Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2013-10-21

A A A POLEĆ DRUKUJ

Przeprowadzamy wywiad, czyli nowoczesna lekcja w praktyce

150x110

Zdaniem 61% Polaków, nowoczesna lekcja to taka, gdzie uczniowie są uczeni jak samodzielnie zdobywać wiedzę i wykorzystywać ją w praktyce, a nie jedynie ją zapamiętywać[i]. 14 października br. taka właśnie lekcja odbyła się w warszawskiej Szkole Podstawowej nr 103. Gościem zajęć pod tytułem „Przeprowadzamy wywiad” była dziennikarka Dorota Wellman. Scenariusz, film i karty pracy wykorzystane podczas lekcji pochodziły z zasobów portalu wiedzy dla nauczycieli Scholaris.

 

Uczestnicy lekcji z udziałem Doroty Wellman, która odbyła się w Dniu Edukacji Narodowej, przekonali się, jak w praktyce mogą wyglądać współczesne zajęcia w szkole. Lekcja z udziałem gościa – eksperta  była nowoczesna nie tylko dzięki użyciu tablicy multimedialnej i materiałów wizualnych, ale także dzięki ciekawej i angażującej uczniów formule, dającej możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy
w praktyce.

 

Lekcję z udziałem dziennikarki poprowadziły nauczycielki języka angielskiego Judyta Stępień
i Agnieszka Straszewska, które są również opiekunkami redagowanej przez uczniów gazetki „Z Górki do Stotrójki”. W przygotowanych i przeprowadzonych przez obie nauczycielki zajęciach wzięli udział uczniowie,
członkowie redakcji szkolnego miesięcznika. Scenariusz lekcji
pt: „Przeprowadzamy wywiad” oraz związany z tematem film i karty pracy nauczycielki wyszukały na portalu Scholaris. Potem zmodyfikowały zasoby z portalu zgodnie ze swoimi potrzebami. Kreatywnym rozwinięciem scenariusza było zaproszenie na lekcję dziennikarki Doroty Wellman.

 

Podczas zajęć z Dorotą Wellman redaktorzy szkolnej gazetki uczyli się stawiania pytań otwartych
i kulturalnego prowadzenia dialogu. Odwołując się do zaprezentowanego filmu
oraz doświadczenia gościa, na lekcji omówiono także cechy charakteryzujące wywiad jako formę dziennikarską. W podsumowaniu pierwszej części zajęć, uczestnicy podkreślili kluczowe znaczenie przygotowania do wywiadu i odpowiedniego formułowania pytań. Dorota Wellman poparła wnioski uczniów przykładami z własnego doświadczenia. Potem przyszedł czas na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce. Uczniowie, pracując w grupach, opracowali pytania do wywiadu z Dorotą Wellman.

 

Dziennikarka zapytana o wrażenia z lekcji, w której wzięła udział, skomentowała, że to jest właśnie kierunek rozwoju, w którym powinna podążać edukacja. Dodała też, że nie wyobraża sobie już dziś zajęć, podczas których nauczyciel zza katedry opowiada, dzieci notują, a potem jest klasówka. Jej zdaniem, skoro nasze życie w każdej dziedzinie przenosi się do internetu, również w edukacji stąd musimy czerpać inspirację.

 

Wydarzenie skomentował również Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris: - Cieszę się, że w polskich szkołach coraz częściej organizowane są takie nowoczesne, interaktywne lekcje Dzięki zasobom portalu Scholaris podobne zajęcia można przeprowadzić w każdej szkole, na przykład z udziałem miejscowego dziennikarza lub innych dostępnych ekspertów. Materiały zaczerpnięte z portalu można wykorzystywać niezależnie od poziomu wyposażenia szkoły w sprzęt. Można je również adaptować na własny użytek, jak miało to miejsce w tym przypadku. Warto podkreślić, że na portalu Scholaris dostępne są rzetelne i sprawdzone materiały ze wszystkich przedmiotów nowej podstawy programowej.

 

 

***
Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli (www.scholaris.pl) zawiera ponad 26 tysięcy bezpłatnych zasobów edukacyjnych, które mogą być wykorzystane do przygotowania nowoczesnych lekcji ze wszystkich przedmiotów nowej podstawy programowej. Są to gotowe, sprawdzone scenariusze zajęć, prezentacje, filmy, grafiki i wiele innych. Portal jest skierowany do nauczycieli wszystkich etapów edukacji (od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych), ale także do uczniów, którzy w ciekawy sposób chcą pogłębiać swoją wiedzę.

Scholaris to projekt realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, Działanie 3.3, Poddziałanie 3.3.3, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Scholaris  jest także częścią rządowego programu rozwijania  kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – Cyfrowa Szkoła (www.cyfrowaszkola.men.gov.pl).

 



[i] Badanie przeprowadził Instytut Badań Społecznych Pollster w dniach 20-22 sierpnia 2013 roku na próbie 500 osób reprezentatywnej dla ogółu Polaków w wieku 15-55 lat.

 





Słowa kluczowe:ORE, Scholaris, Edukacja

Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS