SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TV Republika miała prawie 3 mln zł straty w 2018 roku. 1,5 mln zł winna Cyfrowemu Polsatowi

Telewizja Republika zamknęła 2018 rok stratą netto w wysokości 2,96 mln zł przy przychodach na poziomie 13,52 mln zł. Ponad połowę wpływów spółki stanowią środki ze sponsoringu. Spółka w tym roku liczy na wzrost wpływów ze sponsoringu i wsparcie spółek Skarbu Państwa. Planuje zrezygnować z pośredników przy sprzedaży reklam internetowych.

Przychody spółki Telewizja Republika wyniosły w 2018 roku 13,52 mln zł wobec 13,27 mln zł rok wcześniej. 13,5 mln zł stanowiły wpływy ze sprzedaży usług w Polsce, reszta – z eksportu. 3,53 mln zł z tej kwoty pochodziła z umów barterowych (wobec 3,02 mln zł rok wcześniej).

Na usługach internetowych firma zarobiła 638,9 tys. zł (wobec 681,8 tys. zł w 2017 roku), na sprzedaży usług do live streamingu – 1,9 mln zł (305,9 tys. zł w 2017 roku). Przychody ze sprzedaży licencji operatorom wyniosły 1,91 mln zł (1,62 mln zł w 2017 roku).

Od 55 do 65 proc. wpływów spółki stanowią przychody sponsorskie. Udało się je znacząco zwiększyć m.in. w związku z organizacją Gali 5-lecia TV Republika w czerwcu 2018 oraz w czwartym kwartale 2018 roku. Pozyskane przychody sponsoringowe pochodzą zarówno od spółek Skarbu Państwa, jak i reklamodawców prywatnych.

W 2018 roku Telewizja Republika wygenerowała koszty z działalności operacyjnej w wysokości 16,58 mln zł (wobec 15,77 mln zł w 2017 roku). Strata ze sprzedaży wzrosła z 2,51 mln zł w 2017 roku do 3,07 mln zł w 2018 roku. Strata netto z kolei zwiększyła się z 2,38 mln zł w 2017 roku do 2,96 mln zł w ub.r.

Przychody rosną, ale koszty też - tylko szybciej

W sprawozdaniu złożonym w KRS spółka podaje, że w omawianym okresie udało się jej znacząco zwiększyć przychody z umów sponsorskich mimo spadku wpływów z reklam.  - Pomimo wzrostu przychodów ze sprzedaży o blisko 2%, nie udało się ograniczyć wygenerowanych strat ze względu na 5% wzrost kosztów operacyjnych. Największy wzrost o kwotę około 770 tys. zł zaobserwowano w obszarze usług obcych. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z konieczności zatrudnienia dodatkowych kontrahentów do realizacji nowej ramówki w tym programów anglojęzycznych oraz programów sponsorowanych, a także ze względu na wyższe koszty wynajmu zajmowanych pomieszczeń i kosztów transmisji danych - czytamy w komentarzu do wyników finansowych.

O blisko 60 tys. zł wzrosły natomiast koszty związane z zatrudnieniem (wynagrodzenia oraz świadczenia na rzecz pracowników). Ze sprawozdania wynika, że Telewizja Republika miała w ub.r. 149 pracowników, z czego tylko 1 z nich była zatrudniona na podstawie umowy o pracę, pozostali – na podstawie umów cywilno-prawnych.

Z danych w KRS wynika, że spółka miała zobowiązania z tytułu wynagrodzeń (do 1 roku) w wysokości 519,5 tys. zł. Wynagrodzenie członków zarządu wyniosło w ub.r. 72 tys. zł, czyli tyle samo, ile rok wcześniej.

W styczniu br. informowaliśmy, że pracownicy TV Republika - którzy już od kilku miesięcy mieli wypłacane wynagrodzenia z opóźnieniem - mieli wysłać listy do premiera, wicepremier i marszałków Sejmu i Senatu z prośbą o interwencję - jak podają - pensji, których miał im nie wypłacać zarząd stacji.

1,5 mln zł długu w Cyfrowym Polsacie

TV Republika podaje, że ze względu na dokapitalizowanie spółki przez kluczowych udziałowców w 2018 roku udało się znacznie zredukować zadłużenie oraz dokonać restrukturyzacji długu z głównymi wierzycielami: Cyfrowym Polsatem, Ochnikiem, agencją Delegata.

Na koniec kwietnia br. spółka była winna Cyfrowemu Polsatowi (koszty transmisji) 1.55 mln zł, urzędowi skarbowemu – 276,1 tys. zł, agencji Delegata (obsługa tv kablowych) 136,9 tys. zł, TVS (MUX Śląski) 221,4 tys. zł i firmie Ochnik – 77,4 tys. zł.

W 2018 roku przeprowadzono analizę rentowności programów. W jej wyniku usunięto z ramówki takie programy, jak Suma dnia, Pod przykryciem, Major Krysztopa, Pytanie do, Telewizja Republika na Jarmarku Wnet, Zdrowie na śniadanie,Studnia, Instrukcja obsługi kobiety i mężczyzny.

Proces zmian programowych zdaje się trwać – kolejne poważne zmiany w ramówce wprowadzono bowiem w połowie maja br. Zmiany dotyczyły głównie popołudniowo-wieczornego pasma. Do emisji wrócił program „Suma dnia”, a wśród nowości były m.in. cykle publicystyczne „Zapraszam na...” (prowadzić je mieli m.in. Dorota Kania, Tomasz Sakiewicz, Adrian Stankowski i Maciej Kożuszek) oraz „Mówi się” z Jackiem Sobalą jako gospodarzem.

Mniejsze wpływy z internetu

W 2018 główni akcjonariusze Telewizji Republika utworzyli nową spółkę Poland Daily SA, która będzie rozwijać ofertę programową w języku angielskim  zapoczątkowaną przez wprowadzenie pasma Poland Daily. W ub.r. spółka rozpoczęła działalność jako wydawca portalu anglojęzycznego Poland Daily, na którym są umieszczane w formie video m.in. codzienne audycje Poland Daily produkowane i emitowane przez TV Republikę. Spółka PD zajmuje się również promocją marki Poland Daily poprzez wydawanie portalu pod tą samą nazwą.

Jak podaje spółka w sprawozdaniu złożonym w KRS, w ub.r. portal telewizjarepublika.pl napotkał na problem redukcji zasięgów na profilu na Facebooku  - od lutego ub.r. ograniczono jego zasięg o 30 proc, co spowodowało duży spadek odsłon. Skutkiem tego były mniejsze wpływy z reklam display na portalu. Pod koniec 2018 roku ze względu na większe zaangażowanie w darmowe promowanie treści na tzw. grupach społecznościowych, ruch z Facebooka zaczął poprawiać się. Natomiast od października 2018 poprawiła się znacznie kondycja portalu telewizjarepublika.pl na kanale YouTube. Wpłynęły na nią wyższe stawki reklamy typu display na emitowanych przez spółkę filmach oraz skuteczniejsza ściągalność przychodów reklamowych z filmów zamieszczanych przez osoby nieuprawnione na ich stronach internetowych. Od tego czasu miesięczne przychody z reklamy na kanale YouTube zwiększyły się o ponad 100 proc. i wynoszą obecnie16-18 tys.zł miesięcznie.

W ub.r. Telewizja Republika rozpoczęła emisję tzw. pre-roll-i, czyli reklam wideo na nośnikach wideo portalu. Partnerem spółki w tym obszarze została firma Media Farm. W całym okresie współpracy w 2018 roku średnio z tej formy reklamowej Tv Republika zarabia ok.10tys. zł.

Nowa strategia: więcej z reklam, większa promocja

Spółka planuje w tym roku wprowadzić do ramówki nowe programy anglojęzyczne adresowane do zagranicznej publiczności. Zamierza przy nich korzystać ze wsparcia Polskiej Fundacji Narodowej i firm prywatnych.

W planach na ten rok jest również wypracowanie nowej, długoterminowej strategii rozwoju dla TV Republiki, opartej na zagospodarowaniu nowej niszy rynkowej - ofercie programowej w języku angielskim, kierowanej do widza anglojęzycznego w Polsce i zagranicą.

Spółka liczy na dalszy wzrost przychodów od sponsorów publicznych i prywatnych oraz nowo zawarte kontrakty sponsorskie, deklarowane dalsze wsparcie ze spółek Skarbu Państwa i administracji rządowej dla podtrzymania funkcjonowania i rozwoju TV Republiki.

Firma chce zwiększyć sprzedaż reklam wśród klientów komercyjnych, dlatego planuje wzmocnienie działu sprzedaży, działania telemarketingowe oraz działania handlowe nakierowane na pozyskiwanie funduszy unijnych. Planuje też ‘usamodzielnienie się’ w sprzedaży internetowej, odejście od współpracy z brokerami w celu zwiększenia przychodów i eliminacji marży płaconej pośrednikom. Ofertę programową ma wspierać aktywna promocja możliwa m.in. dzięki wzmocnieniu działu marketingu i promocji.

Planowane jest też ustabilizowanie sytuacji personalnej spółki i nowe przywództwo w kluczowych działach firmy (technika,produkcja, oprawa, finanse, promocja i PR).

Szereg zmian personalnych

W ub.r. rada nadzorcza spółki odwołała z zarządu Radosława Dobrzyńskiego i Tomasza Terlikowskiego oraz powołała Jarosława Skorupę, który zrezygnował z pełnionej funkcji w styczniu 2019 roku. Od tego czasu zarząd spółki jest jednoosobowy, funkcję wiceprezesa pełni Tomasz Sakiewicz. Prokurentem spółki i dyrektorem zarządzającym pozostał Radosław Dobrzyński.

Na stanowisko szefa działu sprzedaży sponsoringów i projektów specjalnych została powołana Katarzyna Napiórkowska. Dokonano również zmiany na stanowisku dyrektora działu produkcji - w miejsce Magdy Szmit powołano Wojciecha Majsnera. Zmieniło się także kierownictwo działu promocji - miejsce Magdy Piejko zajęła Beata Łupińska. Szefem działu produkcji projektów specjalnych została Beata Piechowska.

W lutym tego roku w Telewizji Republika została wprowadzona nowa struktura organizacyjna firmy, której celem jest sprawniejsza obsługa sponsorów, eventów komercyjnych oraz projektów specjalnych w zakresie obsługi klienta, wsparcia redakcyjnego, produkcji i promocji. Poszczególne funkcje firmy zostały podzielone pomiędzy produkcję ramówki oraz obsługę sprzedaży sponsoringowej i produkcję dla sponsorów. Wyznaczono dedykowanych pracowników dla obu obszarów.

Według danych Nielsen Audience Measurement w marcu br. Telewizja Republika miała 0,03 proc. udziału w rynku, o 16,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast serwis internetowy stacji zanotował 736,8 tys. realnych użytkowników i 6,57 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

Dołącz do dyskusji: TV Republika miała prawie 3 mln zł straty w 2018 roku. 1,5 mln zł winna Cyfrowemu Polsatowi

24 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
YKK
"Spółka w tym roku liczy na wzrost wpływów ze sponsoringu i wsparcie spółek Skarbu Państwa" - no tak, bo to co od 2015 roku płynie wartkimi strumieniami do ich kieszeni jednak im nie wystarcza.

odpowiedź
User
rafał
Super życzymy jeszcze skoliozy i starczego uwiądu
odpowiedź
User
widz
Może jakaś rekompensata od Państwa za utracone wpływy, jak w przypadku TVP?
odpowiedź