Tracą brytyjskie tabloidy, w górę „The Times”. Internet rekompensuje spadki reklamowe
Największe dzienniki opiniotwórcze w Wielkiej Brytanii wyhamowują spadki sprzedaży, za to więcej tracą tabloidy. W 2015 roku ma wyhamować spadek wpływów z reklam, głównie dzięki wzrostom nakładów na reklamy w serwisach internetowych - wynika z raportu Advertising Association and Warc.
We wrześniu br. średnia sprzedaż dziennika „The Times” wynosiła prawie 400 tys. egzemplarzy. To efekt powolnego, ale stałego wzrostu notowanego przez ten tytuł od kwietnia 2012 roku, kiedy sprzedaż sięgała 393 tys. Wynik „The Times” poprawia się pomimo tego, że cena dziennika w dni powszednie wzrosła z 1 do 1,2 funta.
W styczniu br. cenę jednego egzemplarza podniósł także (z 1,4 do 1,6 funta) dziennik „The Guardian”. Mimo to sprzedaż tytułu utrzymuje się od kilku miesięcy na tym samym poziomie, a w niektórych miesiącach wykazywała niewielki wzrost.
Na stabilnym, choć niskim poziomie (60-70 tys. egz.) utrzymuje się sprzedaż „Independent”, natomiast spadki zanotował „Daily Telegraph”, który mimo tego jest wciąż najlepiej sprzedającą się gazetą opiniotwórczą na brytyjskim rynku.
Większe spadki zanotowały tabloidy, notujące wyższą sprzedaż od dzienników opiniotwórczych. We wrześniu br. sprzedaż „Daily Star” i „Daily Record” zmalała w skali roku o 14,1 proc., a w przypadku „Daily Express” - o 10,8 proc.
W roku 2013 wydatki reklamowe w brytyjskich gazetach o zasięgu ogólnokrajowym wyniosły 1,45 mld funtów i były niższe o 5,7 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. Z kolei prognozy wskazują, że co prawda rok 2014 zakończy się także spadkami na poziomie 2,8 proc., jednak w 2015 roku nastąpi wzrost w wysokości 1 proc.
W przeciwieństwie do reklam w wydaniach drukowanych przychody z reklam zamieszczanych na stronach internetowych poszczególnych tytułów konsekwentnie rosną od kilku lat, choć na razie są dużo niższe. Advertising Association and Warc podaje, że w roku 2013 te wpływy wyniosły 184 mln funtów, o 19,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2014 r. zwiększą się o dodatkowe 15,4 proc., a rok później wzrost wyniesie 22,8 proc. W konkretnych kwotach oznacza to 261 mln funtów tych przychodów z reklamy cyfrowej w 2015 r.
Gorsza przyszłość od tytułów ogólnokrajowych czeka prasę regionalną. Według prognoz raportu Advertising Association and Warc przychody regionalnych gazet z reklam spadną w 2014 roku o 5 procent w porównaniu z rokiem 2013, a kolejnych 12 miesięcy będzie oznaczało dalsze spadki, które pod koniec 2015 roku znajdą się na poziomie 4,3 proc.
Wydatki na reklamę w segmencie magazynów w roku 2013 osiągnęły kwotę 1,04 mld funtów, o 5,7 proc mniej w porównaniu z rokiem 2012. W br. spadek zatrzyma się na poziomie 3,3 proc., a w roku 2015 wydatki reklamowe wzrosną o 0,1 proc. Inwestycje w reklamę cyfrową w brytyjskich magazynach w 2013 roku osiągnęły poziom 252 mln funtów, w 2014 roku wzrosną o 6,9 proc., a w roku 2015 agencje wydadzą na reklamy cyfrowe o 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Tracą brytyjskie tabloidy, w górę „The Times”. Internet rekompensuje spadki reklamowe