Serwisy tygodników opinii: „Newsweek” śrubuje rekord, „Polityka” wyprzedziła „Wprost”
W styczniu br. serwis „Newsweeka” osiągnął rekordowe dla niego 2,75 mln użytkowników i 25,4 mln odsłon. Witryna „Polityki” po sporym wzroście wyprzedziła Wprost.pl, który podobnie jak serwis „Gazety Polskiej” zanotował duży spadek.
Według wyników Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w styczniu br. Newsweek.pl odwiedziło 2,75 mln użytkowników, którzy wykonali 25,38 mln odsłon (w tym 4,29 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał z serwisu średnio przez 10 minut i 7 sekund.
Serwis jest zdecydowanym liderem wśród witryn pozostałych tygodników opinii, nad którymi ma tę przewagę, że jego treści są promowane na stronie głównej jednego z najpopularniejszych portali horyzontalnych - Onetu (tak jak „Newsweek” należącego do Grupy Ringier Axel Springer). M.in. z tego względu duże wzrosty odwiedzalności w ub.r. osiągnęły witryny innych tytułów prasowych RASP, co analizowaliśmy już dwa miesiące temu (zobacz szczegóły).
Witryna „Polityki” w styczniu br. zanotowała 615,4 tys. użytkowników, 8,52 mln odsłon i 8:54 minuty średniego czasu korzystania przez użytkownika, a serwis „Wprost” - 490,5 tys. użytkowników (ten drugi nie jest objęty w Megapanelu audytem site-centric, więc dostępne są tylko dane o liczbie użytkowników i zasięgu procentowym). Strona „Gościa Niedzielnego” miała 277 tys. odwiedzających, 4,85 mln odsłon i 10:26 minuty średniego czasu korzystania.
„Tygodnik Powszechny” na początku stycznia zawiesił prowadzenie swojego serwisu w ramach portalu Onet.pl i uruchomił w pełni niezależną stronę Tygodnikpowszechny.pl. W ciągu miesiąca obie witryny zanotowały w sumie 138,9 tys. użytkowników. Natomiast serwis „Gazety Polskiej” odwiedziło 123,5 tys. internautów.
Tygodniki opinii nie udostępniają w swoich serwisach internetowych całych artykułów z wydań papierowych (robią tak jedynie niektóre tytuły z nielicznymi tekstami), natomiast mocno promują poszczególne wydania i teksty, zamieszczając ich zapowiedzi i fragmenty. Ponadto dziennikarze piszą do serwisów dodatkowe komentarze, na niektórych stronach (przede wszystkim „Newsweeka”, „Polityki” i „Wprost”) wyodrębnione w formie blogów. Na witrynach „Newsweeka”, „Wprost” i „Gościa Niedzielnego” publikowanych jest również dużo newsów i dłuższe teksty przygotowywane przez internetowe zespoły redakcyjne.
W zestawieniu nie ma stron tygodników „W Sieci” i „Do Rzeczy”, ponieważ odwiedziło je niewystarczająco dużo uczestników Megapanelu (mniej niż 45 z ponad 10 tys.), żeby ich statystyki mogły zostać oszacowane. Przy czym serwis „W Sieci” jest blisko związany z wPolityce.pl, które w styczniu odwiedziło 784,9 tys. internautów. Z kolei Niezalezna.pl - współpracująca zarówno z „Gazetą Polską”, jak i „Gazetą Polską Codziennie” - miała 656,6 tys. użytkowników.
Serwisy tygodników opinii styczniu 2015 roku | ||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||
serwis | real users | zasięg |
Newsweek.pl | 2 753 532 | 12,71% |
Polityka.pl | 615 394 | 2,84% |
Wprost.pl | 490 465 | 2,26% |
Gosc.pl | 277 039 | 1,28% |
*Tygodnik Powszechny | 138 901 | 0,64% |
Gazetapolska.pl | 123 523 | 0,57% |
*tygodnik.onet.pl i tygodnikpowszechny.pl |
W skali roku odwiedzalność serwisu „Newsweeka” mniej więcej potroiła się: liczba użytkowników wzrosła o 1,65 mln (czyli o 150,7 proc.), a liczba odsłon - o 16,92 mln (200 proc. w górę). Średni czas spędzany na stronie przez odwiedzającego zmalał nieznacznie - o 39 sekund (czyli 6 proc.).
Z kolei Polityka.pl zyskała 202,6 tys. użytkowników i 4,31 mln odsłon (to 49,1 i 102,4 proc. w górę), przy prawie identycznym średnim czasie korzystania przez odwiedzającego. Serwis wyprzedził stronę „Wprost”, która straciła rok do roku 244,8 tys. użytkowników (to spadek o 33,3 proc.).
Witryna „Gościa Niedzielnego” notuje stabilne wyniki - miała w styczniu br. o 31,2 tys. użytkowników i milion odsłon więcej niż rok wcześniej (to 12,7 i 26,2 proc. w górę), przy nieznacznie krótszym (o 12 sekund, czyli 1,9 proc.) średnim czasie korzystania przez użytkowników.
„Tygodnik Powszechny” w nowym serwisie zanotował prawie cztery razy mniej użytkowników niż w poprzednim rok wcześniej. Natomiast strona „Gazety Polskiej” straciła w skali roku 68,6 tys. użytkowników (to 35,8 proc. w dół).
Serwisy tygodników opinii rok po roku | ||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
serwis | styczeń 2015 | styczeń 2014 | ||
real users | odsłony | real users | odsłony | |
Newsweek.pl | 2 753 532 | 12,71% | 1 098 353 | 5,20% |
Polityka.pl | 615 394 | 2,84% | 412 829 | 1,95% |
Wprost.pl | 490 465 | 2,26% | 735 308 | 3,48% |
Gosc.pl | 277 039 | 1,28% | 245 831 | 1,16% |
*Tygodnik Powszechny | 138 901 | 0,64% | 526 891 | 2,49% |
Gazetapolska.pl | 123 523 | 0,57% | 192 339 | 0,91% |
*styczeń 2015: tygodnik.onet.pl i tygodnikpowszechny.pl, styczeń 2014: tygodnik.onet.pl |
Newsweek.pl skokowy wzrost liczby użytkowników osiągnął w połowie ub.r. - w maju miał ich 1,18 mln, a w czerwcu już 1,93 mln. W dalszych miesiącach odwiedzało go po ok. 2 mln internautów, a w styczniu br. ich liczba podskoczyła do 2,75 mln.
Serwis „Polityki” przez cały rok notował stabilnie rosnące wyniki - w pierwszym półroczu miał po 336-413 tys. użytkowników miesięcznie, a w drugim po 406-504 tys. Dzięki temu w grudniu ub.r. po raz pierwszy wyprzedził witrynę „Wprost”, która zdecydowanie najwyższą odwiedzalność osiągnęła w czerwcu ub.r., gdy tygodnik ujawnił nagrania podsłuchanych rozmów czołowych polityków, co wywołało burzę polityczną, a także kontrowersyjną interwencję ABW i prokuratury w redakcji pisma.
Dołącz do dyskusji: Serwisy tygodników opinii: „Newsweek” śrubuje rekord, „Polityka” wyprzedziła „Wprost”