T-Mobile musi zapłacić 15 mln zł kary za automatyczne włączanie dodatkowo płatnych usług
Warszawski Sąd Apelacyjny oddalił apelację T-Mobile Polska złożoną do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie kary nałożonej przez prezesa UOKIK. Operator ma zapłacić 15 mln zł za uruchamianie dodatkowych usług bez zgody klientów.
- Sąd Apelacyjny oddalił apelację T-Mobile Polska, którą firma złożyła od wyroku SOKiK w sprawie decyzji Prezesa UOKiK. Operatora ukarano w niej 15 mln zł za uruchamianie klientom dodatkowo płatnych usług, na które nie wyrazili wyraźnej zgody - poinformował Urząd na swoim profilu na Twitterze.
Sąd Apelacyjny oddalił apelację @TMobilePolska, którą firma złożyła od wyroku SOKiK w sprawie decyzji Prezesa #UOKiK. Operatora ukarano w niej 15 mln zł za uruchamianie klientom dodatkowo płatnych usług, na które nie wyrazili wyraźnej zgody.
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 22, 2021
15 mln zł kary dla T-Mobile Polska
Sprawa dotyczy kary nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na początku stycznia 2017 r. Na operatora nałożono 15 mln zł kary za dodatkowe płatności związane z usługami Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata realizowanymi bez wyraźnej zgody od konsumentów.
UOKiK zarzucił firmie, że pobiera od klientów dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług Granie na czekanie, Szafa Gra i Prenumerata bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Dwa pierwsze polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach ostatniego klient otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Postępowanie regulatora wykazało, że spółka domyślnie aktywowała usługi przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jednak konsument, który sam z nich nie rezygnował (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z biurem obsługi abonenta), ponosił dodatkowe koszty, mimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.
Po wydaniu decyzji przez UOKiK T-Mobile skorzystał z przysługującego mu prawa do odwołania i zaskarżył ją do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. SOKiK w całości oddalił odwołanie operatora i utrzymał nałożoną przez UOKiK karę w pełnej wysokości.
W ustnym uzasadnieniu swojej decyzji SOKiK nie miał wątpliwości, że T-Mobile Polska swoim postępowaniem naruszył obowiązujące w naszym kraju prawa konsumentów.
Operator odwołał się od decyzji do Sądu Apelacyjnego. Ten jednak oddalił apelację.
Na koniec marca br. T-Mobile Polska miał 11,205 mln użytkowników, o 223 tys. więcej niż przed rokiem. Kwartalne przychody telekomu zmalały o 0,5 proc. do 1,549 mld zł, a zysk EBITDA AL wzrósł o 4,1 proc. do 431 mln zł.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile musi zapłacić 15 mln zł kary za automatyczne włączanie dodatkowo płatnych usług
Żart a nie kara.