T-Mobile: 4,5 mln zł kary i po 65 zł rekompensaty dla klientów za podwyższenie abonamentu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że T-Mobile Polska w 2014 roku bezpodstawnie podwyższył o 5 zł abonament części klientom. Operator został zobowiązany do wypłacenia im rekompensaty wynoszącej 65 zł oraz uiszczenia 4,5 mln zł kary. T-Mobile nie zgadza się z tą decyzją i złoży od niej odwołanie.
Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte przez UOKiK w listopadzie 2014 roku po zawiadomieniach od konsumentów oraz informacjach w mediach. Wątpliwości klientów operatora wzbudziło podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. Konsument mógł się zgodzić na nowe warunki, zrezygnować z usług, albo skorzystać z nowej oferty proponowanej przez przedsiębiorcę.
Urząd ustalił, że T-Mobile Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów, zmieniając bezpodstawnie wysokość abonamentu i informując o tym klientów. Zdaniem UOKiK, treść zawartych z abonentami umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie dawała podstawy do dokonania takiej zmiany, gdyż nie zawierały stosownej klauzuli modyfikacyjnej. W ten sposób operator wprowadził klientów w błąd. Ponadto, jednostronna zmiana warunków umowy naruszała dobre obyczaje, gdyż dotyczyła istotnych jej elementów.
Zgodnie z decyzją UOKiK-u telekom ma usunąć skutki niekorzystnej dla abonentów praktyki: każdy konsument, który dostał informację o jednostronnej zmianie wysokości abonamentu, powinien otrzymać 65 zł rekompensaty. Ponadto firma zapłaci dokładnie 4 501 666 zł kary oraz opublikuje decyzję prezesa Urzędu na swojej stronie internetowej.
- UOKiK zdecydował o nałożeniu na operatora obowiązku wypłaty konsumentom rekompensaty finansowej jako środka usunięcia skutków naruszenia adekwatnego do stwierdzonego bezprawnego działania przedsiębiorcy. W dacie wydania decyzji trwają bowiem ekonomiczne i pozaekonomiczne skutki stosowanej przez T-Mobile Polska nieuczciwej praktyki rynkowej, gdyż każdy konsument dotknięty bezprawnym działaniem przedsiębiorcy podjął określoną decyzję rynkową: pozostał stroną umowy z operatorem i uiszcza wyższą opłatę abonamentową albo rozwiązał umowę z operatorem i zawarł nową umowę z innym dostawcą usług na odmiennych warunkach albo skorzystał z nowej oferty zaproponowanej przez operatora - uzasadnia Łukasz Wroński, zastępca dyrektora departamentu ochrony interesów konsumentów w UOKiK-u. - W związku z tym, wyłącznie na skutek zakwestionowanych działań T-Mobile Polska, konsumentom została odebrana możliwość korzystania z usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatora na warunkach jakie przewidywała zawarta umowa - dodaje Wroński.
Decyzja UOKiK-u nie jest ostateczna, T-Mobile może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Telekom nie zgadza się z decyzją Urzędu i zapowiada, że złoży odwołanie od niej. - Wprowadzając zmiany, spełniliśmy wszystkie warunki wymagane Prawem telekomunikacyjnym, co potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników. Również prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentował stanowisko popierające naszą interpretację. Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych urzędu. Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostepnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów - oba warunki zostały przez nas spełnione - wyliczyła firma w oświadczeniu.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile: 4,5 mln zł kary i po 65 zł rekompensaty dla klientów za podwyższenie abonamentu