SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVN Media: wpływy brokerskie wzrosły o 20 proc., mniej z usług marketingowych, strata po przecenie wartości nc+

W ub.r. TVN Media, spółka z grupy kapitałowej TVN zajmująca się głównie sprzedażą oferty reklamowej, zanotowała 396,38 mln zł przychodów operacyjnych, o 11,1 proc. więcej niż rok wcześniej, oraz wzrost wpływów z działalności brokerskiej o 19,8 proc. do 252,78 mln zł. Jednocześnie miała 623,7 mln zł straty netto, głównie wskutek 1 mld zł odpisów na utratę wartości udziałów operatora platformy nc+ i marek, które przeniosła do spółki TVN.

TVN Media zajmuje się przede wszystkim sprzedażą oferty reklamowej stacji telewizyjnych i serwisów internetowych - zarówno tych należących do Grupy TVN Discovery, jak też innych nadawców, m.in. Telewizji Puls, nc+, Viacomu i FOX International Channels. W ub.r. zanotowała 252,78 mln zł przychodów z działalności brokerskiej, co wobec 210,98 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 19,8 mln zł.

Dodatkowo do końca ub.r. firma świadczyła usługi marketingowe i promocyjne dla całej Grupy TVN oraz zarządzała licencjami do jej marek. Z opłat licencyjnych miała w ub.r. 73,69 mln zł wpływów (4,2 proc. więcej niż w 2017 roku), a jej pozostałe przychody (głównie z usług marketingowych) zmalały w skali roku o 6,8 proc. do 69,96 mln zł.

120 mln zł wpływów od TVN, 1,3 mld kosztów

W sprawozdaniu TVN Media złożonym w KRS nie podano, jaka część przychodów brokerskich pochodziła od firm z Grupy TVN Discovery, a jaka od innych wydawców. Wiadomo natomiast, że przychody od spółki TVN zmalały w skali roku ze 128,25 do 120,41 mln zł. W raporcie zaznaczono, że to głównie opłaty licencyjne i za usługi marketingowe. Natomiast przychody od Stavki, nadawcy TTV, wzrosły z 3,51 do 7,52 mln zł.

Dodatkowo w ub.r. w zestawieniu przychodów z firm powiązanych kapitałowo z TVN Media pojawiły się przychody do Discovery (2,5 mln zł) oraz podmiotów związanych z tym koncernem (2,49 mln zł). Zniknęły natomiast przychody m.in. od sprzedanych w 2017 roku spółek Mango Media, Onett Holding i Everytap.

Z drugiej strony koszty poniesione przez TVN Media na rzecz TVN zwiększyły się w skali roku z 1,25 do 1,31 mld zł, na rzecz Stavki - z 61,02 do 92,74 mln zł, pojawiło się też 69,75 mln zł wydatków dla Discovery. Za to wydatki na rzecz nc+ zmalały z 23,91 do 20,12 mln zł.

- Koszty działalności operacyjnej dotyczące TVN S.A., Stavki, Discovery, nc+, SNI, Grupy Onet Holding oraz NTL Radomsko obejmują głównie koszty sprzedanych usług w ramach działalności brokerskiej, koszty te w rachunku zysków i strat są prezentowane jako pomniejszenie przychodów, oraz inne usługi - opisano w sprawozdaniu.

645 mln zł na utratę wartości marek, 358 mln zł na udziały nc+

TVN Media jest bezpośrednim właścicielem 32 proc. udziałów ITI Neovision, operatora platformy cyfrowej nc+. Na koniec 2017 roku wyceniała w swoim bilansie te udziały na 1,093 mld zł.

Po tym jak wiosną ub.r. Scripps Networks Interactive został przejęty przez Discovery, nowy właściciel we wrześniu przeprowadził test na utratę wartości inwestycji w ITI Neovision. Uzasadniono to także niższymi od oczekiwań wynikami nc+ w aktualnym planie finansowym.

W efekcie testu obniżono wartość posiadanych udziałów ITI Neovision o 358 mln zł do 735 mln zł.

Ponadto z końcem ub.r. z TVN Media do TVN przeniesiono działalność w zakresie usług marketingowych oraz zarządzania licencjami do znaków towarowych. W konsekwencji z bilansu pierwszej spółki zniknęło 1,45 mld zł wyceny marek, z czego 644,98 mln zł zaklasyfikowano jako utratę wartości, a 804,65 mln zł - wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

290 pracowników, mniej na marketing

Utrata wartości przez marki, które przekazano spółce TVN, ogromnie obciążyła koszty operacyjne TVN Media - wzrosły one ze 178,5 do 811,4 mln zł.

Przy czym wydatki na wynagrodzenia zmalały z 59,61 do 59, 06 mln zł, a na marketing i badania - z 57,88 do 54,29 mln zł. Na koniec ub.r. w TVN Media zatrudnionych było 286 osób.

Koszty amortyzacji poszły w górę z 4,94 do 9,82 mln zł, a wynajmu - z 8,28 do 9,3 mln zł. Natomiast opisy aktualizujące należności skurczyły się z 4,97 mln zł do 56 tys. zł.

Głównie wskutek utraty wartości marek i udziałów ITI Nevision wynik operacyjny TVN Media pogorszył się ze 192,41 mln zł zysku w 2017 roku do 767,24 mln zł straty w ub.r. Zmalały też przychody firmy z odsetek (z 144,43 do 96,44 mln zł) oraz, wskutek umocnienia się kursu dolara, z dodatnich różnic kursowych (z 79,59 do 35,09 mln zł).

Za to z tytułu podatku dochodowego spóła osiągnęła w ub.r. 22,5 mln zł na plusie, wobec 76,97 mln zł kosztów rok wcześniej.

Wynik brutto TVN Media spadł rok do roku z 404,97 mln zł zysku do 646,2 mln zł straty, a wynik netto - z 327,99 mln zł zysku do 623,7 mln zł straty.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

W ub.r. Grupa RMF zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). Firma zatrudniała 292 pracowników.

W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.

Spółka Radio Eska, która jest nadawcą 42 rozgłośni radiowych pod tą nazwą zamknęła 2018 rok przychodami netto w kwocie 32,33 mln zł i zyskiem netto w wysokości 8,51 mln zł. Spadły wpływy ze sprzedaży reklam, ale udało się to zrekompensować wpływami ze sprzedaży praw autorskich.

Dołącz do dyskusji: TVN Media: wpływy brokerskie wzrosły o 20 proc., mniej z usług marketingowych, strata po przecenie wartości nc+

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AW
Puszczacie za dużo reklam Aflofarmu!
Ta firma jest prędzej skorumpowana jak Polsat
0 0
odpowiedź
User
AW
TVN puszcza za dużo reklam Aflofarmu.
Firma Aflofarm działa tylko przeciwko państwu polskiemu i UOKiK powinien się nimi zająć na poważnie!
0 0
odpowiedź
User
z
tvn medialna kloaka
0 0
odpowiedź