SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek reklamy zewnętrznej wart w 2023 roku prawie 650 mln zł

Rok 2023 rynek reklamy zewnętrznej zamyka wzrostem wartości o 16,9 proc. do 648,29 mln zł – wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom (grupa Publicis). 

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej - klasyczne OOH, transport miejski i digital OOH osiągnęła kwotę 648,29 mln zł i była wyższa aniżeli w 2022 roku o 16,9 proc.

Wzrost sprzedaży we wszystkich trzech segmentach rynku OOH w 2023 jest wynikiem całokształtu wydarzeń, liczby kampanii promocyjnych i reklamowych głównych dla OOH reklamodawców, a także intensywnych kampanii społecznych, politycznych i wyborczych” – analizuje w komunikacie IGRZ.

Do najważniejszych wydarzeń, mających wpływ na kondycję reklamy zewnętrznej w 2023 roku, zaliczono kampanię parlamentarną i związane z nią kampanie profrekwencyjne, kampanię referendalną, akcje społeczne spółek z udziałem Skarbu Państwa i władz (Rządowy program Pierwsze mieszkanie – Bank Pekao, Bezpieczny przejazd – PKP, kilka odsłon OrlendlaPolski.pl – Orlen, Polska bezpieczna energetycznie – PGE, Połączy nas Warszawa – 100projektów.pl Warszawy). W ocenie IGRZ, uwagę zwróciła akcja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy „Wygramy z sepsą”.

W analizie wyliczono, że wynik osiągnięty w 2023 roku na rynku OOH jest powiązany także: z podniesieniem cen sprzedaży powierzchni i emisji materiałów reklamowych na nośnikach OOH i DIGITAL OOH w drugim kwartale 2023 roku; wzrostem liczby nośników cyfrowych, z postępującą racjonalizacją i standaryzacją sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych i emisji reklam, opartych na nowoczesnych rozwiązaniach technicznych oraz projektach badawczych; z rosnącym przekonaniem reklamodawców do formuły OOH; ze wzrostem udziałów reklamy OOH i digital OOH w torcie mediowym.

Klasyczne billboardy i reklamy w środkach transportu w górę

Wartość klasycznego rynku OOH wyniosła w 2023 roku 447,62 mln zł i była wyższa o 9,4 proc. w stosunku do 2022 roku. Aż 70 proc. przychodów wygenerowały Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m² (w grupie nośników tradycyjnych).

Wzrosło wykorzystanie powierzchni ekspozycyjnych na tradycyjnych nośnikach dużego formatu 36 m² oraz 48 m² (szczególnie przy szlakach komunikacyjnych między głównymi miastami), jak również na nośnikach podświetlanych typu Backlight we wszystkich dostępnych formatach – podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.

W środkach transportu reklamy na nośnikach zewnętrznych w analizowanym okresie były warte 40,47 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 6,5 proc.

Na wynik w tym segmencie wpłynęły przychody z reklam komitetów wyborczych,  częściowym powrotem ekspozycji reklam w wagonach Metra Warszawskiego (po rozstrzygnięciu przetargu i rozpoczęciu inwestycji) oraz modernizacji  nośników na stacjach metra.

„Zainteresowanie reklamodawców City Transportem ma związek z coraz większym portfolio powierzchni przeznaczonych dla celów reklamowych na pojazdach komunikacji miejskiej, tworzących mobilny, duży zasięg na monitorowanych trasach przejazdu” – czytamy w raporcie.

 Digital OOH o górę o prawie 50 proc.

W 2023 sprzedaż digital OOH wyniosła 160,20 mln zł i była wyższa aniżeli w 2022 roku o 49,3 proc.

Udział reklamy cyfrowej OOH w rynku reklamy zewnętrznej wyniósł w 2023 24,7 proc., osiągając w czwartym kwartale 2023 największy jak dotychczas udział w rynku OOH – 28,1 proc.

„Na rynku digital OOH dominują nośniki sytuowane wewnątrz obiektów - w galeriach handlowych oraz sklepach wielkopowierzchniowych, w klubach fitness, w budynkach biurowych i obiektach użyteczności publicznej, na dworcach kolejowych i lotniskach, w przejściach podziemnych, w pojazdach komunikacji miejskiej oraz w wagonach kolei podmiejskich i aglomeracyjnych. Rośnie liczba cyfrowych nośników reklamy w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej oraz w witrynach lokali użytkowych” – podaje IGRZ.

W podziale na poszczególne sektory, największy udział miał handel (20 proc.), kampanie społeczne i polityczne (16 proc.) oraz telekomunikacja (13 proc.).

Prognoza dla rynku na 2024 rok

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej - klasyczne OOH + city transport + digital OOH osiągnęła w czwartym kwartale 2023 roku 199,53 mln zł, co oznacza wzrost o 27,4 proc. rok do roku.

  
 

W ocenie Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, w roku 2024 na wynik rynku będą miały wpływ kampanie wyborcze przed wyborami samorządowymi (marzec, kwiecień) oraz przed wyborami do Parlamentu Europejskiego (maj, czerwiec). Odbędą się też dwie wielkie imprezy sportowe: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej (Niemcy, 14.06. – 14.07.) oraz Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu (26.07. – 11.08.), które tradycyjnie niosą za sobą większe zainteresowanie reklamą OOH.

„Na finalny wynik 2024 roku może mieć także wpływ sytuacja społeczno-gospodarcza Polski. Liczymy na wzrost kierunkowo zgodny z dynamiką całego rynku reklamowego i co najmniej utrzymanie udziału w torcie reklamowym” – ocenia IGRZ.

Dołącz do dyskusji: Polski rynek reklamy zewnętrznej wart w 2023 roku prawie 650 mln zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl