T-Mobile Polska: więcej abonentów, o 1,8 mln mniej klientów na kartę, w dół wpływy i zysk EBITDA
Na koniec marca br. T-Mobile Polska miał 10,23 mln użytkowników. W skali roku liczba abonentów sieci wzrosła o 178 tys., a klientów ofert prepaidowych - zmalała aż o 1,77 mln. Wpływy firmy zmniejszyły się o 4,6 proc., a skorygowany wynik EBITDA - o 17,2 proc.
Po pierwszym kwartale br. T-Mobile Polska miał 10,229 mln klientów, o 1,59 mln mniej niż rok wcześniej (to spadek o 13,5 proc.). Przyczynił się do tego duży spadek liczby użytkowników usług prepaidowych - z 5,3 do 3,53 mln, czyli o 33,4 proc.
Za to w segmencie abonamentowym T-Mobile Polska zyskał w skali roku 178 tys. klientów. Miniony kwartał był trzecim z rzędu, w którym wzrosła liczba abonentów sieci.
Spadek liczby użytkowników usług prepaidowych T-Mobile uzasadnia obowiązkiem rejestrowania takich numerów, który wprowadzono w lipcu ub.r. w tzw. ustawie antyterrorystycznej (w lutym br. niezarejestrowane numery przestały działać). Firma zwraca uwagę, że według danych GUS na koniec marca br. z telefonicznych usług przedpłaconych korzystało 19,2 mln osób, o 27,6 proc. mniej niż rok wcześniej.
- Na obecny kształt rynku wyraźny wpływ ma wprowadzony w 2016 roku obowiązek rejestracji nowych kart prepaid oraz różnorodne promocje, które w głównej mierze stoją za obniżeniem ARPU z usług abonamentowych. Te czynniki miały również wpływ na wyniki finansowe i operacyjne T-Mobile w pierwszym kwartale tego roku - komentuje Andreas Maierhofer, prezes firmy od kwietnia br. (zastąpił Adama Sawickiego).
Wpływy T-Mobile Polska w minionym kwartale wyniosły 1,572 mld zł, o 76 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 4,6 proc.). Jeśli nie uwzględniać w wynikach za pierwszy kwartał ub.r. 58 mln zł wpływów z jednorazowego rozliczenia sprzedaży hurtowej międzynarodowych usług roamingowych, przychody zmalały w skali roku o 1,2 proc.
Firma w pierwszym kwartale br. osiągnęła 431 mln zł skorygowanej EBITDA (zysku przed opodatkowaniem). To spadek rok do roku o 17,2 proc. Bez uwzględnienia wpływów z rozliczenia przed rokiem hurtowych usług roamingowych ten spadek wynosi 7,1 proc. Natomiast marża EBITDA spółki zmalała z 31,7 do 24,7 proc.
- Przychody T-Mobile Polska utrzymują się na w miarę stabilnym poziomie, na co wpływ ma m.in. wyższa sprzedaż urządzeń, która częściowo kompensuje spadające przychody z usług telekomunikacyjnych. Na wynik EBITDA spółki dodatkowo mają wpływ wyższe koszty bezpośrednie związane z obsługą połączeń międzysieciowych jak również roamingowych oraz koszty urządzeń związane z większą sprzedażą w porównaniu do ubiegłego roku. Dzięki naciskowi na efektywność oraz restrukturyzację w 2016 roku niższe koszty stałe skompensowały częściowo wzrost kosztów bezpośrednich - komentuje Szabolcs Gaborjani, członek zarządu T-Mobile Polska ds. finansowych.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile Polska: więcej abonentów, o 1,8 mln mniej klientów na kartę, w dół wpływy i zysk EBITDA