SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

'Teleexpress' liderem programów informacyjnych

Liderem oglądalności wśród programów informacyjnych w pierwszym półroczu br. był nadawany w TVP 1 "Teleexpress", który jednocześnie zyskał najwięcej widzów. W górę poszła też widownia "Faktów" i "Wydarzeń", a w dół - "Wiadomości" i "Panoramy". Dla portalu Wirtualnemedia.pl dane komentują: Kamil Durczok i Jarosław Gugała.

Średnia oglądalność nadawanego w Jedynce "Teleexpressu" w pierwszych sześciu miesiącach br. wyniosła 4,32 mln widzów, czyli o 7,96 proc. więcej niż rok wcześniej, a udział programu w rynku wzrósł o 1,04 pkt. proc. do 43,63 proc. - wynika z danych AGB Nielsen Media Research przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl.

Na drugim miejscu znalazły się "Wiadomości" TVP 1, które w I półroczu oglądało 4,23 mln widzów, co oznacza spadek o 2,44 proc. Zmalał również udział w  rynku tego programu o 2,48 pkt. proc. do 30,67 proc. Dzięki temu udział Wiadomości" był prawie taki sam jak udział trzecich w zestawieniu "Faktów TVN", który wyniósł 30,66 proc. Dziennik ten odnotował wzrost udziału o 0,65 pkt. proc., zaś jego widownia poszła do góry o 7,14 proc. do 3,94 mln.

Czwartą lokatę zajęły "Wydarzenia" Polsatu. Ich oglądalność wzrosła o 0,66 proc. do 2,55 mln osób, ale udział spadł z 21,02 proc. do 20,26 proc. Spadek oglądalności i udziałów zanotowała też nadawana o 18.30 (pod koniec czerwca br. o 22.45) "Panorama" TVP 2. W pierwszych sześciu miesiącach br. przyciągała przed ekrany 1,56 mln widzów, czyli o 0,55 proc. mniej niż rok wcześniej. Jej udział zmalał natomiast o 0,87 pkt proc. do 12,83 proc.

pluscztery


W grupie widzów w wieku 16-49, czyli w tzw. grupie komercyjnej liderem rankingu dzienników były "Wiadomości" z widownią 1,44 mln osób i udziałem wynoszącym 26,53 proc., zanotowały jednak spadek liczby widzów o 3,59 proc., a udziału - o 2,97 pkt. proc. Na drugim miejscu znalazły się "Fakty", który miały co prawda mniej widzów, bo 1,39 mln, ale za to wyższy udział w rynku - 27,91 proc. (obie wielkości poszły wzrosły). Spadła widownia "Wydarzeń", wzrosła zaś "Panoramy" i "Teleexpressu", który zyskał najwięcej widzów.

agbdocelowo

Wśród osób zamieszkałych w miastach największą oglądalność miały "Fakty" TVN - przyciągały one w tej grupie 2,89 mln osób (wzrost o 3,66 proc.) przy 35,84-proc. udziale w rynku (wzrost o 0,60 pkt. proc.). Konkurencyjne "Wiadomości" znalazły się na miejscu trzecim i miały 2,41 mln widzów i 27,88 proc. udziału (obie wielkości spadły). W dół poszła też widownia "Wydarzeń" i "Panoramy", zaś najwięcej zyskał drugi w zestawieniu "Teleexpress".

miastaagbpolska

Z kolei wśród widzów posiadających dostęp do telewizji satelitarnej i/lub kablowej także najpopularniejszym dziennikiem były "Fakty" z oglądalnością na poziomie 2,74 mln widzów i udziałem wynoszącym 35,17 proc. Program ten odnotował największy wzrost w rankingu, wynoszący 13,87 proc. (zyskały wszystkie dzienniki), ale jako jedyny poprawił także swój udział w rynku (o 0,40 pkt. proc.). "Wiadomości" uplasowały się na trzeciej pozycji (miały 2,11 mln widzów), a drugi był "Teleexpress" (2,24 mln oglądających).

kabelagb



Komentarze dla Wirtualnemedia.pl


kamildurczokKamil Durczok, redaktor naczelny "Faktów" TVN

Krótko - rosnąca pozycja "Faktów" to efekt konsekwentnej pracy i założeń przyjętych kilka lat temu. Chcemy być i już jesteśmy liderem w wśród programów informacyjnych. Od 4 miesięcy mamy większy udział w rynku niż "Wiadomości". I to - a nie rating - jest naszym priorytetem. Chciałbym, by ten trend się utrzymał, choć mam świadomość, że mimo ewidentnego kryzysu w "Wiadomościach" to wciąż groźny przeciwnik.

W dłuższej perspektywie widownia programów informacyjnych raczej będzie nieznacznie malała. To efekt innych niż telewizja źródeł informacji - myślę głównie o internecie i kanałach tematycznych. Ale informacja to wciąż największa widownia telewizyjna w kraju, i pozostanie tak jeszcze przez długi czas.


jaroslawgugalaJarosław Gugała, szef redakcji "Wydarzeń" Polsatu

Widać kilka tendencji. Mam wrażenie, że już widziałem te wyniki, bo poprzednie okresowe wyglądały podobnie. Znowu spadła oglądalność i udziały "Wiadomości". Ta tendencja jest coraz wyraźniejsza. Bez wątpienia jest to efekt po pierwsze niestabilnej sytuacji w TVP i wokół tej firmy, która przekłada się na poziom tego programu. "Wiadomości" dysponują obecnie najsłabszym zespołem reporterów na rynku i nie są w stanie konkurować pod względem jakości ani z "Faktami" ani "Wydarzeniami". Słabnie również ich wiarygodność. Ta tendencja jest bardzo groźna, bo odbudowa wiarygodności może być bardzo trudna. Nie poprawiła swoich wyników "Panorama", która została doprowadzona prawie do upadku. Likwidacja wydania o 18.30 to kolejny milowy krok na tej drodze. Konsekwencją będzie dalsza marginalizacja tego programu.

Wzrost w TVP odnotował "Teleexpress". To efekt ugruntowywania się tabloidalnego podejścia do programów informacyjnych. "Fakty" wciąż są pod specjalnym nadzorem swojej stacji. Wspierane są konsekwentnie poprzez inżynierię ramówkową (nie są poprzedzane przerwą na reklamę, co pozwala im na start z wysokiego poziomu) i są najsilniejszą obecnie marką na rynku telewizyjnych programów informacyjnych. "Wydarzenia" na swoim stabilnym solidnym poziomie i pod względem jakości i oglądalności, którą obdzielają anteny Polsatu i Polsatu News. Przypominam, że TVN zrezygnował z emisji "Faktów" na antenie TVN 24, żeby nie obniżać wyników oglądalności na antenie głównej. Na razie nie widać wielkiego odpływu widzów programów informacyjnych w stronę kanałów tematycznych oraz strat na rzecz internetu. Taka tendencja w dłuższej perspektywie może być jednak nieuchronna. Programy stacji komercyjnych znowu powiększyły swoje udziały kosztem telewizji publicznej. To rzadkie zjawisko na europejskim rynku telewizyjnym.

Dołącz do dyskusji: 'Teleexpress' liderem programów informacyjnych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl