W Polsce jest 91,6 tys. nośników outdoorowych. Które formaty i firmy dominują? (raport)
Na koniec czerwca br. działało w Polsce dokładnie 91 646 nośników reklamy outdoorowej. Połowa z nich należy do firmy AMS, 33,3 tys. to nośniki małoformatowe, a prawie 23 tys. znajduje się w Warszawie.
W raporcie Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej liczba nośników outdoorowych na koniec czerwca br. była o nieco ponad tysiąc większa niż pół roku wcześniej. Przy czym ten wzrost wynika z faktu, że w nowym zestawieniu po raz pierwszy uwzględniono firmę CAM Media, do której należy 3,1 tys. nośników (głównie małych powierzchni na rowerach miejskich). - Obecna sytuacja na rynku out of home nie pozwala na nowe inwestycje - przyznaje Lech Kaczoń, prezes IRGZ.
W dalszym ciągu maleje liczba nośników o powierzchni 12 metrów kwadratowych - przez ostatnie pół roku ubyło ich 1,5 tys. - Spodziewanym rezultatem z dzisiejszego punktu widzenia będzie dominacja frontlightów 6 x 3 m i citylightów (120 x 180 cm) uzupełnianych przez powierzchnie większe (spektakularne - 12 x 3 oraz 12 x 4 m) oraz backlightów różnych formatów - ocenia Lech Kaczoń. - Ze względu na rozwój technologiczny powierzchni ekspozycyjnych można się spodziewać za trzy lata kolejnych zmian w strukturze nośników reklamy. Zakładając, że w tym czasie pokonamy obecne spowolnienie gospodarcze oraz dokonamy zmian w obowiązującym prawie i poprawimy stan świadomości pracowników samorządowych. Ci ostatni zrujnowali bowiem w ostatnich latach inwestycje w zakresie reklamy tranzytowej i nośników typu backlight scroll - dodaje Kaczoń.
W I połowie br. prawie 70 proc. przychodów reklamy zewnętrznej generowały frontlighty w rozmiarze 6 x 3 m oraz citylighty.
>>> W I półroczu 2013 wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 18 proc.
Nośnik reklamy | Ogólna liczba nośników 30.06.2013 r. | Ogólna liczba nośników 31.12.2012 r. |
Standardowe 12 m² | 16.258 | 17.746 |
Frontlight 6 x 3 m | 14.041 | 14.435 |
Frontlight 12 x 3 m | 785 | 787 |
Frontlight 12 x 4 m | 1.028 | 1.039 |
Nośniki małego formatu | 36.105 | 33.329 |
Pozostałe nośniki | 420 | 576 |
CLP | 20.533 | 20.158 |
Backlight 6 x 3 m | 903 | 915 |
Backlight 8 x 4 m | 520 | 514 |
Backlight scroll 9 m² | 875 | 962 |
Pozostałe nośniki podświetlane | 178 | 142 |
Łączna liczba nośników | 91.646 | 90.603 |
Zdecydowanie najwięcej nośników - 45,9 tys. - należy do firmy AMS, dając jej 50,1 proc. udziału w rynku, przy czym mniej więcej połowa to powierzchnie małego formatu. Ströer ma 17,5 tys. nośników (to 17,2 proc. udziału w rynku), Clear Channel Poland - 8,5 tys. (9,3 proc. udziału), a Cityboard Media - 5,2 tys. (5,7 proc. udziału).
firma | nośniki tradycyjne | |||||
12 m² | duży format | mały format | ||||
6x3 | 12x3 | 12x4 | pozostałe | |||
AMS | 7 058 | 1 762 | 0 | 3 | 154 | 22 651 |
BC | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BPMEDIA | 256 | 41 | 0 | 30 | 0 | 232 |
CAM MEDIA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 885 |
CCP | 0 | 1 881 | 0 | 0 | 1 | 956 |
CITYBOARD | 0 | 4 573 | 0 | 612 | 10 | 0 |
DEFI | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 |
LIFTBOARDS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 706 |
GIGABOARD | 0 | 0 | 0 | 0 | 138 | 0 |
GLOBART | 197 | 7 | 0 | 0 | 34 | 0 |
HEADZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
JETLINE | 0 | 0 | 0 | 332 | 0 | 0 |
KONESER | 37 | 0 | 0 | 0 | 0 | 216 |
MM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 426 |
OUTDOOR 3 | 559 | 72 | 0 | 0 | 58 | 179 |
RUCH | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SCHULZ | 0 | 232 | 1 | 0 | 4 | 0 |
STROEER | 8 151 | 5 473 | 660 | 51 | 14 | 324 |
SUPERSIGNS | 0 | 0 | 124 | 0 | 0 | 0 |
WAREXPO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 530 |
SUMA | 16 258 | 14 041 | 785 | 1 028 | 420 | 36 105 |
| ||||||
firma | nośniki podświetlane | wszystkie nośniki | ||||
citylight 1,2x1,8m | scroll 9m² | duży format | ||||
6x3 | 8x4 | pozostałe | ||||
AMS | 12 586 | 490 | 897 | 297 | 16 | 45 914 |
BC | 833 | 0 | 0 | 0 | 0 | 833 |
BPMEDIA | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 609 |
CAM MEDIA | 215 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 100 |
CCP | 5 591 | 0 | 4 | 82 | 3 | 8 518 |
CITYBOARD | 0 | 0 | 0 | 0 | 38 | 5 233 |
DEFI | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 22 |
LIFTBOARDS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 706 |
GIGABOARD | 0 | 0 | 0 | 48 | 0 | 186 |
GLOBART | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 |
HEADZ | 0 | 0 | 2 | 86 | 2 | 90 |
JETLINE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 332 |
KONESER | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 253 |
MM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 426 |
OUTDOOR 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 868 |
RUCH | 668 | 0 | 0 | 0 | 0 | 668 |
SCHULZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 242 |
STROEER | 578 | 385 | 0 | 7 | 99 | 15 742 |
SUPERSIGNS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 124 |
WAREXPO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 530 |
SUMA | 20 533 | 875 | 903 | 520 | 178 | 91 646 |
W 16 największych miastach i aglomeracjach znajduje się 75 proc. wszystkich nośników reklamy zewnętrznej (licząc z nośnikami małego formatu, których wpływ na otwartą przestrzeń miejską jest znikomy). Zdecydowanie najwięcej nośników - niecałe 23 tys. - jest w Warszawie, podczas gdy w żadnym innym mieście ich liczba nie przekracza 7,2 tys.
miasto aglomeracja | nośniki tradycyjne | |||||
12 m² | duży format | mały format | ||||
6x3 | 12x3 | 12x4 | pozostałe | |||
BIAŁYSTOK | 246 | 117 | 0 | 3 | 8 | 163 |
BYDGOSZCZ | 377 | 238 | 9 | 12 | 1 | 406 |
GOP | 1 852 | 2 081 | 111 | 112 | 19 | 1 418 |
KIELCE | 136 | 101 | 2 | 2 | 0 | 198 |
KRAKÓW | 1 209 | 1 311 | 65 | 57 | 63 | 974 |
LUBLIN | 284 | 210 | 7 | 11 | 0 | 393 |
ŁÓDŹ | 875 | 1 046 | 55 | 62 | 22 | 1 087 |
OLSZTYN | 142 | 101 | 2 | 4 | 2 | 363 |
OPOLE | 112 | 89 | 1 | 2 | 0 | 251 |
POZNAŃ | 990 | 1 161 | 43 | 75 | 17 | 861 |
RZESZÓW | 105 | 89 | 37 | 1 | 0 | 81 |
SZCZECIN | 736 | 749 | 37 | 45 | 11 | 365 |
TRÓJMIASTO | 1 209 | 1 370 | 66 | 84 | 62 | 983 |
WARSZAWA | 2 959 | 3 055 | 232 | 249 | 154 | 10 434 |
WROCŁAW | 702 | 1018 | 51 | 44 | 25 | 1492 |
ZIELONA GÓRA | 132 | 69 | 1 | 0 | 0 | 333 |
suma | 12066 | 12805 | 719 | 763 | 384 | 19802 |
| ||||||
miasto aglomeracja | nośniki podświetlane | wszystkie nośniki | ||||
citylight 1,2x1,8m | scroll 9m² | duży format | ||||
6x3 | 8x4 | pozostałe | ||||
BIAŁYSTOK | 84 | 0 | 6 | 0 | 0 | 627 |
BYDGOSZCZ | 331 | 0 | 9 | 0 | 0 | 1 383 |
GOP | 2 634 | 68 | 121 | 35 | 2 | 8 453 |
KIELCE | 51 | 0 | 2 | 0 | 0 | 492 |
KRAKÓW | 3 160 | 139 | 114 | 37 | 3 | 7 132 |
LUBLIN | 214 | 0 | 6 | 0 | 0 | 1 125 |
ŁÓDŹ | 1702 | 12 | 54 | 17 | 0 | 4 932 |
OLSZTYN | 21 | 0 | 3 | 0 | 0 | 638 |
OPOLE | 64 | 0 | 2 | 0 | 0 | 521 |
POZNAŃ | 1 828 | 131 | 111 | 40 | 6 | 5 263 |
RZESZÓW | 15 | 0 | 6 | 0 | 0 | 334 |
SZCZECIN | 875 | 76 | 30 | 4 | 21 | 2 949 |
TRÓJMIASTO | 2 194 | 130 | 97 | 23 | 3 | 6 221 |
WARSZAWA | 4 982 | 233 | 216 | 327 | 142 | 22 983 |
WROCŁAW | 1 574 | 86 | 82 | 19 | 0 | 5 093 |
ZIELONA GÓRA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 535 |
suma | 19 729 | 875 | 859 | 502 | 177 | 68 681 |
Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media. Raport zawiera także dane firm: BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, LiftBoards, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo. Uwzględnione zostały nośniki wszystkich formatów - od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe, a także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.
Dołącz do dyskusji: W Polsce jest 91,6 tys. nośników outdoorowych. Które formaty i firmy dominują? (raport)