W Agorze najmocniej urosły filmy, internet i radio, w dół prasa z „Gazetą Wyborczą”
W pierwszej połowie br. przychody Agory w segmencie filmowo-książkowym wzrosły o jedną trzecią, a w segmencie internetowym i radiowym - po ok. 18 proc. W sektorze prasowym spółka zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży pism i spadek przychodów z reklam, m.in. w „Gazecie Wyborczej”.
W minionym półroczu sektor prasowy przestał być największym pod względem przychodów segmentem działalności Agory - wyprzedził go sektor filmowo-książkowy, w którym spółka osiągnęła 167,5 mln zł wpływów, o 33,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost nastąpił przede wszystkim dzięki przychodom z koprodukcji i dystrybucji gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, które wyniosły 14,9 mln zł i przyczyniły się do wzrostu przychodów wydawnictwa Agory w drugim kwartale do24,2 mln zł (wobec 6,8 mln zł rok wcześniej). Ponadto w należącej do spółki sieci kin Helios przychody ze sprzedaży biletów z pierwszym półroczu zwiększyły się w skali roku o 16,5 proc. do 77 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 23,6 proc. do 27,8 mln zł, a ze sprzedaży reklam - o 3,4 pro. do 12,3 mln zł. Z kolei wpływy Agory z działalności filmowej wzrosły ponad trzykrotnie, do 10,2 mln zł, chociaż w samym drugim kwartale zanotowały spadek.
Spółka podaje, że frekwencja w kinach sieci Helios w drugim kwartale br. wyniosła 1,5 mln widzów, o 1,6 proc. więcej niż rok wcześniej (wobec 3,3-procentowego wzrostu sprzedaży biletów we wszystkich kinach w Polsce). Natomiast wydawnictwo Agory wprowadziło na rynek 21 nowych, jednorazowych projektów wydawniczych oraz sprzedało 0,2 mln książek i książek z płytami.
Z drugiej strony koszty operacyjne netto w tym segmencie zwiększyły się w minionym półroczu o 27,9 proc., do 156,7 mln zł, a w samym drugim kwartale - o 32,6 proc., do 75,2 mln zł. - Ten wzrost to rezultat amortyzacji wkładu koproducenckiego w grę Wiedźmin 3: Dziki Gon i rozliczenia z producentem gry. W związku z mniejszą liczbą projektów filmowych wprowadzanych do kin segment ograniczył koszty reprezentacji i reklamy. Wzrost kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników wynika z rozbudowy sieci kin Helios - komentuje spółka w raporcie finansowym.
Zysk EBITDA segmentu wyniósł w półroczu 32 mln zł, o 107,8 proc. więcej niż przed rokiem.
Przychody Agory w branży prasowej w minionym półroczu zmalały w skali roku o 0,7 proc., do 148,7 mln zł. Ze sprzedaży pism firma zarobiła więcej: 65,6 mln zł (wobec 62,2 mln zł rok wcześniej) - dzięki wzrostowi wpływów ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” (o 2,8 proc., do 51,4 mln zł), mimo spadku przychodów ze sprzedaży czasopism (o 2,3 proc., do 8,6 mln zł). - Wzrost ten jest efektem większej liczby drogich wydań dziennika w ofercie dwucenowej, wpływów z dystrybucji cyfrowej, a także ubiegłorocznej podwyżki ceny egzemplarzowej „Gazety Wyborczej” - tłumaczy spółka (podwyżkę o 10 gr wprowadzono w październiku ub.r.).
Z kolei wpływy reklamowe spadły w całym segmencie: w „Gazecie Wyborczej” - o 5,8 proc. do 52,1 mln zł, w czasopismach - o 3,5 proc. do 10,9 mln zł, a w „Metrze” - o 14,2 proc. do 9,1 mln zł.
Koszty segmentu wzrosły w skali roku o 5 proc. do 141,2 mln zł. W konsekwencji zysk EBITDA wyniósł 12,5 mln zł, o 37,8 proc. mniej niż rok wcześniej.
W segmencie druku (obejmującym głównie usługi poligraficzne) Agora zanotowała w pierwszej połowie br. 81,1 mln zł wpływów, o 5,3 proc. mniej niż rok wcześniej, podczas gdy koszty operacyjne netto zmalały o 8,4 proc., do 79,5 mln zł. Zysk EBITDA osiągnął wysokość 9,7 mln zł, po wzroście o 36,6 proc. w skali roku.
Działająca w branży reklamy zewnętrznej spółka zależna Agory AMS osiągnęła w minionym półroczu wpływy w wysokości 74,1 mln zł, o 0,5 proc. więcej niż przed rokiem. Przy spadku kosztów operacyjnych o 9,8 proc. do 64,7 mln zł dało to wzrost zysku EBITDA o 49,5 proc., do 15,4 mln zł.
AMS realizuje obecnie budowę 1580 nowych wiat przystankowych w Warszawie (pierwszą oddano w październiku ub.r.). Jak na razie zamontowano prawie 500 nowych wiat, z których część włączono już do oferty sprzedażowej.
Wpływy Agory ze sprzedaży reklam internetowych zwiększyły się w minionym półroczu o 24,1 proc. do 58,8 mln zł, a ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach spadły o 8,2 proc. do 6,7 mln zł.
Koszty operacyjne segmentu internetowego wzrosły o 21,3 proc. do 61 mln zł, a zysk EBITDA - o 3,9 proc. do 13,4 mln zł.
W segmencie radiowym Agora zanotowała w pierwszej połowie br. 48,7 mln zł wpływów (głównie ze sprzedaży reklam), o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej, natomiast koszty operacyjne wzrosły o 16 proc. do 44,3 mln zł („głównie za sprawą wyższych kosztów usług obcych, które obejmują koszty pośrednictwa sprzedaży reklam w stacjach innych nadawców” - tłumaczy spółka). Zysk EBITDA osiągnął wartość 5,8 mln zł, o 31,8 proc. więcej niż przed rokiem.
Agora, po przejęciu krakowskiej rozgłośni Krk.fm, w czerwcu uruchomiła sieć Radio Pogoda skierowaną dla starszych osób.
Dołącz do dyskusji: W Agorze najmocniej urosły filmy, internet i radio, w dół prasa z „Gazetą Wyborczą”