SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

T-Mobile: 4,5 mln zł kary i po 65 zł rekompensaty dla klientów za podwyższenie abonamentu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że T-Mobile Polska w 2014 roku bezpodstawnie podwyższył o 5 zł abonament części klientom. Operator został zobowiązany do wypłacenia im rekompensaty wynoszącej 65 zł oraz uiszczenia 4,5 mln zł kary. T-Mobile nie zgadza się z tą decyzją i złoży od niej odwołanie.

Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte przez UOKiK w listopadzie 2014 roku po zawiadomieniach od konsumentów oraz informacjach w mediach. Wątpliwości klientów operatora wzbudziło podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. Konsument mógł się zgodzić na nowe warunki, zrezygnować z usług, albo skorzystać z nowej oferty proponowanej przez przedsiębiorcę.

Urząd ustalił, że T-Mobile Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów, zmieniając bezpodstawnie wysokość abonamentu i informując o tym klientów. Zdaniem UOKiK, treść zawartych z abonentami umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie dawała podstawy do dokonania takiej zmiany, gdyż nie zawierały stosownej klauzuli modyfikacyjnej. W ten sposób operator wprowadził klientów w błąd. Ponadto, jednostronna zmiana warunków umowy naruszała dobre obyczaje, gdyż dotyczyła istotnych jej elementów.

Zgodnie z decyzją UOKiK-u telekom ma usunąć skutki niekorzystnej dla abonentów praktyki: każdy konsument, który dostał informację o jednostronnej zmianie wysokości abonamentu, powinien otrzymać 65 zł rekompensaty. Ponadto firma zapłaci dokładnie 4 501 666 zł kary oraz opublikuje decyzję prezesa Urzędu na swojej stronie internetowej.

- UOKiK zdecydował o nałożeniu na operatora obowiązku wypłaty konsumentom rekompensaty finansowej jako środka usunięcia skutków naruszenia adekwatnego do stwierdzonego bezprawnego działania przedsiębiorcy. W dacie wydania decyzji trwają bowiem ekonomiczne i pozaekonomiczne skutki stosowanej przez T-Mobile Polska nieuczciwej praktyki rynkowej, gdyż każdy konsument dotknięty bezprawnym działaniem przedsiębiorcy podjął określoną decyzję rynkową: pozostał stroną umowy z operatorem i uiszcza wyższą opłatę abonamentową albo rozwiązał umowę z operatorem i zawarł nową umowę z innym dostawcą usług na odmiennych warunkach albo skorzystał z nowej oferty zaproponowanej przez operatora - uzasadnia Łukasz Wroński, zastępca dyrektora departamentu ochrony interesów konsumentów w UOKiK-u. - W związku z tym, wyłącznie na skutek zakwestionowanych działań T-Mobile Polska, konsumentom została odebrana możliwość korzystania z usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatora na warunkach jakie przewidywała zawarta umowa - dodaje Wroński.

Decyzja UOKiK-u nie jest ostateczna, T-Mobile może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Telekom nie zgadza się z decyzją Urzędu i zapowiada, że złoży odwołanie od niej. - Wprowadzając zmiany, spełniliśmy wszystkie warunki wymagane Prawem telekomunikacyjnym, co potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników. Również prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentował stanowisko popierające naszą interpretację. Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych urzędu. Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostepnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów - oba warunki zostały przez nas spełnione - wyliczyła firma w oświadczeniu.

Dołącz do dyskusji: T-Mobile: 4,5 mln zł kary i po 65 zł rekompensaty dla klientów za podwyższenie abonamentu

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Paw
Trochę śmiechu warte, operator ma swoje prawa, a konsumenci podpisując u nich umowę powinni sie z nią zapoznać a nie na skargi chodzić bo nie chciało sie przeczytać
odpowiedź
User
Andy
no ale jest napisane, że w umowie nie było podobno zapisu, że operator przyznaje sobie taką możliwość do zmiany umowy podczas jej trwania po odpowiedniej informacji rozesłanej dla klientów.. a jak nie ma takiej furtki i nie było istotnych przesłanek rynkowych do takiej podwyżki, tzn, że nie mogą...
odpowiedź
User
snajper
Nie sądzę żeby to był autentyczny przekręt z ich strony, zbyt duża firma żeby pozwolili sobie na złamanie prawa. Czekam na ciąg dalszy...
odpowiedź