„Vogue Polska”: wpływy zmalały o 2 proc., a koszty o 5 proc., 4,9 mln zł straty
W ub.r. spółka Visteria wydająca polską edycję miesięcznika „Vogue” zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 2,2 proc. do 19,21 mln zł oraz kosztów operacyjnych o 5,3 proc. do 23,9 mln zł. Strata netto firmy zmalała z 5,63 do 4,93 mln zł.
W ub.r. 93,38 proc. przychodów sprzedażowych Visterii stanowiły wpływy krajowe, a 6,62 proc. zagraniczne. Wpływy ze sprzedaży produktów zwiększyły się rok do roku z 13,81 do 15,39 mln zł, a ze sprzedaży towarów i materiałów zmalały z 5,83 do 3,82 mln zł.
W sprawozdaniu firmy złożonym w KRS firma nie podała, ile wyniosły przychody ze sprzedaży „Vogue Polska”, a ile z usług reklamowych.
„Vogue Polska” od ponad dwóch lat, w ub.r. wydania specjalne
Polska edycja „Vogue’a” zadebiutowała w lutym 2018 roku. W listopadzie 2018 roku wydawca podał, że średnia sprzedaż pierwszych pięciu numerów miesięcznika wynosiła 82 742 egz., z czego 76 723 egz. sprzedawało się w kioskach i salonach prasowych, a 6 019 w prenumeracie.
Cena egzemplarzowa pisma to 16,90 zł, od piątego numeru nakład zmniejszono do 115 tys. egz.
W ub.r. na rynku pojawiły się wydania specjalne magazynu: w lipcu „Vogue Uroda”, a w październiku „Vogue Man”. Natomiast w grudniu ub.r. udostępniono aplikację mobilną „Vogue Polska”.
Mniejsza strata dzięki ograniczeniu kosztów
Koszty operacyjne wydawcy „Vogue Polska” nadal są znacząco wyższe od przychodów. W ub.r. zmalały mocniej od nich - o 5,3 proc., z 25,23 do 23,9 mln zł.
Przy czym wydatki na usługi obce zwiększyły się z 6,14 do 9,43 mln zł, na zużycie materiałów i energii z 259,6 do 785,2 tys. zł, a na amortyzację ze 100,6 do 340,4 tys. zł. Natomiast nakłady na wynagrodzenia zmniejszyły się z 2,52 do 2,38 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 3,31 do 1,8 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie było 11 pracowników etatowych.
W konsekwencji poprawiły się nieco ujemne wyniki rentowności Visterii, mimo że pozostałe koszty operacyjne poszły w górę z 45,6 do 232,5 tys. zł, a koszty finansowe - z 58,6 do 154,4 tys. zł.
Strata sprzedażowa zmalała z 5,6 do 4,69 mln zł, strata operacyjna - z 5,58 do 4,8 mln zł, a strata brutto i netto - z 5,63 do 4,93 mln zł.
Nowy kapitał od właściciela
99,98 proc. udziałów wydawcy ma luksemburska spółka Iris Investments 4, a 0,02 proc. - jego prezes Michał Jordan. W radzie nadzorczej od maja 2017 roku są natomiast Blanka Jordan, Katarzyna Kulczyk i Justyna Kieza.
Wspólnicy zdecydowali, że zeszłoroczna strata Visterii ma zostać pokryta z przyszłych zysków.
W wrześniu ub.r. zarejestrowano dokapitalizowanie spółki przez większościowego właściciela. Wcześniej miał 24,8 tys. jej udziałów o wartości nominalnej 1,24 mln zł, a po dokapitalizowaniu - 27,8 tys. udziałów o wartości 1,39 mln zł.
Dzięki temu mimo straty netto kapitał zapasowy Visterii zwiększył się z 11,82 do 17,38 mln zł, a kapitał własny (czyli kapitał podstawowy i zapasowy z uwzględnieniem zysków i strat netto) - z 5,53 do 6,31 mln zł.
Cięcia i obniżka pensji wskutek epidemii
W drugiej połowie kwietnia br. informowaliśmy, że w związku ze stagnacją gospodarczą wywołaną przez epidemię koronawirusa zarząd Visterii wprowadził czasową obniżkę wynagrodzeń, uzależnioną o od wysokości pensji, oraz zlikwidował wybrane stanowiska. Według naszych informacji z firmą rozstało się wtedy kilka osób.
W sprawozdaniu Visteria jedynie ogólnikowo wspomniała o wpływie epidemii na jej tegoroczne wyniki. - Znaczne osłabienie kursu waluty polskiej, fluktuacja cen towarów, spadek wartości akcji mogą mieć wpływ na sytuację jednostki w roku 2020 - napisała.
Dołącz do dyskusji: „Vogue Polska”: wpływy zmalały o 2 proc., a koszty o 5 proc., 4,9 mln zł straty
startup :D