Nielsen w 2019 roku zwiększył przychody, ale zanotował stratę
Zajmująca się badaniem oglądalności telewizyjnej firma AGB Nielsen Media Research w ub.r. zanotowała wzrost przychodów operacyjnych o 4,9 proc. do 25,73 mln zł, a jej strata netto zmalała z 2,63 do 2,58 mln zł.
Przychody AGB Nielsen Media Research w całości zostały osiągnięte z usług telemetrycznych. Wpływy w kraju zmalały rok do roku z 19,14 do 17,5 mln zł, a z zagranicy - z 5,4 do 8,23 mln zł.
- Do odbiorców badań w Polsce należą największe stacje telewizyjne, agencje reklamowe i domy mediowe oraz bezpośrednio niektórzy reklamodawcy. Do klientów spoza Polski należą stacje telewizyjne, producenci programów telewizyjnych oraz inne instytuty badawcze - opisano w sprawozdaniu firmy złożonym w KRS.
Najwięcej w ostatnich latach mówiło się o współpracy AGB Nielsen Media Research z Telewizją Polską. Publiczny nadawca wielokrotnie krytykował badanie oglądalności realizowane przez firmę, uzgodnił zasady audytu panelu telemetrycznego, jednocześnie zawierał kolejne umowy na rok dotyczące danych z tego pomiaru, mimo że uruchomił własny model szacowania oglądalności na podstawie danych od klientów Netii.
AGB Nielsen Media Research należy do koncernu Nielsen. Przychody firmy od innych podmiotów z tego koncernu zwiększyły się rok do roku z 3,53 do 5,67 mln zł, z czego te od luksemburskiej spółki The Nielsen Co. (Europe) - z 3,18 do 5,28 mln zł.
Koszty 4 proc. w górę
W ub.r. wydatki operacyjne AGB Nielsen Media Research wyniosły 24,83 mln zł, po wzroście o 4,1 proc. z 23,85 mln zł rok wcześniej. Zdecydowana większość to koszty usług obcych, które zwiększyły się z 20,59 do 21,09 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia poszły w górę z 2,58 do 2,74 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 342,5 do 397,9 tys. zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 14 osób. W połowie ub.r. na emeryturę po 23 latach pracy w spółce przeszła jej prezes Elżbieta Gorajewska, na to stanowisko powołana została Agnieszka Gosiewska.
Koszty podatków i opłat zwiększyły się z 16,4 do 200 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 292,5 do 389,1 tys. zł.
Wydatki na zakupy od spółki The Nielsen Co. (Europe) poszły w górę z 18,99 do 19,29 mln zł.
Strata wskutek podatku dochodowego, większy panel telemetryczny
Zysk sprzedażowy AGB Nielsen Media Research wzrósł z 695,6 do 901,2 tys. zł, zysk operacyjny - z 658,3 do 912,8 tys. zł, a zysk brutto - z 647,4 do 846,4 tys.
Natomiast wynik netto firmy był nadal ujemny, o czym przesądził podatek dochodowy: w ub.r. firma zapłaciła go 3,42 mln zł, a rok wcześniej 3,28 mln zł. W konsekwencji jej strata netto zmalała z 2,63 do 2,58 mln zł.
Wskutek tej straty kapitał własny spółki zmalał z 2,57 mln zł do -3,7 tys. zł. Kapitał zakładowy to niezmiennie 4 mln zł, a zapasowy - 1,2 mln zł.
W połowie ub.r. AGB Nielsen Media Research zaczął prace na powiększeniem swojego panelu telemetrycznego z 2 do 3,5 tys. gospodarstw domowych. Zapowiedziano, że proces ten zakończy się jesienią br.
W sprawozdaniu nie poinformowano o żadnych negatywnych konsekwencjach, które przyniosła firmie epidemia koronawirusa. Zaznaczono, że spółka większość umów będzie podpisywała w złotych, żeby uniknąć ryzyka kursowego.
Dołącz do dyskusji: Nielsen w 2019 roku zwiększył przychody, ale zanotował stratę
2. Nie wiem czy ten "streaming meter" będzie mierzył oglądalność telewizji tylko "stacjonarnie"(w gosp. dom. pisząc ogólnie) czy mobilnie(również poza gosp. dom. pisząc ogólnie).
Jak na dzisiejsze czasy: mierzenie tylko "stacjonarne": jest oderwane od rzeczywistości(chyba) moim zdaniem i co się z tym wiąże dla "realności wyników badania".
Chyba to też powinno być tyle gosp. dom. objętych "streaming metrem" ile spośród planowanych 3,5 tys. ma Internet(by było reprezentatywnie) - nie tak ?
3.1. Poza "tym wszystkim" pasowałoby chyba, żeby "badanie oglądalności telewizji" w Polsce "od NAM" było "przejrzyste i do wglądu, kontroli realnej" dla m.in. nadawców telewizyjnych(struktura panelu itp.) - chyba, że już tak jest.