Rekordowy spadek liczby abonentów giganta płatnej telewizji
Takiego exodusu abonentów w historii platformy cyfrowej Sky, obecnej w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech jeszcze nie było. Operator płatnej telewizji w II kwartale br. stracił 361 tys. abonentów. W I półroczu ub.r. ubyło zaledwie 26 tys. klientów.
Lawinowe rezygnacje z usług sieci kablowych i platform satelitarnych od kilku lat są problemem operatorów ze Stanów Zjednoczonych. Platforma DirecTV odnotowała spadek liczby abonentów z 25 mln w 2017 roku do 15 mln pod koniec 2021 roku. Z kolei Dish Network miał wtedy 8,4 mln klientów, podczas gdy 5 lat temu 13 mln. W USA pakiety telewizyjne są bardzo drogie, a umowy z tradycyjnymi operatorami długoterminowe. Dla oszczędnych alternatywą jest subskrypcja serwisów streamingowych typu Netflix, Disney+, HBO Max, Peacock, Hulu, Paramount+, z której mogą zrezygnować w dowolnym momencie albo darmowe serwisy z reklamami.
W Europie Zachodniej już w 2021 roku był zauważalny spadek liczby abonentów tradycyjnych operatorów. Wówczas Sky w trzech krajach stracił 198 tys. abonentów. To mniej niż liczba rezygnacji jedynie w II kwartale br. Sky w ostatnich miesiącach zwiększył wydatki na reklamę. Promuje się jako agregator treści streamingowych. Podkreśla, że z jego usług można korzystać także poprzez internet, a nie tylko antenę satelitarną. Stawia na promocję Sky Glass, czyli telewizorów do streamingu. Problem w tym, że zagrożeniem dla tradycyjnych operatorów płatnej telewizji nie jest już tylko streaming, ale szalejąca na całym świecie inflacja. Zmusza ona wielu klientów do oszczędności, którą przynosi rezygnacja z usług płatnej telewizji - tej tradycyjnej, ale także serwisów streamingowych.
Spadek abonentów to też spadek przychodów
Z opublikowanych przez Comcast, właściciela Sky wyników finansowych wynika, że Skorygowana EBITDA Sky wzrosła o 54,1 procent do 863 milionów dolarów. Przychody Sky spadły o 13,8 proc. do 4,5 mld dol. w II kwartale 2022 roku. Wyłączając wpływ waluty, przychody spadły o 3,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.
Zobacz także: Początek końca telewizji satelitarnej? „Dramatyczne spadki”
Przyczynił się do tego odpływ abonentów, ale także niższe przychody od tych klientów, którzy zostali (ARPU), spowodowane m.in. wygaśnięciem niektórych licencji sportowych. Przychody bezpośrednie od konsumentów spadły o 2,4 proc. do 3,7 mld dol. W II kwartale br. europejska baza klientów Sky spadła do 22,666 mln abonentów. W II kwartale 2021 roku wynosiła ona 23,198 mln. Comcast poinformował też, że baza subskrybentów serwisu streamingowego Peacock jest dość stabilna i oscyluje wokół 13 mln.
Dołącz do dyskusji: Rekordowy spadek liczby abonentów giganta płatnej telewizji