Outdoor urósł o 25 proc. Wydano 448 mln zł
Po trzech kwartałach 2023 roku rynek reklamy zewnętrznej jest wart 171,23 mln zł, o 25,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2022 - wynika z danych Izby Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom. Po pierwszych dziewięciu miesiącach jest wart 448,86 mln zł.
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej przedstawia informację dotyczącą wielkości rynku OOH w Polsce w trzecim kwartale 2023 roku. Dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i domu mediowego Starcom (Publicis Group).
Rynek reklamy zewnętrznej rośnie
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (tj. klasyczne OOH + City Transport + Digital OOH) osiągnęła kwotę 171,23 mln zł i była wyższa aniżeli w trzecim kwartale 2022 roku o 25,1 proc.
Jak wskazują autorzy opracowania, wzrost sprzedaży we wszystkich trzech segmentach rynku OOH w trzecim kwartale 2023r jest wynikiem liczby kampanii promocyjnych i reklamowych głównych dla OOH reklamodawców i intensywnych w tym okresie kampanii społecznych, politycznych i wyborczych. Jest także wynikiem podniesienia cen sprzedaży powierzchni i emisji materiałów reklamowych na nośnikach OOH i Digital OOH w drugim kwartale 2023 roku.
„W kampaniach społecznych i politycznych odnotowaliśmy akcje jednostek rządowych i samorządowych oraz spółek z udziałem Skarbu Państwa (Rządowy program Pierwsze mieszkanie – Bank Pekao, Bezpieczny przejazd – PKP, kilka odsłon OrlendlaPolski.pl – Orlen, Polska bezpieczna energetycznie – PGE, Połączy nas Warszawa – 100projektów.pl Warszawy) oraz akcje polityczne i wyborcze wszystkich ogólnopolskich komitetów wyborczych i ich kandydatów, jak też profrekwencyjne (Warszawa głosuje, Zagłosuj na nas) oraz referendalne. Uwagę w tym okresie zwróciła akcja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy „Wygramy z sepsą”” – wylicza IGRZ.
Aktywni w reklamie zewnętrznej byli też standardowi klienci z sektorów: „handel”, „telekomunikacja”, „media”, „żywność”, „napoje i alkohole” we wszystkich segmentach reklamy OOH.
Udział sektorów w sprzedaży OOH w Q3 2023 dla całego rynku OOH oraz w segmencie Digtal OOH.
Klasyczne OOH warte ponad 120 mln zł
Od lipca do września 2023 roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 123,11 mln zł i była wyższa o 20,6 proc. w stosunku do tego samego okresu 2022 roku.
W komunikacie IGRZ wyjaśnia, że w klasycznym OOH główne przychody generują tradycyjnie dwa rodzaje nośników: Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m² (w grupie nośników tradycyjnych). W Q3 2023 sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła 70 proc., a w Q1-Q3 2023 ponad 70 proc. przychodów. Wzrosło wykorzystanie powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach dużego formatu 36 m² oraz 48 m² (szczególnie przy szlakach komunikacyjnych między głównymi miastami) – podano.
„Wynik w Q3 2023 klasycznego OOH bazuje na wykorzystaniu większej liczby powierzchni ekspozycyjnych dla kampanii politycznych i wyborczych. Reklama OOH była kluczowa w kampanii wyborczej, jak również w okresie przed nią. A zainteresowanie wykorzystaniem nośników OOH w tegorocznej kampanii partii politycznych, komitetów wyborczych i polityków było bardzo duże. Tak w skali ogólnopolskiej, jak i regionalnej” – analizuje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.
Rośnie segment reklam w transporcie publicznym
W omawianym w raporcie okresie wielkość sprzedaży w transporcie miejskim wyniosła 11,52 mln zł, co oznacza wzrost w ujęciu rocznym o 19,1 proc. Wedle prognozy IGRZ, do końca roku wynik w City Transporcie powinien przekroczyć rezultat osiągnięty rok temu.
„Wzrost sprzedaży w City Transporcie wiąże się z częściowym powrotem ekspozycji reklam w wagonach Metra Warszawskiego (po rozstrzygnięciu przetargu i rozpoczęciu inwestycji) oraz wykorzystaniem autobusów komunikacji miejskiej w kampanii wyborczej. Komitety wyborcze zamawiały tu zwłaszcza popularne powierzchnie typu Fullback. Należy odnotować coraz szersze portfolio powierzchni przeznaczonych dla celów reklamowych na pojazdach komunikacji miejskiej, tworzące mobilny, duży zasięg na trasach przejazdu” – czytamy w raporcie.
Duże wzrosty w Digital OOH
W trzecim kwartale br. sprzedaż Digital OOH wyniosła 36,60 mln zł i była wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 46,0 proc.
Udział reklamy cyfrowej (Digital OOH) w rynku OOH wyniósł od czerwca do września 2023 blisko 21,4 proc. Tym samym udział reklamy Digital OOH w trzech kwartałach 2023 roku wynosi 23,2 proc. Tendencja wzrostowa wynika z wprowadzania do Polski międzynarodowego standardu sprzedaży.
W raporcie zwrócono uwagę na rosnącą liczbę nośników reklamowych w galeriach handlowych, w budynkach biurowych i obiektach użyteczności publicznej, na dworcach kolejowych i lotniskach, w przejściach podziemnych. Instalowane są cyfrowe nośniki reklamy w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej oraz w witrynach lokali użytkowych.
„Rosnący wzrost znaczenia nośników Digital OOH na rynku gwarantował, że i te będą wykorzystane w większym zakresie przed tegorocznymi wyborami parlamentarnymi. Należy jednak pamiętać, że część tych nośników była wyłączona dla treści politycznych (np. nośniki DIGITAL OOH w galeriach handlowych, zainstalowane w witrynach, czy w klubach fitness)” – podaje IGRZ.
Rynek reklamy zewnętrznej będzie rósł
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej osiągnęła w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku 448,86 mln zł i była wyższa niż w tym samym okresie 2022 roku o 12,8 proc.
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej podtrzymuje prognozę utrzymania w całym roku 2023 stabilizacji udziałów reklamy OOH na rynku mediów oraz wzrost dynamiki na poziomie jednocyfrowym.
Dołącz do dyskusji: Outdoor urósł o 25 proc. Wydano 448 mln zł