Wirtualna Polska zainwestowała ponad 40 mln zł, Domodi i Homebook mniej warte
W zeszłym półroczu nakłady inwestycyjne holdingu Wirtualna Polska wyniosły 40,4 mln zł, wobec 78 mln zł w całym ub.r. Firma obniżyła o 5,6 mln zł wycenę swoich platform Domodi i Homebook, których wyniki pogorszyła rosnąca konkurencja.
W sprawozdaniu za minione półrocze Wirtualna Polska wyliczyła, że kupiła rzeczowe aktywa trwałe o wartości 7,5 mln zł, wartości niematerialne wycenione 34,7 mln zł, a także aktywa programowe o wartości 4,8 mln zł.
Ponadto spłaciła 2,88 mln zł kolejnej części zatrzymanej ceny za 100 proc. udziałów Extradomu (kupiła je jesienią 2018 roku za 75 mln zł) i zaliczkę na nabycie aktywów finansowych (nie podano jej kwoty).
W kwietniu br. firma porozumiała się co do pośredniego przejęcia za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami. Przy czym transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu potrzebnych zgód.
W całym ub.r. Wirtualna Polska przeznaczyła 77,98 mln zł na zakupy aktywów niematerialnych i środków trwałych. Te pieniądze poszły przede wszystkim na skapitalizowane projekty rozwojowe (38,02 mln zł). Firma wydała też 2,45 mln zł w ramach kolejnej transzy za Extradom, 9,4 mln zł za 6,5 proc. akcji Audioteki i 10 mln zł na 4,86 proc. akcji Moliera2.
Natomiast w zeszłym półroczu nie tylko inwestowała, lecz także sfinalizowała sprzedaż kupionego kilka lat wcześniej mniejszościowego pakietu akcji platformy eSky. Po kilku miesiącach sporu dotyczącego realizacji opcji zbycia tych walorów osiągnięto ugodę, WP zainkasowała za nie 24,36 mln zł.
Obniżka wyceny Domodi i Homebooka
Od wiosny ub.r. duże wzrosty osiągają należące do Wirtualnej Polski platformy turystyczne Wakacje.pl (z wycieczkami zagranicznymi) i Nocowanie.pl (z noclegami w kraju), które z nawiązką odrobiły spadki z okresów dużych obostrzeń epidemicznych.
Pogorszyły się natomiast wyniki dwóch mniejszych pionów e-commercowych firmy: odzieżowego (obejmuje platformy Domodi i Allani) oraz wnętrzarskiego (z Homebookiem). Oba mocno odczuły rosnącą konkurencję w swoich kategoriach.
- Oferta handlowa w galeriach handlowych przyciąga znaczną część użytkowników, bądź jest miejscem finalizowania transakcji po wcześniejszej eksploracji w sklepie internetowym. Zmiany w widoczności serwisów w wyszukiwaniach organicznych oraz nasilenie konkurencji ma wpływ na koszty pozyskania ruchu, co przekłada się na niższe marże i ogranicza możliwość skalowania przychodów w kanałach płatnych - tak sytuację rynkową Domodi opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski za ub.r.
Pod koniec roku Domodi wprowadziło nową strategię: pozycjonuje się jako platforma wyprzedażowa, mocnie promuje odzież niższej i średniej półki cenowej. W całym ub.r. spółka przy spadku przychodów z 68 do 48,6 mln zł zanotowała 7,3 mln zł straty netto (rok wcześniej miała 2,3 mln zł zysku).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei Homebook odczuł wzrost kosztów pozyskania ruchu, co negatywnie przełożyło się na marże i możliwości skalowania przychodów poprzez Facebooka i Google. Firma zanotowała w ub.r. 9,5 mln zł przychodów i 1,7 mln zł straty netto.
Wirtualna Polska zapowiedziała, że Homebook pracuje nad zmianami w swoim modelu biznesowym, mają one zostać wprowadzone w drugiej połowie br.
Natomiast przy sporządzaniu bilansu na koniec minionego półrocza WP zdecydowała się przeprowadzić testy pod kątem utraty wartości obu pionów. W efekcie wartość Domodi obniżono o 2,78 mln zł, a Homebooka - o 2,87 mln zł.
Przełożyło się do na spadek wartości netto firmy, w skali całego holdingu Wirtualna Polska, z 368,92 do 363,27 mln zł. Ponad jedna trzecia przypada na działalność wydawniczo-reklamową (134,56 mln zł), a po ponad 50 mln zł - na Wakacje.pl (85,16 mln zł) i Extradom (58,32 mln zł).
Wartość firmy to jedna z głównych składowych aktywów trwałych holdingu Wirtualna Polska, które w zeszłym półroczu zwiększyły się z 907,47 do 927,78 mln zł. Przesądziło o tym 19,27 mln zł deklarowanej kwoty inwestycji w Restaumatic.
Pozostałe aktywa niematerialne wzrosły z 395,85 do 400,71 mln zł, pozostałe aktywa finansowe - z 27,01 do 27,94 mln zł, długoterminowe aktywa programowe - z 11,76 do 13,2 mln zł, a aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego - z 1,14 do 4,58 mln zł.
Natomiast rzeczowe aktywa trwałe zmniejszyły się ze 102,05 do 98,04 mln zł, ponieważ w ciągu półrocza koszty amortyzacji takich aktywów wyniosły 14,83 mln zł, wydatki inwestycyjne na nowe - 7,46 mln zł, a wynik z przeszacowania wartości środków trwałych używanych w ramach leasingu wyniósł 3,46 mln zł.
W połowie sierpnia Wirtualna Polska za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite.
W minionym półroczu firma osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 20,8 proc. do 479,76 mln zł, skorygowanego zysku EBITDA ze 132,65 do 165,37 mln zł i zysku netto z 69,99 do 92,68 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska zainwestowała ponad 40 mln zł, Domodi i Homebook mniej warte