Reklama zewnętrzna w Polsce zyskała 70 proc., już 16 proc. wydatków na nośniki cyfrowe
Sprzedaż w segmencie reklamy zewnętrznej w pierwszym kwartale br. wyniosła 109,71 mln zł, o 70,1 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom (Publicis).
Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (klasyczne OOH + city transport + reklama DOOH) wyniosła 109,71 mln PLN i była wyższa rok do roku 70,1 pro., o 9,4 wyższa niż w roku 2020 oraz o 5,6 proc. wyższa niż przed pandemią, w roku 2019.
IGRZ zaznacza, że w czwartym kwartale ubiegłego roku powiększyła się baza firm, dla których estymowana jest wielkość sprzedaży na rynku OOH w Polsce. Nominalnie dla tej samej bazy firm sprzedaż na rynku OOH w pierwszym kwartale 2022 urosła o 64 proc. rok do roku.
Dobry wynik kwartalny jest kontynuacją koniunktury, szczególnie z ostatniego kwartału 2021 roku - wskazano w raporcie. Przyczyn dużych wzrostów można upatrywać też w zmianach na rynku technologii reklamy zewnętrznej (reklama na nośnikach cyfrowych), a także zmianach cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH. - W zależności od rodzaju nośników zmiana ta wynosi szacunkowo plus 8-10 proc. w porównaniu do cen z ubiegłego roku - wskazano w opracowaniu.
Rosną wydatki na reklamy outdoorowe we wszystkich branżach
Patrząc na wydatki promocyjno-reklamowe w poszczególnych sektorach trzeba zaznaczyć wzrost wydatków na poziomie dwukrotnie, trzykrotnie, a nawet czterokrotnie wyższych niż w tym samym okresie roku ubiegłego - informuje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. Dotyczy to zarówno klasycznych klientów reklamy OOH („handel”, „media”, „telekomunikacja”, „żywność”), jak i powracających z dużą intensywnością na rynek OOH sektorów: „motoryzacja”, „finanse”, „czas wolny”, „podróże i turystyka”.
Czas pandemii spowodował zainteresowanie rynkiem reklamy OOH grup i organizacji społecznych, organizacji non-profit, lokalnych i miejskich oraz wspomaganych przez jednostki samorządowe oraz rządowe. Wykorzystały dostępność powierzchni ekspozycyjnych, które w „normalnych czasach” zarezerwowane były dla akcji komercyjnych. Doceniając siłę oddziaływania reklamy OOH nadal intensywnie korzystają z tej formy informacji i nierzadko także propagandy.
W górę wydatki na wszystkie segmenty reklamy OOH
W pierwszym kwartale 2022 roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 86,35 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 72,7 proc. - podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej.
Utrzymująca się popularność klasycznych nośników OOH wynika z ich usytuowania w przestrzeni publicznej, która „czynna” jest 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu - wyjaśniono w raporcie.
W analizowanym okresie wielkość sprzedaży w City Transporcie wyniosła 5,64 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 34,3 proc.
Sprzedaż DOOH w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku wyniosła 17,72 mln zł i była wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 72 proc.
Udział reklamy cyfrowej w rynku OOH wyniósł w pierwszym kwartale 2022 r. ponad 16 proc, co oznacza kontynuację trendu wzrostowego w tym segmencie. W ciągu pięciu ostatnich lat segment reklamy DOOH wzrósł trzykrotnie. Będzie się rozwijać jeszcze szybciej wraz z rosnącą liczbą cyfrowych nośników dostępnych na naszym rynku - prognozuje IGRZ.
Prognozy na cały rok dla rynku optymistyczne. Dokładniejsze dane i predykcje będzie można uzyskać po majowym, globalnym kongresie World Out Of Home Organization w Toronto, z udziałem wszystkich wiodących firm OOH na świecie.
"Dla polskiego rynku OOH kluczowym będzie druga polowa roku. Możliwa jest dwucyfrowa dynamika wzrostu względem ubiegłego roku" - podsumowano w analizie.
Powyższe dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i domu mediowego Starcom (Publicis Group).
Dołącz do dyskusji: Reklama zewnętrzna w Polsce zyskała 70 proc., już 16 proc. wydatków na nośniki cyfrowe