SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

2,7 tys. startupów w Polsce: tworzą miejsca pracy i mają więcej patentów niż inne branże (raport)

Najwięcej polskich startupów powstaje i funkcjonuje w Warszawie, ponad 80 proc. młodych przedsiębiorstw zatrudniło nowych pracowników w ostatnim czasie, a 14 proc. startupów posiada własne patenty lub jest w trakcie ich zdobywania - wynika z raportu „Polskie startupy 2016”.

Druga edycja raportu „Polskie startupy” dotycząca sytuacji w 2016 r. została przygotowana, podobnie jak pierwsza przez fundację Startup Poland i opera się na prawie 700 ankietach wypełnionych przez osoby prowadzące startupy.

Z nowego raportu wynika, że w naszym kraju funkcjonuje obecnie 2,7 tys. startupów (na podstawie własnej bazy danych Startup Poland). To oznacza wzrost liczby młodych przedsiębiorstw - według poprzedniej edycji raportu w naszym kraju funkcjonowało ok. 2,4 tys. startupów.

Największym ośrodkiem startupowym w Polsce jest obecnie Warszawa - 27 proc. polskich startupów działa w tym mieście. Na drugim miejscu znalazł się Kraków (11 proc.), na trzecim zaś wspólnie Trójmiasto i Poznań (po 9 proc.).

Większość startupów to młode przedsiębiorstwa – 38 proc. z nich zostało zarejestrowanych w latach 2015 – 2016. Z kolei 14 proc. startupów nie zostało jeszcze formalnie zarejestrowanych. Największa liczba młodych firm wybiera jako formę prawną działalności spółkę z o.o.


Podobnie jak w ub.r. większość działających w naszym kraju startupów (51 proc.) poszukuje swojej szansy na rynku B2B kierując swoje rozwiązania do segmentu korporacyjnego. Jeśli chodzi zaś o dziedziny, w których działają startupy to największym powodzeniem cieszy się oprogramowanie i usługi w segmencie mobilnym (14,2 proc.), a w pierwszej trójce znajdują się jeszcze e-commerce i tworzenie oprogramowania dla firm (po 13,8 proc.).


Wśród źródeł finansowania najczęściej są wymienianie środki własne (79 proc.), 24 proc. firm sięga po unijne dotacje, a 22 proc. poszukuje wsparcia w funduszach VC. Według raportu ponad połowa (52 proc.) badanych startupów deklaruje, że ich biznesy regularnie generują przychody. Co czwarty z tych startupów podwoił sprzedaż swojego produktu w ciągu ostatniego półrocza.


Choć większość startupów (63 proc.) wśród podstawowych potrzeb wymienia pieniądze, to już na drugim miejscu (44 proc.) są wymieniani nowi ludzie do pracy.

Nic więc dziwnego, że młode polskie przedsiębiorstwa są aktywne jeśli chodzi o rekrutację i tworzenie nowych miejsc pracy. 51 proc. startupów w ostatnim półroczu zatrudniło od 1 do 3 osób, a ponad jedna czwarta – od 4 do 10 pracowników. Obecnie 59 proc. młodych firm ma do 10 osób załogi, a 19 proc. zatrudnia ponad 10 pracowników.



Wysoki jest odsetek startupów deklarujących działalność patentową. Według raportu patenty to interesujący wskaźnik, ponieważ to właśnie one dają obraz tego, jak bardzo innowacyjne są produkowane rozwiązania.

Na tle ogółu polskich przedsiębiorstw startupy wypadają korzystnie. Aż 14 proc. badanych startupów, czyli co siódmy, ma patent lub jest w toku procedury patentowej w kraju (co trzeci patentujący) lub za granicą (dwie trzecie patentujących). Tymczasem wśród wszystkich polskich przedsiębiorców patentami pochwalić może się jedynie około promila z nich.


Dołącz do dyskusji: 2,7 tys. startupów w Polsce: tworzą miejsca pracy i mają więcej patentów niż inne branże (raport)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marketingowy facepalm
A od kiedy "start-upy" to osobna branża? Przecież każdy ze start-upów może operować w innej branży. Pozostałe dane lepiej pominąć, np: trudno w badaniu ankietowym na pytanie dot. innowacyjności nie odpowiedzieć "tak - robimy super innowacje".
0 0
odpowiedź
User
Sponsor raportu?
Mam pytanie: kto jest głównym sponsorem/udziałowcem fundacji Startup Poland? Przedstawianie w raporcie informacji, że "startupy najczęściej wybierają sp. z o.o." sugeruje mi, że tym sponsorem jest ktoś z branży księgowej lub bankowo-kredytowo-księgowej. Te procenty nijak mają się do tego, co widzę ucząc startupowców. Te rzekome startupy, które "wybierają formę spółki z o.o.", to moim zdaniem okrzepłe na rynku 3-5 letnie firmy, których miesięczny obrót regularnie zaczyna przekraczać kilkaset tysięcy złotych. Innymi słowy: takie to startupy, jak ze mnie Sułtanka Kosem.
0 0
odpowiedź