Storytel podwoił przychody w Polsce, kupił studio nagraniowe
W ub.r. polska spółka Storytel, zarządzająca platformą streamingową o takiej samej nazwie, zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 118,3 proc. do 20,48 mln zł, a jej wynik netto spadł z 50,5 tys. zł zysku do 79,1 tys. zł straty. Większość przychodów firmy pochodzi od jej szwedzkiego właściciela.
Według sprawozdania złożonego w KRS wpływy sprzedażowe Storytel zwiększyły się z 9,38 mln zł w 2017 roku do 20,48 mln zł w ub.r. Ich zdecydowana większość pochodzi od podmiotów powiązanych z firmą: w 2017 roku było to 7,05 mln zł (75,1 proc. łącznych przychodów), a rok później - 13,55 mln zł (66,1 proc.).
To prawie w całości przychody od Storytel Sweden, jedynego udziałowca polskiej spółki Storytel.
Storytel rozwija podcasty
Platforma Storytel została udostępniona w Polsce trzy lata temu. Oferuje dostęp do audiobooków w modelu abonamentowym - za 29,90 zł miesięcznie (pierwsze 14 dni jest darmowe). W 2017 roku przeprowadziła pierwszą w naszym kraju dużą kampanię marketingową, a w ub.r. kontynuowała te działania - promowała się pod hasłem „Czytaj tak, jak chcesz”.
Pod koniec ub.r. na platformie pojawiły się serie podcastów tworzone przez specjalistów z różnych dziedzin.
Firma nie ujawnia, ilu ma płacących użytkowników w Polsce. Natomiast na początku br. podała, że w ub.r. najpopularniejszymi audiobookami na niej były „Nieodnaleziona” Remigiusza Mroza, „Harry Potter” J.K. Rowling oraz „A ja żem jej powiedziała…” Katarzyny Nosowskiej.
- Spółka zamierza kontynuować swój rozwój w 2019 roku. Będzie to działalność podobna do tej z 2018 roku. Firma będzie skupiać się na umocnieniu pozycji rynkowej promowanych produktów - stwierdzono w sprawozdaniu z działalności firmy.
Obecnie trwa kampania reklamowa Storytel, w której Borys Szyc występuje jako Sherlock Holmes.
Koszty w górę o 117 proc., kupno studia nagraniowego
Tak jak rok wcześniej koszty operacyjne Storytel były nieznacznie wyższe od wpływów sprzedażowych - zwiększyły się z 9,41 do 20,49 mln zł, czyli o 117,1 proc. Mniej więcej dwie trzecie to pozostałe koszty rodzajowe, które poszły w górę w skali roku z 6,77 do 13,22 mln zł. W sprawozdaniu nie wyszczególniono, na co konkretnie zostały przeznaczone te środki.
Z kolei nakłady na usługi obce wzrosły z 2,08 do 5,65 mln zł, a na wynagrodzenia - z 464,7 tys. zł do 1,32 mln zł. Na koniec ub.r. firma zatrudniała sześciu etatowych pracowników, podczas gdy rok wcześniej były to dwie osoby.
U swojego właściciela Storytel wydał w ub.r. 2,56 mln zł, wobec 1,2 mln zł rok wcześniej.
W sprawozdaniu zaznaczono, że już w br. firma kupiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci studia nagraniowego, którym zarządzały poprzednio spółki Valhalla Studios i Studio Sound Tropez. Obie działają od kilku lat, prezesem i współwłaścicielem obu jest Maciej Sokołowski.
- W wyniku nabycia ujęto w księgach 2019 r. wartość firmy w łącznej kwocie 518 tys. zł. - podano.
Wynik netto w dół wskutek kosztów finansowych
W ub.r. Storytel zanotował 5,4 tys. zł straty sprzedażowej, wobec 30,9 tys. zł straty rok wcześniej. Natomiast pozostałe wskaźniki rentowności pogorszyły się wskutek spadku pozostałych wpływów operacyjnych z 31,1 do 5,4 tys. zł i przychodów finansowych z 56 tys. zł do zera oraz wzrostu kosztów finansowych z 9 zł do 63,1 tys. zł
W konsekwencji wynik brutto zmalał z 56 tys. zł zysku do 63,1 tys. zł straty, a wynik netto - z 50,5 tys. zł zysku do 79,1 tys. zł straty.
Kapitały własne spółki pogorszyły się natomiast z 40,5 do -38,6 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: Storytel podwoił przychody w Polsce, kupił studio nagraniowe