W maju Polacy kupili dwa razy więcej nowych aut niż rok wcześniej
W maju br. w Polsce zarejestrowano 41 387 samochodów osobowych, o 95,69 proc. więcej niż rok wcześniej i o 3,08 proc. więcej niż w kwietniu 2021 r. - wynika z raportu IBRM Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Sprzedaż w okresie od stycznia do maja br. wzrosła w skali roku o 38,45 proc., do 199 413 aut.
Z danych CEPiK wynika, że w maju br. w Polsce zarejestrowano 41 387 samochodów osobowych, o 95,69 proc. (+20 238 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 3,08 proc. (+1 235 szt.) więcej niż w kwietniu 2021 r. - wynika z raportu IBRM Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 199 413 samochodów osobowych, o 38,45 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+55 382 szt.).
Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła kwiecień 2021 rok na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane).
Firmy kupują więcej niż klienci indywidualni
W maju 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 23,96%. Udział firm osiągnął poziom 76,04 proc..
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 31 469 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 73,33 proc.. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Wszystkie marki ze wzrostem, liderem Toyota
Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 162,67 proc., spadek zanotowało Renault, o 8,24 proc.
Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 33 711 aut tej marki, o 55,74 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,91 proc.. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 534 szt., o 24,01 proc. więcej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,30 proc.. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 17 147 samochodów, o 44,70 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,60 proc..
Czwarte miejsce zajmuje KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 12 368 szt., o 36,38 proc. więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,20 proc.. Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 10 500 aut tej marki, o 66,53 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,27 proc..
Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (10 484 szt.; +52,98 proc. r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (8 388 szt.; +63,89 proc. r/r) oraz Skoda Octavia (7 390 szt. +26,04 proc. r/r), następnie Dacia Duster (5 643 szt.;+66,31 proc. r/r), a za nią Skoda Fabia (4 916 szt.; +4,93 proc. r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (4 105 szt.; +38,78 proc.), na drugim miejscu – Dacia Duster (2 570 szt.; +49,94 proc.), na trzecim – Toyota Corolla (2 555 szt.; +26,49 proc.), na czwartym – Hyundai Tucson (1 904 szt.;+57,36 proc.), a na piątym – Kia Sportage (1 794 szt.; +80,12 proc.).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (7 929 szt.; +64,06 proc.). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (6 375 szt.; +35,09 proc.), na trzecim Toyota Yaris (4 283 szt.; +98,29 proc.), czwartym – Skoda Fabia (3 577 szt.; +8,89 proc.), piątym – Dacia Duster (3 073 szt.; +83,03 proc.).
Dołącz do dyskusji: W maju Polacy kupili dwa razy więcej nowych aut niż rok wcześniej