TVP miała 20,5 mln zł straty w 2013 roku
Telewizja Polska w 2013 roku zanotowała 20,5 mln zł straty. Jest to rezultat lepszy niż rok wcześniej, gdy strata publicznej telewizji wynosiła aż 218 mln zł. Przychody TVP z reklam i sponsoringu spadły w ub.r. o 9 proc.
TVP tłumaczy, że zakończyła 2013 rok na minusie, bo Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przesunęła część wpływów abonamentowych w wysokości 38,7 mln zł z grudnia 2013 roku na styczeń 2014 roku. Gdyby kwota ta jeszcze w ub.r. wpłynęła na konto spółki, wynik finansowy TVP za 2013 rok byłby dodatni.
Przychody z abonamentu w 2013 r. wyniosły 282,4 mln zł i wzrosły drugi rok z rzędu. W porównaniu z 2012 r. spółka otrzymała o 28,5 mln zł więcej, jednak w porównaniu z 2007 r. spółka uzyskała z wpływów abonamentowych o 233 mln zł mniej.
- Wielkość wpływów abonamentowych, mimo odwrócenia obserwowanego w poprzednich latach trendu spadkowego, jest wciąż dalece niewspółmierna do nakładów ponoszonych na cele misyjne. Abonament stanowił zaledwie 19 proc. przychodów ogółem, co jest najniższym odsetkiem środków publicznych w strukturze przychodów spośród wszystkich telewizji publicznych w Europie - podano w komunikacie przesłanym do Wirtualnemedia.pl.
Zwrócono w nim też uwagę, że spółka od kilku lat otrzymuje mniej niż połowę wpływów abonamentowych. W drugiej połowie 2013 r. TVP otrzymała 40 proc. przychodów abonamentowych, resztę Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeznaczyła na publiczne radio. Zgodnie z zapowiedzią KRRiT w 2014 r. udział telewizji w przychodach abonamentowych zwiększy się o 10 proc. do poziomu 54,5 proc. wpływów abonamentowych.
Przychody TVP z reklamy i sponsoringu w 2013 r. wyniosły 864 mln zł i były niższe o 9 proc. w stosunku do 2012 r. Spadek ten spółka tłumaczy trwającym trzeci rok z rzędu kryzysem na rynku reklamy oraz spadającymi udziałami głównych anten w następstwie zwiększenia liczby programów ogólnokrajowych po cyfryzacji telewizji naziemnej oraz utraty przewagi zasięgu technicznego przez kanały TVP.
W komunikacie podkreślono jednak, że od sierpnia 2013 r. nastąpiło odwrócenie negatywnego trendu spadkowego w zakresie przychodów z reklamy. W ostatnich trzech miesiącach Telewizja Polska notuje „wyraźną pozytywną dynamikę przychodów reklamowych”. TVP pochwaliła się też, że aż o 107 proc. wzrosły przychody z reklamy w internecie.
Postępuje dywersyfikacja źródeł przychodów TVP. W 2013 r. o prawie 29 proc. wzrósł poziom pozostałych przychodów spółki i wyniósł blisko 233 mln zł. Do góry poszły m.in. wpływy z reemisji, sprzedaży licencji i programów oraz dotacji celowych. Spółka odnotowała przychody w wysokości ponad 27 mln zł ze sprzedaży majątku. Sprzedano 18 nieruchomości, a kilkadziesiąt kolejnych jest przygotowywanych do sprzedaży, ich wartość spółka szacuje na ok. 300 mln zł.
Koszty działalności operacyjnej TVP w ub.r. wyniosły 1,46 mld zł, 66 mln zł niż rok wcześniej. W ramach restrukturyzacji zmniejszono zatrudnienie w Telewizji Polskiej o 70 etatów. 31 grudnia 2013 r. w spółce zatrudnionych na etatach było 3328 osób. W zeszłym roku o 10 mln zł spadły też koszty wynagrodzeń pracowników, a o 18 mln zł - koszty funkcjonowania oddziałów terenowych.
Spółka podała, że obecnie jej sytuacja finansowa jest ustabilizowana. Po dwóch miesiącach 2014 roku wynik finansowy TVP wynosi 106,4 mln zł. Jest on lepszy od planu o 76,2 mln zł i wyższy o 83,3 mln zł w stosunku do analogicznego sprzed roku.
TVP tłumaczy, że to nie tylko efekt decyzji KRRiT o przesunięciu części wpływów abonamentowych dotyczących 2013 roku na styczeń 2014 r., ale też skutek wzrostu przychodów reklamowych i sponsorskich oraz wzrostu pozostałych przychodów, a także niewykonania planu kosztów w kwocie 6,4 mln zł (powodem tego były oszczędności i ostrożne gospodarowanie budżetem spółki).
Dołącz do dyskusji: TVP miała 20,5 mln zł straty w 2013 roku