Media lokalne zaniepokojone powstaniem Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych. „To grozi medialnymi pustyniami”
Wzrasta niepokój wśród niewielkich wydawców, związany z powstaniem Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych. Sprowadza się on do kwestii: czy duzi wydawcy będą walczyli o pieniądze od tech-gigantów tylko dla siebie, czy też dla mniejszych podmiotów również. Zarząd Stowarzyszenia Mediów Lokalnych alarmuje, że pomijanie lokalnych mediów grozi powstaniem w Polsce "pustyni medialnych".
Z inicjatywy prezesów Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska, Agory i Interii powstał Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych. Jego głównym zadaniem jest praca dla rozwoju mediów internetowych oraz reprezentowanie wydawców w procesie tworzenia regulacji prawnych. Sygnatariuszami Związku Pracodawców, oprócz reprezentantów Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska i Agory są przedstawiciele Grupy ZPR Media oraz TVN Warner Bros. Discovery. W planach związku są działania w zakresie zbiorowego zarządzanie prawami pokrewnymi.
Będzie to możliwe po uchwaleniu ustawy, implementującej unijną dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym z 2019 roku oraz po spełnieniu stosownych wymagań przewidzianych przez właściwe przepisy. Działania nowego związku w sprawie podziału pieniędzy obawiają się mali wydawcy. W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl szef Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, Andrzej Andrysiak, mówił: - Oczywiście, istnieje cień nadziei, że nowy związek powstrzyma się od osobnego negocjowania tylko w swoim imieniu, ale jest to jedynie cień szansy. Kwestia pozostaje otwarta: czy jeśli będzie implementacja, duzi pracodawcy siądą do stołu osobno, czy też nie.
O co chodzi? Z grubsza o to, że Google i FB będą musiały płacić wydawcom za korzystanie z ich treści. „Bo teraz pasą się na cudzym. Płacą już w wielu krajach, bo zostały zmuszone przez prawo” – napisał na swoim facebookowym profilu Andrysiak. Jego zdaniem istnieje niebezpieczeństwo, że nowo powołany związek – gdy już przyjdzie do rozmów o podziale pieniędzy od tzw. “gatekeeperów” – będzie reprezentował tylko swoich członków, tzn. duże wydawnictwa, zapominając o małych. Zaprzecza temu Zbigniew Benbenek, główny akcjonariusz i przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR, a jednocześnie wiceprezes Izby Wydawców Prasy.
“Po raz kolejny zapomniano o lokalnych”
To jednak nie uspokaja małych wydawców. Stowarzyszenie Mediów Lokalnych wystosowało oświadczenie, w którym czytamy m.in., że zmiany zachodzące na rynku mediów cyfrowych, czyli powstanie Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych „napawa niepokojem” członków Stowarzyszenia. - Po raz kolejny okazało się, że "zapomniano" o wydawcach lokalnych. To bardzo dziwne podejście i nie zmienią tego deklaracje prezesa Zbigniewa Benbenka dotyczące równego traktowania przez Związek wszystkich wydawców działających na rynku.
Stowarzyszenie uważa, że wykorzystywanie przez różne podmioty funkcjonujące na rynku mediów treści chronionych prawem autorskim „powinno wiązać się z uzyskaniem wynagrodzenia, w także z tytułu praw pokrewnych”. - Braliśmy udział w konsultacjach dotyczących implementacji dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych do polskiego porządku prawnego i jako organizacja zrzeszająca małych wydawców deklarujemy chęć dalszego udziału w pracach prowadzących do uchwalenia stosownych przepisów. (…) Pomijanie mediów lokalnych grozi powstaniem w Polsce "pustyni medialnych". Na taki scenariusz my jako wydawcy lokalni nie chcemy pozwolić – deklarują członkowie zarządu SML.
Kto w zarządzie nowego stowarzyszenia?
Na prezesa Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych został powołany Maciej Kossowski. To menadżer z wieloletnim doświadczeniem w branży mediów cyfrowych, które zdobywał w największych polskich spółkach mediowych. Pełnił m.in. funkcje członka zarządu Grupy Onet.pl SA,VP sales strategy i VP media product w Grupie Wirtualna Polska SA, członka zarządu w Polska Press sp. z o.o., członka zarządu w Infor PL SA. Zajmował również stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej IAB Polska.
W skład rady nadzorczej związku wchodzą Jacek Świderski (Grupa WP), Aleksander Kutela (Ringier Axel Springer Polska), Bartosz Hojka (Agora), Katarzyna Białek (Grupa ZPR Media) oraz Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery).
Dołącz do dyskusji: Media lokalne zaniepokojone powstaniem Związku Pracodawców Mediów Cyfrowych. „To grozi medialnymi pustyniami”
Jeśli komuś się marzy, że dostanie kasę za to, że ktoś linkuje do jego stron, to niech przestanie, bo prędzej wyłapie shadow bana...