Reklama internetowa w Europie wyprzedziła telewizyjną, Polska z dynamicznym wzrostem (analiza)
W 2015 roku wydatki na reklamę internetową w Europie po raz pierwszy były wyższe niż w segmencie telewizyjnym. Polska znalazła się w pierwszej trójce krajów o najwyższym wzroście reklamy cyfrowej. - Reklamodawcy nadrabiają zaległości w segmencie internetowym, stąd duża dynamika i potencjał rozwoju - wyjaśnia w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Dane dotyczące europejskiego rynku reklamy internetowej w 2015 r. zostały ujęte w najnowszym wydaniu raportu IAB AdEx Benchmark zaprezentowanym podczas konferencji Interact w Lizbonie.
W ub.r. w 27 krajach europejskich ujętych w raporcie wydatki na reklamę internetową osiągnęły poziom 36,2 mld euro. Oznacza to wzrost o 13,1 proc. rok do roku. Po raz pierwszy w historii europejskiego rynku segment internetowy okazał się bardziej wartościowy od telewizyjnego - w ub.r. na reklamy w telewizji wydano w Europie 33,3 mld euro.
Obecna wartość europejskiej reklamy internetowej to wynik dynamicznego wzrostu w tym segmencie, który trwał od wielu lat - w 2006 r. na reklamy internetowe wydano zaledwie 6,6 mld euro.
W ub.r. reklama internetowa była segmentem, który osiągnął w Europie najwyższą wartość. Na drugim miejsce znalazła się wspomniana już telewizja, na trzecim zaś prasa drukowana.
Listę 10 europejskich krajów, w których wydatki na reklamę internetową były w ub.r. najwyższe otwiera Wielka Brytania z kwotą 11,8 mld euro. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy (5,7 mld euro), na trzecim zaś Francja z kwotą 4,2 mld euro.
Choć Polska nie znalazła się w europejskiej czołówce pod względem wysokości kwot przeznaczonych na reklamę w internecie, to jest na trzecim miejscu pod względem tempa wzrostu tego segmentu. W naszym kraju w ub.r. reklama online zanotowała wzrost o 21,8 proc. ustępując pod tym względem miejsca jedynie Irlandii i Bułgarii.
Z danych wynika, że największy wzrost rok do roku osiągnęła w raportowanym okresie reklama display - o 17,4 proc., która wyprzedziła reklamę w wyszukiwarkach (12,6 proc.). Polska znów znalazła się w tej dziedzinie w czołówce krajów Europy zajmując trzecią pozycję ze wzrostem reklamy displayowej o 32,5 proc.
Raport wskazuje, że dominującym segmentem w obszarze reklamy internetowej był w ub.r. mobile. Internetowy rynek mobilny wzrósł w Europie rok do roku o ponad 60 proc. wyprzedzając mobilne reklamy w wyszukiwarkach (57,4 proc.). Znaczącym segmentem jest też wideo, które odnotowało wzrosty na poziomie 36 proc.
Raport przewiduje jednocześnie, że w 2016 r. segment reklamy internetowej będzie wciąż liderem wzrostów na europejskim rynku. Według prognoz jego wartość wzrośnie rok do roku o 7,8 proc., na drugim miejscu znajdzie się kino (5,1 proc. wzrostu), spadek o 4,4 proc. zanotuje zaś reklama prasowa.
Oceniając dla serwisu Wirtualnemedia.pl wyniki tegorocznego raportu Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska nie kryje optymizmu. - Wyniki IAB AdEx Benchmark 2015 są optymistyczne dla całego rynku reklamowy internetowej w Europie - podkreśla Włodzimierz Schmidt. - Dynamiczne wzrosty, które przedstawiają analizy są odbiciem tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z rozmaitych urządzeń podłączonych do internetu. Widać gigantyczny trend wzrostowy dotyczący dwóch segmentów w obszarze cyfrowym: mobile i wideo.
Szef IAB Polska wyjaśnia też przyczyny znaczących wzrostów w niektórych segmentach reklamy internetowej. - Potencjał, który tkwi w segmencie mobilnym dopiero teraz zaczyna być wykorzystywany przez reklamodawców - zauważa Schmidt.
- Oczywiście my jako użytkownicy korzystamy z urządzeń przenośnych już od dawna, jednak ze strony rynku reklamowego występowało zjawisko pewnej inercji w adaptacji odpowiednich rozwiązań do potrzeb segmentu mobile. Reklamodawcy najwyraźniej odrabiają teraz pewne zaległości i stąd bierze się tak wysoka dynamika wzrostu widoczna w raporcie. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w obszarze wideo – rynek uczył się przez jakiś czas w jaki sposób budować treści reklamowe dla tego segmentu i jak skutecznie dotrzeć z przekazem do odbiorcy. Efekty postępów w tej edukacji widać w postaci dynamicznych wzrostów w reklamie wideo. Tegoroczny raport potwierdza jednocześnie, że w zupełnie dobrej formie jest tradycyjna reklama typu display, która także notuje w Europie znaczące wzrosty - zaznacza Schmidt i podsumowując raport zwraca uwagę na polski rynek, w którym tkwi duży potencjał.
- Wyniki raportu dają też pojęcie o potencjale jaki drzemie w polskim rynku reklamy internetowej - jesteśmy w pierwszej piątce krajów o największej dynamice wzrostu - podkreśla prezes IAB Polska. - Trzeba przy tym dodać, że prezentowane w raporcie liczby należy odnosić do PKB konkretnych krajów. PKB na głowę mieszkańca w Polsce w porównaniu z większością krajów Europy jest dość niskie, i w tym może tkwić potencjał dalszego rozwoju reklamy. Będzie ona rosła w Polsce wraz ze wzrostem PKB, a takich wzrostów trudno się spodziewać na dojrzałych i zamożnych rynkach Europy zachodniej - przewiduje Schmidt.
Dołącz do dyskusji: Reklama internetowa w Europie wyprzedziła telewizyjną, Polska z dynamicznym wzrostem (analiza)