Wirtualna Polska bardziej turystyczna niż reklamowa. Rekordowy zysk
W minionym kwartale Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów o prawie 50 proc. do 405,29 mln zł zwiększyła zysk netto z 50,76 do 71,7 mln zł. To rekordowe wyniki w historii firmy. W obszarze turystyki po przejęciu Grupy Szallas jej wpływy wzrosły ponad dwukrotnie.
Kwartalne przychody gotówkowe Wirtualnej Polski Holding zwiększyły się o 50,3 proc. do 396,86 mln zł. Głównym obszarem biznesowym firmy stała się turystyka, w której przy wzroście wpływów sprzedażowych z 76,14 do 185,79 mln zł skorygowany zysk EBITDA potroił się, rosnąc z 27,91 do 83,36 mln zł.
Wirtualna Polska wyjaśniła w sprawozdaniu, że to efekt „bardzo silnego wzrostu przychodów spółki oferującej pakiety wyjazdów zagranicznych Wakacje.pl oraz uwzględnienia przychodów Grupy Szallas, przejętej w listopadzie 2022 r.” Za 100 proc. udziałów Grupy Szallas, do której należą platformy do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji, WP zapłaciła ok. 83 mln euro.
- Zamknięty właśnie kwartał był świętem turystyki w Wirtualnej Polsce. Pierwszy raz w historii przychody tego segmentu były wyższe od tych w segmencie mediowym. Chcemy, aby nasz rozwijający się za granicą biznes turystyczny był kołem zamachowym dla zagranicznej działalności reklamowej - komentuje w komunikacie Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.
Audioteka mniej zyskowna od reklam
W pionie reklamowo-subskrypcyjnym wpływy sprzedażowe wzrosły o 21,4 proc. do 164,69 mln zł, m.in. dzięki przejęciu Grupy Audioteka (jej kontrolny pakiet Wirtualna Polska kupiła jesienią ub.r., a pozostałe udziały, za 74,66 mln zł, w lipcu br.). Natomiast skorygowany zysk EBITDA zmalał z 61,46 do 59,83 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Prawie 7 p.p. spadku procentowej marży EBITDA wynika ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu i uwzględnienia wyników Grupy Audioteka po akwizycji. Sprzedaż subskrypcyjna audiobooków charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam - wyjaśniła WP.
Firma z reklam chce zarabiać coraz więcej także za granicą. - Zakończyliśmy etap prac nad produktem, który umożliwia nam wspieranie polskich firm w ich ekspansji. Od dwóch lat, gdy broker reklamowy o nazwie WPartner wyszedł poza Polskę, konsekwentnie budujemy naszą obecność w Czechach, Słowacji, Rumunii i Bułgarii. Zapraszamy polskie firmy z zagranicznymi ambicjami do współpracy już dzisiaj, a w przyszłym roku zamierzamy rozbudować biuro sprzedaży reklamy dla klientów zagranicznych - opisuje Jacek Świderski.
Obszar finansów konsumenckich zanotował zaś spadek przychodów o 5,8 proc. do 47,63 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA z 7,29 do 5,72 mln zł. To skutek spadku udziału samochodów własnych w sprzedaży platformy Superauto i wzrostu kosztów pozyskania jej użytkowników. Natomiast Totalmoney osiągnął wzrost przychodów z prowizji od instytucji finansowych.
Z kolei w kategorii określonej jako pozostała wpływy zmalały o 10,5 proc. do 9,78 mln zł, a skorygowana rentowność EBITDA poszła w górę z 838 tys. zł straty do 923 tys. zł zysku.
Bez przejęć wzrost o 11 proc.
W ujęciu pro form, czyli bez uwzględnienia akwizycji zrealizowanych przez ostatni roku, Wirtualna Polska Holding zwiększyła kwartalne przychody o 11 proc. i skorygowany zysk EBITDA o 8 proc. Marża EBITDA nieznacznie zmalała - z 39 do 38 proc.
Zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 66,41 do 109,6 mln zł. Natomiast przy wzroście kosztów finansowych z 7,14 do 18,65 mln zł i zapłaconego podatku dochodowego z 13,67 do 18,27 mln zł zysk netto sięgnął 71,7 mln zł, wobec 50,76 mln zł przed rokiem.
To rekordowy wynik w historii Wirtualnej Polski. Wcześniej raz przekroczyła poziom 60 mln zł kwartalnego zysku netto (62,94 mln zł w czwartym kwartale 2021 roku), a dwa razy zarobiła na czysto ponad 50 mln zł. Po serii przejęć firma od początku br. notuje ponad 300 mln zł kwartalnych przychodów, podczas gdy trzy lata temu pierwszy raz osiągnęła pułap 200 mln zł (218,46 mln zł w czwartym kwartale 2020 roku).
Oprócz Grupy Szallas i Audioteki w drugiej połowie ub.r. Wirtualna Polska kupiła spółkę Mediapop (wydającą m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl i Genialne.pl) za 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł), a także zapłaciła 12,6 mln zł za 40 proc. udziałów platformy crowdfundingowej Patronite.
W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding wypracowała wzrost przychodów o 43,2 proc. do 1,07 mld zł. Po stronie kosztów najmocniej zwiększyły się te na usługi obce (z 207,91 do 371,81 mln zł), wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (z 203,62 do 271,88 mln zł) oraz amortyzację (z 71,65 do 116,63 mln zł).
Na poziomie operacyjnym zysk urósł ze 176,45 do 206,87 mln zł, a przy wzroście kosztów finansowych z 16,34 do 56,24 mln zł firma na czysto zarobiła 121,6 mln zł, o 21,84 mln zł mniej niż rok wcześniej.
Dług netto firmy na koniec września wynosił 545,5 mln zł, a jego wskaźnik do zysku EBITDA pro forma z minionych 12 miesięcy - 1,3x. Przez kwartał zadłużenie netto urosło o 128,8 mln zł.
W Wirtualną Polskę zainwestował fundusz Sorosa
W połowie października akcje stanowiące ok. 0,2 proc. kapitału Wirtualnej Polski Holding za 6 mln zł kupił fundusz Media Development Investment Fund powiązany z miliarderem George’em Sorosem. Z jego ramienia do rady nadzorczej spółki dołączyła Joanna Różycka-Iwan, chief investment officer w MDIF.
Od początku stycznia akcje Wirtualnej Polski zdrożały o 22 proc. Na zamknięciu poniedziałkowej sesji kurs wynosił 120,40 zł, co przekładało się na wycenę spółki w wysokości 3,53 mld zł. W lipcu kurs na krótko zbliżył się do 130 zł.
Głównymi inwestorami firmy pozostają członkowie jej zarządu: Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy ma pakiet akcji stanowiący ok. 12,9 proc. kapitału i 18,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska bardziej turystyczna niż reklamowa. Rekordowy zysk