W tym roku nie będzie produkcji Discovery dla Metra. „Ograniczenia na MUX-8 większe niż zakładaliśmy”
Od kwietnia widzowie naziemnego Metra mogą oglądać programy z biblioteki Discovery Networks, które posiada 49 proc. udziałów kanału. - W planie na drugą połowę roku nie ma ujętych produkcji we współpracy z Discovery - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Dorota Żurkowska-Bytner, szefowa Discovery Polska i członek zarządu Green Content. - Ograniczenia na MUX-8 są większe niż zakładaliśmy - dodaje.
W grudniu ub.r. Agora podpisała umowę inwestycyjną z Discovery Polska, na mocy której sprzedała za 4 mln zł 21,5 proc. spółki Green Content, nadawcy kanału telewizyjnego Metro. Dodatkowo Discovery złożyło oświadczenie o objęciu 2 150 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Green Content, w zamian za wkład pieniężny o wartości 10 mln zł. Firma posiada łącznie około 48,94 proc. udziałów.
Miesiąc temu w ramówce Metra pojawiły się pierwsze cykle dokumentalne z biblioteki Discovery. Od 13 czerwca kanał zacznie emisję kolejnych programów - „Bear Grylls: Szkoła przetrwania”, „Reakcja niełańcuchowa” oraz „Szyfry i spiski”. Są to jednak serie sprzed kilku lat, których nie emitują już płatne kanały Discovery.
- Liczbę programów i produkcji z biblioteki Discovery ustalamy na bieżąco. Podejmując decyzje bierzemy pod uwagę przede wszystkim potrzeby programowe stacji oraz gusta odbiorców. Zakupy kontentu odbywają się na podstawie odrębnych umów - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Sadowska, członek zarządu Agory i prezes spółki Green Content.
Oprócz pozycji z biblioteki Discovery, do ramówki Metra trafiły także produkcje National Geographic i History. Nadawca zakupił kontent u wielu dystrybutorów i producentów, takich jak BBC, ITV, Fremantle, Beyond, Red Bull, Warner Bros., Paramount Pictures, Universal Studios, CBS czy Monolith Films.
Ciągle jednak Green Content (nadawca kanału Metro) nie prowadzi rozmów z Discovery na temat wspólnych projektów programowych i koprodukcji lokalnego kontentu. - Nadal jesteśmy zainteresowani telewizją naziemną - współpracujemy z Agorą, rozwijając ofertę programową kanału Metro - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Dorota Żurkowska-Bytner, senior vicepresident i country manager na Polskę w Discovery Networks.
- Nad ofertą programową stacji pracuje głównie zespół telewizji Metra. Discovery Networks wspiera zespół Metra pomysłami i doświadczeniem - podkreśla Agnieszka Sadowska. - Na tę chwilę nie mamy planów produkcyjnych. Zespół programowy Metra pracuje nad drugą połową roku. W tym planie nie ma ujętych produkcji we współpracy z Discovery. Aczkolwiek, jeśli będziemy widzieli możliwość połączenia naszego doświadczenia i oferty dla widza w otwartym kanale, to z chęcią z niej skorzystamy - zaznacza Dorota Żurkowska-Bytner.
W taki sposób współpracowały ze sobą Grupa TVN i National Geographic Polska, realizując wspólnie cykle dokumentalne dla kanałów TTV i National Geographic, np. „Handlarze”, „Komornicy” czy „Tabu Polska”. Produkcje te trafiają także do innych stacji TVN i na Player.pl.
Discovery może przejąć Metro. Co z kolejnymi kanałami na MUX-8?
Zgodnie z umową inwestycyjną, do 31 grudnia 2017 roku Agora może sprzedać Discovery Networks pozostałą część udziałów spółki Green Content. Wówczas koncern przejąłby kontrolę nad naziemnym kanałem Metro. Discovery zostało całkowicie pominięte w postępowaniu koncesyjnym, stając się największym przegranym walki o MUX-8 - nadawca starał się o trzy koncesje, ale KRRiT nie przyznała mu żadnej.
Póki co Agora i Discovery nie chcą dawać poważnych deklaracji w sprawie przejęcia Metra. - Od początku braliśmy to pod uwagę, dlatego takie opcje znalazły się w kontrakcie. Nic nie jest jednak jeszcze przesądzone. Będziemy komunikować o dalszych decyzjach. Obecnie współpracujemy z Agorą przy ofercie programowej kanału Metro - odpowiada szefowa Discovery Polska.
Koncern cały czas przygląda się rozwojowi MUX-8, ale - co nie jest niespodzianką - wskazuje na duże ograniczenia na tym multipleksie. - Są większe niż zakładaliśmy, ale zasięg i możliwości dotarcia ciągle się zwiększają. Nadal widzimy w tym multipleksie szansę na rozwój, który jednak będzie zależał w dużym stopniu od rozwoju całego rynku - zaznacza Dorota Żurkowska-Bytner.
- Posiadamy duże doświadczenie w tworzeniu oferty dla widza kanałów płatnych i otwartych. W taki sposób działamy na rynkach brytyjskim, włoskim, niemieckim czy hiszpańskim. Dysponujemy biblioteką i formatami, które zostały stworzone stricte pod widza kanałów otwartych - podkreśla senior vicepresident i country manager na Polskę w Discovery Networks. Czy firma jest zainteresowana kolejnymi przejęciami kanałów na multipleksie ósmym? - To są rozważania czysto teoretyczne - ucina.
Średni udział Metro w marcu br. wyniósł 0,18 proc.
Dołącz do dyskusji: W tym roku nie będzie produkcji Discovery dla Metra. „Ograniczenia na MUX-8 większe niż zakładaliśmy”