.
Z drugiej stronie w czasie epidemii dobrze radzą sobie platformy odzieżowe Wirtualnej Polski, Extradom (korzystający na wzroście zainteresowania budową domów) oraz zajmujące się sprzedażą samochodów Superauto, które osiągnęło największe wzrosty procentowe.
Możliwe przejęcia w Polsce i za granicą
W ub.r. Wirtualna Polska nie zrealizowała żadnego nowego przejęcia, w połowie roku dokupiła jedynie za 13,47 mln zł 10 proc. udziałów Nocowanie.pl i ustaliła harmonogram nabycia pozostałych 15 proc. za ok. 21 mln zł. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualna-polska-wydluza-o-rok-wykup-reszty-udzialow-nocowanie-pl-w-br-zaplaci-13-5-mln-zl-za-10-proc
- W pandemii każdy powinien dbać o bezpieczeństwo firmy i pracowników i my również staraliśmy się chomikować środki finansowe, by przejść przez ten okres. Teraz widzimy, że lód topnieje i wracamy do procesów akwizycyjnych, wiele z nich trzymaliśmy zresztą „na małym ogniu” w zeszłym roku - wyjaśnił Jacek Świderski. - Możecie się państwo spodziewać odmrożenia naszej aktywności w obszarze fuzji i przejęć - zapowiedział.
- Przyglądamy się zarówno Polsce jak i bliskiej zagranicy. Za granicą interesują nas tylko e-commerce, w Polsce patrzymy zarówno na e-commerce jak i media - zaznaczył.
W zeszłą niedzielę holding Grzegorza Hajdarowicza poinformował, że zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczący większościowego pakietu akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Jedną z możliwości jest sprzedaż tego pakietu. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rzeczpospolita-i-parkiet-wystawione-na-sprzedaz
Jacek Świderski nie chciał powiedzieć, czy Wirtualna Polska bierze pod uwagę złożenie oferty kupna Gremi Media. - Nigdy nie komentuje konkretnych procesów M&A (przejęć i fuzji - przyp.), Niezależnie od tego, czy jesteśmy nimi zainteresowani czy nie. Nie chcę komentować ruchów naszych konkurentów mediowych - tłumaczył.
Podkreślił, że grupa chce mocno inwestować w rozwój mediów internetowych w Polsce, które osiągają - jak ocenił - bardzo dobre wyniki.
Do Wirtualnej Polski należy też Telewizja WP, emitowana na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej oraz przez wybranych operatorów satelitarnych i kablowych. W czwartym kwartale ub.r. stacja osiągnęła wzrost wpływów o 45,4 proc. do 8,87 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA z 451 tys. zł do 2,65 mln zł.
WP chce wrócić do wypłaty dywidendy
Wiceprezes Elżbieta Bujniewicz-Belka stwierdziła, że Wirtualna Polska nie widzi przeszkód dla realizacji polityki dywidendowej wobec zysku za 2020 rok.
- Zarząd nie podjął jeszcze decyzji w sprawie dywidendy, ale mamy ogłoszoną politykę dywidendową, która zakłada wypłatę do 70 proc. zysku i co roku historycznie wypłacaliśmy dywidendy w wysokości ok. 1 zł na akcję. Mamy dosyć dobrze odlewarowaną spółkę, nic pewnie nie stoi na przeszkodzie, by polityka dywidendowa była realizowana - powiedziała.
- W zeszłym roku nie wypłaciliśmy dywidendy ze względu na niepewność - przypomniała.
Polityka dywidendowa holdingu Wirtualna Polska, uchwalona w 2016 roku, zakłada wypłatę dywidendy nie wyższej niż 70 proc. skonsolidowanego zysku netto. W 2019 roku firma wypłaciła akcjonariuszom 29,06 mln zł (po 1 zł na akcję), w 2018 roku - 27,7 mln zł (0,96 zł na akcję), a w 2017 roku - 31,69 mln zł (1,10 zł na akcję).
Całoroczne przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zmalały o 10,8 proc. do 632,29 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 218,94 do 216,92 mln zł, a zysk netto - m.in. niższej kwocie podatku dochodowego wynikającej z wcześniejszych strat - wzrósł z 71,13 do 81,7 mln zł.
Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy poprzez spółkę zależną ma walory stanowiące 12,94 proc. kapitału i 18,63 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska wraca do rozmów o przejęciach. „E-commerce nie będzie rósł jednorodnie”