Radio ZET więcej z reklam, RMF FM i Polskie Radio w dół (TOP 10 w I poł. 2013)
W I połowie br. cennikowe wydatki na reklamę radiową były minimalnie wyższe niż rok wcześniej. Spory wzrost wpływów reklamowych osiągnęło Radio ZET, za to wyraźne spadki zanotowały RMF FM, Jedynka i Trójka.
Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu WIrtualnemedia.pl wynika, że od stycznia do czerwca br. cennikowe przychody reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji) wyniosły 1,736 mld zł, o 3,9 mln zł (czyli 0,2 proc.) więcej niż rok wcześniej. Cennikowa wartość reklamy w radio nie zmalała, mimo że w br. swoje wydatki w tym medium zdecydowanie ograniczył (o ok. 100 mln zł) Aflofarm, przenosząc je do telewizji (więcej na ten temat).
Jednocześnie faktyczne wpływy reklamowe stacji radiowych były zdecydowanie mniejsze od cennikowych, bo nadawcy udzielają marketerom dużych rabatów. Według domu mediowego Starlink w I kwartale br. rozgłośnie rzeczywiście zarobiły z reklam 127,2 mln zł, po spadku o 3,9 proc. w skali roku (zobacz szczegóły). Tak więc faktyczne przychody reklamowe w I półroczu można szacować na ok. 255 mln zł, a to zaledwie 14 proc. cennikowych wpływów.
>>> Rekordowy II kwartał 2013 roku RMF FM, ostro w dół Radio ZET, Jedynka i Trójka
Zdecydowanie najwięcej z reklam zarabiają dwie najchętniej słuchane stacje: RMF FM i Radio ZET. Przy czym ta pierwsza zanotowała w skali roku spadek cennikowych wpływów reklamowych o 12,1 proc. (czyli 67,7 mln zł), a ta druga osiągnęła wzrost o 8,6 proc. (29,2 mln zł). Przychody obu rozgłośni wyniosły 860,3 mln zł i stanowiły 49,5 proc. wpływów wszystkich stacji (przed rokiem było to, odpowiednio, 898,8 mln zł i 51,9 proc.).
Wśród pozostałych stacji z czołowej dziesiątki największe spadki cennikowych przychodów z reklam zanotowały Jedynka i Trójka (Polskie Radio). Pierwsza rozgłośnia zarobiła mniej o 16 proc. (czyli 7,1 mln zł), a druga o 11,2 proc. (czyli 9,8 mln zł) niż rok wcześniej. Natomiast wpływy reklamowe Eski Wrocław i Eski Warszawa (Grupa Radiowa Time) zmalały o 5,6 proc. (czyli, odpowiednio, o 1,5 i 1,4 mln zł).
>>> Eska liderem sieci radiowych, ogromny wzrost Radia Plus
Za to Tok FM (Agora) zarobiło z reklam o 6 mln zł więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 22,1 proc.), Eska Poznań (Grupa Radiowa Time) - więcej o 4,5 mln zł (czyli 20,7 proc.), a Złote Przeboje Pogoda Warszawa (Agora) - o 4,1 mln zł (czyli 21,8 proc.) więcej. Natomiast cennikowe wpływy reklamowe Eski Rock (Grupa Radiowa Time) zwiększyły się w skali roku o 3,2 mln zł, czyli 12,2 proc. więcej niż przed rokiem.
Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji, dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI.2013 | I-VI.2012 |
RMF FM | 492 075 800 zł | 559 772 160 zł |
Radio ZET | 368 222 928 zł | 339 050 180 zł |
Program III Polskiego Radia | 77 982 510 zł | 87 769 450 zł |
Program I Polskiego Radia | 37 414 090 zł | 44 515 650 zł |
Tok FM | 33 052 280 zł | 27 072 730 zł |
Eska Rock | 29 694 040 zł | 26 458 500 zł |
Eska Poznań | 26 185 982 zł | 21 686 256 zł |
Eska Wrocław | 25 317 624 zł | 26 817 758 zł |
Eska Warszawa | 23 775 490 zł | 25 173 350 zł |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa | 22 860 285 zł | 18 765 062 zł |
monitorowane stacje razem | 1 736 229 152 zł | 1 732 294 315 zł |
Dołącz do dyskusji: Radio ZET więcej z reklam, RMF FM i Polskie Radio w dół (TOP 10 w I poł. 2013)