„Rzeczpospolita” i „Dziennik Bałtycki” liderami sprzedaży e-wydań (raport)
Najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych w październiku br. miała „Rzeczpospolita”. Natomiast wśród dzienników regionalnych i lokalnych na pierwsze miejsce awansował „Dziennik Bałtycki”.
W październiku 2016 roku „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 11 174 egz. W skali roku tytuł ten zanotował drugi największy wzrost w zestawieniu, wynoszący 12,93 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 618 egz., o 10,72 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zmniejszyła się rok do roku o 0,54 proc. do 2 966 egz.
Największym wzrostem pochwalić się mogła wydawana przez Forum „Gazeta Polska Codziennie”, która awansowała z ósmej na siódmą pozycję. Jej średni wynik zwiększył się o 88,74 proc. i wyniósł 285 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 8,67 proc. do 1 949 egz., zanotowała „Gazeta Wyborcza” (Agora). Tytuł ten spadł z miejsca czwartego na piąte.
Tylko jeden dziennik w październiku br. wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to wspomniana już „Gazeta Wyborcza”, której wynik w porównaniu do analogicznego miesiąca ub.r. zmalał o 9,55 proc. i wyniósł 644 egz.
ZKDP | październik | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Rzeczpospolita | 11 174 | 52 139 | 9 895 | 54 971 | 12,93% |
Dziennik Gazeta Prawna | 10 618 | 42 498 | 9 590 | 44 310 | 10,72% |
Puls Biznesu | 2 966 | 9 966 | 2 982 | 10 668 | -0,54% |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 993 | 4 372 | 2 054 | 4 806 | -2,97% |
Gazeta Wyborcza | 1 949 | 135 277 | 2 134 | 155 735 | -8,67% |
Przegląd Sportowy | 386 | 27 213 | 373 | 30 845 | 3,49% |
Gazeta Polska Codziennie | 285 | 19 890 | 151 | 19 326 | 88,74% |
Fakt Gazeta Codzienna | 221 | 266 940 | 201 | 298 961 | 9,95% |
Super Express | 0 | 135 685 | 0 | 142 824 | - |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w październiku 2016 roku należała do „Dziennika Bałtyckiego” (Polska Press Grupa), który przed rokiem był 7. Jego wynik wyniósł 939 egz., po wzroście o 289,63 proc.
Na drugie miejsce spadło „Echo Dnia” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 878 egz., po wzroście o 2,33 proc.
Podium, po awansie z czwartej pozycji, uzupełnia „Nowa Trybuna Opolska” (Pro Media), której średni wynik e-wydań zwiększył się o 132,49 proc. do 823 egz.
Z 19. na 7. lokatę awansował „Dziennik Polski” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego tytułu w analizowanym okresie wyniosła 326 egz., po wzroście o 328,95 proc. - największym w zestawieniu.
Najwięcej straciła tutaj „Gazeta Współczesna” (również Polska Press Grupa) - było to 50 proc. do 15 egz. Tytuł ten był 22. - ostatni.
ZKDP | październik | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Dziennik Bałtycki | 939 | 19 388 | 241 | 23 517 | 289,63% |
Echo Dnia | 878 | 16 316 | 858 | 19 101 | 2,33% |
Nowa Trybuna Opolska | 823 | 12 257 | 354 | 14 218 | 132,49% |
Głos - Dziennik Pomorza | 496 | 18 393 | 531 | 22 758 | -6,59% |
Gazeta Pomorska | 379 | 35 177 | 200 | 39 845 | 89,50% |
Gazeta Lubuska | 336 | 18 115 | 334 | 19 939 | 0,60% |
Dziennik Polski | 326 | 16 212 | 76 | 18 934 | 328,95% |
Dziennik Zachodni | 298 | 31 017 | 383 | 39 886 | -22,19% |
Gazeta Wrocławska | 280 | 13 662 | 178 | 16 230 | 57,30% |
Głos Wielkopolski | 253 | 25 555 | 200 | 29 321 | 26,50% |
Gazeta Krakowska | 234 | 14 234 | 213 | 17 330 | 9,86% |
Dziennik Łódzki | 230 | 18 290 | 326 | 22 418 | -29,45% |
Gazeta Codzienna Nowiny | 215 | 13 326 | 158 | 16 109 | 36,08% |
Express Bydgoski | 201 | 9 512 | 93 | 11 333 | 116,13% |
Express Ilustrowany | 184 | 22 769 | 105 | 29 329 | 75,24% |
Nowości - Dziennik Toruński | 175 | 10 805 | 99 | 12 585 | 76,77% |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 122 | 11 296 | 79 | 14 219 | 54,43% |
Kurier Poranny | 102 | 4 572 | 193 | 5 476 | -47,15% |
Polska Metropolia Warszawska | 80 | 2 790 | 99 | 3 701 | -19,19% |
Kurier Szczeciński | 71 | 9 248 | 43 | 11 145 | 65,12% |
Kurier Lubelski | 61 | 3 441 | 74 | 4 288 | -17,57% |
Gazeta Współczesna | 15 | 5 163 | 30 | 6 136 | -50,00% |
E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Dziennik Bałtycki” liderami sprzedaży e-wydań (raport)