SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Właściciel serwisu Max chce pozwać najlepszą ligę świata. Wybrali ofertę Amazona

Zaproponowana przez Warner Bros. Discovery na ostatnią chwilę oferta wykupu praw do najlepszej koszykarskiej ligi świata została odrzucona przez NBA. Spełnił się tym samym najbardziej prawdopodobny, ale i mocno kontrowersyjny scenariusz. Zamiast tego wybrano propozycję Amazona. Cała sprawa prawdopodobnie skończy się w sądzie.

Nowy serwis Warner Bros. Discovery w USA ma ruszyć jeszcze w tym rokuNowy serwis Warner Bros. Discovery w USA ma ruszyć jeszcze w tym roku

Nieczęsto mamy do czynienia z tak zażartą walką o prawa do transmisji rozgrywek sportowych, jak w przypadku najnowszego przetargu dotyczącego koszykarskiej ligi NBA. W poprzednim tygodniu szefowie rozgrywek ogłosili podpisanie 11-letniej umowy z należącymi do Disneya stacjami ESPN i ABC, będącym własnością Comcastu kanałem NBC oraz Amazonem. Inne zainteresowane firmy otrzymały jednak 5 dni na wyrównanie lub przebicie którejś z propozycji. Jak niedawno informowaliśmy, na taki krok zdecydowało się Warner Bros. Discovery, które rzuciło wyzwanie ofercie Amazona.

Otworzyło to furtkę do narodzin poważnego konfliktu dotyczącego praw telewizyjnych. Część amerykańskich mediów, w tym “The Washington Post” od początku sugerowało bowiem, że NBA zdecyduje się na odrzucenie oferty WB Discovery. I tak faktycznie się stało.

NBA stawia na Disneya, NBC i Amazona

W oficjalnym komunikacie przesłanym przez NBA do mediów czytamy, że właściciel stacji TNT i TVN oraz platformy Max nie zdołał wyrównać oferty Amazona. Tym samym umowa z właśnie tą firmą weszła w życie. Gigant zakupów przez internet zapłaci lidze między 1,8 a 1,93 mld dolarów rocznie (część źródeł podaje sprzeczne informacje). NBA dodało również, że porozumienie z Amazonem spełnia jeden z głównych celów stawianych przed tegorocznym przetargiem, czyli "maksymalizację zasięgu i dostępności".

Czytaj też: 650 mln dolarów za prawa do French Open. Transmisje również w Max. Co z Polską?

Problem w tym, że Warner Bros. Discovery widzi sytuację zupełnie inaczej. Firma ostrzega przed ewentualnymi konsekwencjami prawnymi, jeśli NBA nie uszanuje ich prawa do zgłoszenia swojej kontroferty. - Wyrównaliśmy propozycję Amazona i wierzymy, że NBA nie może nas odrzucić. (…) Uważamy, że NBA w sposób rażący błędnie zinterpretowało nasze prawa w związku z sezonem 2025-2026 i dalej. Podejmiemy w związku z tym odpowiednie działania - koncern przekazał w oświadczeniu.

W kontekście warto zwrócić uwagę, że Amazon zadeklarował przekazanie pieniędzy za kilka sezonów z góry. Przedstawiciele Warnera podkreślali, że również są na to gotowi, ale wśród analityków były pewne wątpliwości co do możliwości firmy. W myśl pierwotnej (i na ten moment przyjętej) umowy serwis Amazon Prime Video w USA miał pokazywać jeden mecz NBA dziennie, w czwartki, piątki i soboty. Gdyby oferta Warner Bros. Discovery została przyjęta, to firma chciała pokazywać czwartkowe mecze na TNT, a te z piątku i soboty na platformie Max.

Główny pakiet NBA w rękach Disneya

Najważniejszy i zarazem najdroższy pakiet praw do NBA przejął Disney, którego stacje ESPN i ABC będą pokazywać najwięcej transmisji telewizyjnych, w tym powszechnie oglądane spotkanie bożonarodzeniowe oraz finały play-offów. Jak zaznacza CCN, środowe mecze będą wyświetlane na ESPN, a sobotnie spotkania w tzw. prime time trafią w ręce ABC. Z kolei NBC wykupiło pakiet z meczem otwarcia, meczem All-Star, a także spotkaniami z wtorku i najlepszego okresu antenowego w niedziele. Firma ma też zamiar pokazywać poniedziałkowe zmagania na platformie Peacock.

Prawa dotyczą Stanów Zjednoczonych (w Polsce przez jeszcze jeden, najbliższy sezon NBA pokazywać będzie na pewno Canal+). Polskich widzów powinna jednak zainteresować informacja, że Amazon został wybrany na strategicznego partnera ligi i globalnego dystrybutora NBA League Pass, czyli specjalnej aplikacji na telefony i komputery osobiste, która pozwala legalnie oglądać mecze NBA na żywo i z odtworzenia.

Dołącz do dyskusji: Właściciel serwisu Max chce pozwać najlepszą ligę świata. Wybrali ofertę Amazona

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Koszykówki fan
Dla mnie koszykówka, a raczej NBA zakończyła się w latach '90. Era gdzie teraz non stop pykają za 3 pkt jest nie do oglądania. Wyniki 160 do 130 to jakieś nieporozumienie. Sorry.
odpowiedź
User
Koszykówki fan
Dla mnie koszykówka, a raczej NBA zakończyła się w latach '90. Era gdzie teraz non stop pykają za 3 pkt jest nie do oglądania. Wyniki 160 do 130 to jakieś nieporozumienie. Sorry.
odpowiedź
User
Koszykówki fan
Dla mnie koszykówka, a raczej NBA zakończyła się w latach '90. Era gdzie teraz non stop pykają za 3 pkt jest nie do oglądania. Wyniki 160 do 130 to jakieś nieporozumienie. Sorry.
odpowiedź