Wpis na Facebooku promujący wódkę. Komisja Etyki Reklamy wydała ocenę
Reklama wódki Wyborowej promująca nowe smaki wódki na Facebooku nie narusza Kodeksu Etyki Reklamy - orzekła Komisja Etyki Reklamy. W swojej decyzji podkreśliła, że poza zdjęciem butelki wódki i hasła nie zawierała żadnych elementów zachęcających do nadmiernego spożywania alkoholu.
Przedmiotem skargi rozpatrywanej przez Komisję Etyki Reklamy był post firmy Wyborowa SA na Facebooku z 4 września 2023 roku promujący nowe smaki wódki Wyborowa, opatrzony hasłem “Nowe smaki, nowe możliwości! Poziomka i dzika róża, czy orzeźwiająca limonka z miętą? Który smak potowarzyszy Ci podczas tworzenia niezapomnianych chwil?”.
Zdaniem autora skargi reklama ta łamie prawo poprzez promocję w sposób precyzyjny (osoby w wieku 18-40 lat obu płci w Polsce) alkoholu mocnego.
“Materiał marketingowy umieszczony w sieci stanowi reklamę napojów alkoholowych, gdy będzie zawierał oznaczenia napojów alkoholowych oraz jego celem będzie popularyzowanie znaków towarowych napojów alkoholowych (tj. korzystne wpłynięcie na popularność tych znaków towarowych)” - podkreślono w skardze do KER.
Przedstawiciel Wyborowej w odpowiedzi na skargę wyjaśnił, że zaskarżony post był opublikowany zgodnie z zasadami płatnej kampanii w ramach Facebook oraz był skierowany wyłącznie do zalogowanych, pełnoletnich (18-44 lat) użytkowników. Zaznaczył, że reklama nie była zatem dostępna publicznie, w szczególności nie miały takiego dostępu do niej osoby niepełnoletnie.
“Przedmiotowy materiał ogranicza się do informowania o nowych wariantach smakowych produktu, określonej grupy pełnoletnich użytkowników. Materiał nie zachęca do nadmiernej konsumpcji alkoholu. Nie zawiera również innych elementów, które można byłoby uznać za zachęcające do zachowań nieodpowiedzialnych, niebezpiecznych albo sprzecznych z prawem. Nie promuje spożywania alkoholu w samotności czy nieodpowiednim miejscu. Nie zachęca do wyboru konsumpcji zamiast innych aktywności” - zaznaczono w odpowiedzi na skargę.
KER podzieliła stanowisko Wyborowej zauważając, że faktycznie zaskarżony przekaz nie był skierowany do ogółu konsumentów. “Skarżona, poprzez zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń, zadbała o to, by trafił on do odpowiedniej grupy wiekowej, tj. osób zalogowanych w portalu Facebook, które zadeklarowały ukończenie 18 lat. Tym samym przekaz nie powinien trafić do przypadkowego odbiorcy, w wieku przed osiągnięciem pełnoletności”- wskazała KER.
W wydanym stanowisku Komisja zaznaczyła ponadto, że post promujący nowe smaki wódki poza zdjęciem butelki wódki i cytowanego wyżej hasła nie zawierał żadnych elementów kreatywnych (fabularnych), zachęcających do nadmiernego spożywania alkoholu.
Dołącz do dyskusji: Wpis na Facebooku promujący wódkę. Komisja Etyki Reklamy wydała ocenę