W większości dużych firm działy marketingu i PR zaangażowane w procesy sprzedażowe, ważniejsza komunikacja wewnętrzna niż media relations
W większości dużych, polskich firm działy marketingu i public relations są bezpośrednio zaangażowane w prowadzone procesy sprzedażowe oraz współtworzenie strategii sprzedaży. Działania public relations skupiają się tam głównie na komunikacji wewnętrznej, a w mniejszym stopniu na budowaniu relacji z mediami - wynika z badań firm PMR Consulting & Research i Attention Marketing Research.
Raport „Marketing i PR w Polsce ’17” przygotowany przez PMR Consulting&Research i Attention Marketing Research, opisuje wybrane aspekty funkcjonowania działów marketingu i public relations, na podstawie badań przeprowadzonych w ponad 250 firmach w naszym kraju.
Marketerzy zaangażowani w sprzedaż i budowę strategii
41 proc. ankietowanych zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że ich działy marketingu i PR współtworzą strategię sprzedażową. Zdecydowany sprzeciw wyraziło zaś 5 proc. badanych. Niemal połowa (48 proc.) zdecydowanie przyznaje, że ich działy marketingu i PR są bezpośrednio zaangażowane w procesy sprzedażowe firm. Z tym stwierdzeniem zgadza się co czwarty ankietowany, zdecydowany sprzeciw wyraziło jedynie 4 proc.
35 proc. biorących w badaniu osób zdecydowanie twierdzi, że rolą marketingu jest pozyskiwanie nowych klientów, ze stwierdzeniem zgadza się 27 proc. badanych. Łącznie ponad trzy czwarte badanych zgadza się z opinią, że marketing utożsamiany jest z promocją, a jego zadaniem jest dostarczanie odpowiednich materiałów (56 proc. zgadza się zdecydowanie, 19 proc. zgadza się).
Badanym zadano pytanie o to, w który obszar działania firmy zaangażowany jest dział marketingu. Najczęściej wskazywano strategię (69 proc.), sprzedaż (66 proc.), promocję (64 proc.) i e-marketing (45 proc.). Najrzadziej wskazywanymi odpowiedziami były CSR i PR (44 proc.) oraz badania rynku (35 proc.).
- W aktualnych realiach, by firma odniosła sukces, marketing musi realizować swoje zadania w głębokiej synergii z działem sprzedaży. Jest to kluczowy składnik każdej dobrej strategii. Tymczasem prawie 40% firm nadal traktuje te działy rozłącznie, nie kładąc nacisku na wsparcie sprzedaży dzięki działaniom marketingowym – komentuje w opracowaniu Aleksander Heba
marketing director z ExpertSender.
W obszarze promocji działy marketingu najbardziej skupiają się na dostarczaniu materiałów drukowanych, elektronicznych, mniej istotne są akcje w punktach sprzedaży i reklama w mediach tradycyjnych i outdoorowych. Jeśli chodzi o PR, to kluczowa dla respondentów jest komunikacja wewnętrzna oraz promocja na targach i konferencjach. Najmniej istotną funkcją public relations jest działalność rzecznika i biura prasowego oraz public affairs.
Najwięcej czasu pochłania marketerom budowanie relacji
Zapytani o najbardziej czasochłonne cele realizowane w działach marketingu i PR, respondenci wskazywali utrzymywanie relacji z klientami i pracownikami firmy, budowanie jej wizerunku oraz prowadzenie komunikacji wewnątrz organizacji. Znacznie mniej czasu zajmuje opracowanie strategii rozwoju firmy oraz generowanie leadów sprzedażowych.
Najczęściej wykorzystywanym w działach marketingu i PR narzędziem są ulotki (71 proc. odpowiedzi), popularnością cieszą się również stosika na targach branżowych (63 proc.), reklama w internecie (60 proc) oraz informacje prasowe (51 proc.). Najmniej chętnie marketerzy i specjaliści PR korzystają z blogów (24 proc. wskazań), outdooru, treści wideo i komentarzy eksperckich (po 23 proc.).
Badani pytani o wykorzystywane w marketingu i PR kanały social media, w zdecydowanej większości wymieniali Facebooka (90 proc. wskazań), daleko w tyle znalazły się inne platformy – YouTube (31 proc.), Instagram (17 proc.) czy LinkedIn (16 proc.).
Pomiar został przeprowadzony w marcu 2017 roku metodą wywiadu telefonicznego (CATI). W badaniu wzięło udział firm: 257 firm z sektora prywatnego, zatrudniających powyżej 50 osób i prowadzących działania marketingowe. Respondenci to osoby decyzyjne, pracujące w obszarze marketingu lub PR, bądź osoby orientujące się w działaniach marketingowych firmy.
Dołącz do dyskusji: W większości dużych firm działy marketingu i PR zaangażowane w procesy sprzedażowe, ważniejsza komunikacja wewnętrzna niż media relations
Szkoda tylko, że marketerzy nie mają odwagi iść zgodnie z trendami, a to z pewnością przyniosłoby korzyści zarówno dla ich firm i marek, ale też i klientów.