Fińska gazeta zdobywa czytelników na WhatsApp
Ukazujący się w Finlandii dziennik „Helsingin Sanomat” uruchomił swój kanał w aplikacji WhatsApp. Po dwóch miesiącach zdobył ponad 3 tys. subskrybentów newslettera. - To sposób na dotarcie do młodych czytelników - przekonuje Jussi Pullinen, szef działu newsowego gazety.
„Helsingin Sanomat” uruchomił swój profil w mobilnym komunikatorze WhatsApp w listopadzie 2014 r. Za jego pośrednictwem oferuje użytkownikom codzienny newsletter przygotowywany przez zespół dziennika.
Newsletter jest rozsyłany codziennie po południu. Znajdują się w nim nagłówki tekstów dotyczących lokalnych wydarzeń, rozrywki, muzyki, branży lifestylowej, a także wypowiedzi i komentarze polityków. Jussi Pullinen, szef działu newsów w „Helsingin Sanomat” w rozmowie z serwisem Journalism nie ukrywa, że projekt mobilnego newslettera ma na celu przyciągnięcie do tytułu młodych czytelników. - Zauważyliśmy, że aktywność młodych ludzi na Facebooku jest coraz mniejsza - tłumaczy Pullinen. - Wciąż są oni obecni w tym serwisie, ale ich aktywność przeniosła się w inne rejony internetu, między innymi do mobilnych aplikacji w rodzaju WhatsApp. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać właśnie ten kanał do komunikacji z młodymi czytelnikami.
Obecnie oferowany przez fiński dziennik newsletter ma ponad 3 tys. subskrybentów wśród użytkowników WhatsApp. Pullinen podkreśla, że ci odbiorcy są cenni ze względu na swoje zaangażowanie w przekazywane treści. Młodzi użytkownicy często kontaktują się z dziennikarzami i autorami konkretnych informacji, wysyłają zdjęcia i zadają pytania dotyczące na przykład zapowiadanych w internetowym serwisie gazety wydarzeń i imprez. - Często wiadomości od czytelników mają bardzo osobisty charakter. WhatsApp wydaje się o wiele lepszą platformą do szybkiej i angażującej wymiany poglądów niż ma to miejsce w wypadku tradycyjnych maili - zaznacza Pullinen.
Redakcja ma w planach dalsze rozwijanie swojej obecności w WhatsApp. Serwis jest wykorzystywany do komunikacji z czytelnikami nie tylko przez Finów. W ub. r. swoją obecność na tej platformie rozpoczął „The Oxford Mail” zdobywając 1200 użytkowników, z kolei stacja BBC za pośrednictwem WhatsApp zaczęła w październiku 2014 r. przekazywać mieszkańcom Afryki informacje związane z epidemią wirusa Ebola.
Aplikacja WhatsApp funkcjonuje w internecie od 2009 r. Jest przeznaczona do komunikowania się użytkowników telefonów komórkowych za pomocą wiadomości tekstowych. W lutym 2014 r. WhatsApp został przejęty przez Facebooka za 19 mld dolarów. Obecnie liczbę użytkowników aplikacji szacuje się na ponad 700 mln. Mark Zuckerberg, szef Facebooka, zapowiedział we wrześniu 2014 r., że WhatsApp za kilka lat osiągnie poziom 3 mld użytkowników (zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Fińska gazeta zdobywa czytelników na WhatsApp