Spadła odwiedzalność centrów handlowych
Centra handlowe wybieramy dziś pod kątem dostępnych w nich możliwości zaoszczędzenia na zakupach, czyli skorzystania z wyprzedaży i promocji. Takie czynniki jak lokalizacja czy łatwy dojazd są teraz na dalszych miejscach - pokazują wyniki raportu agencji badawczej Inquiry. Typowy konsument odwiedza obecnie centra handlowe średnio 3,2 razy w miesiącu, gdzie przed pandemią było to 3,6 razy.
Agencja Inquiry opublikowała kolejny raport dotyczący zwyczajów i oczekiwań klientów centrów handlowych. Na tle danych z czasu pandemii widać, że klienci wracają do centrów handlowych, ale częstotliwość odwiedzin nie wróciła jeszcze do poziomu z 2019 roku. Typowy konsument obecnie odwiedza centra handlowe średnio 3,2 razy w miesiącu (przed pandemią było to 3,6 razy).
Nadal 31 proc. badanych klientów deklaruje, że obecnie odwiedza je rzadziej niż przed pandemią. Dodatkowo mniej wydajemy podczas wizyt w centrach handlowych – deklaruje tak 34 proc. badanych klientów, a za to zwiększyliśmy i częstotliwość i poziom wydatków w sklepach internetowych.
Zainteresowanie dodatkową ofertą centrów handlowych, np. rozrywkową, gastronomiczną czy też ofertą dla dzieci, w dalszym ciągu nie jest tak duże, jak wcześniej - podaje raport Inquiry.
Po co chodzimy do centrów handlowych
Co dziś decyduje o tym, że klienci wybierają konkretne centrum handlowe? W związku z trudną sytuacją ekonomiczną wielu rodzin, wśród kryteriów wyboru na pierwszym miejscu pojawiają się promocje i wyprzedaże – kluczowy czynnik dla połowy klientów centrów handlowych (49 proc.). Na kolejnych miejscach znajdziemy różnorodną ofertę handlową (46 proc.) oraz przystępne ceny (44 proc.).
Te czynniki, które przez wiele lat były kluczowe czyli lokalizacja, dogodny dojazd czy dodatkowa oferta obiektu spadły obecnie na dalsze miejsca. Innymi słowy, jesteśmy w stanie dojechać do bardziej oddalonego centrum handlowego - wskazano w raporcie Inquiry.
Głównym powodem wizyty w centrum handlowym są obecnie zaplanowane zakupy artykułów niespożywczych (44 proc.) oraz spożywczych (37 proc.). Wśród motywacji kolejnych miejscach znajdziemy znów promocje i wyprzedaże (35 proc.), a także sprawdzenie aktualnej oferty sklepów (29 proc.).
Z drobnych usług (fryzjer, pralnia itd.) oraz gastronomii klienci korzystają okazjonalnie.
W tegorocznej edycji badania Inquiry wzrósł odsetek osób, które wybierają się co centrum handlowego przede wszystkim w celu skorzystania z usług gastronomicznych (18 proc. vs. 14 proc. w 2021 roku).
Powody odwiedzania centrów handlowych i preferencje silnie różnią się zależnie od wieku klientów. Osoby młodsze zdecydowanie częściej idą do nich w celu skorzystania z gastronomii czy spotkania ze znajomymi. Wśród starszych klientów dominują zaplanowane zakupy czy poszukiwania promocji i wyprzedaży.
Oczekiwania wobec centrów handlowych
Klienci centrów handlowych mają bardzo sprecyzowane oczekiwania wobec oferty galerii handlowych - przede wszystkim oczekują większej liczby promocji i wyprzedaży (46 proc.), a także większej liczby tanich sklepów (36 proc.).
Dla co czwartej osoby znaczenie ma również unikatowa oferta centrum handlowego, a dokładniej obecność nowych sklepów, których nie było do tej pory w Polsce (26 proc.), jak również bardziej wyróżniająca się oferta sklepów na tle pozostałych obiektów w okolicy (26 proc.). Najbardziej pożądane atrakcje to atrakcją dziś wyprzedaże, karty podarunkowe oraz konkursy z nagrodami.
- Badanie Inquiry pokazuje, że w pewnym stopniu powróciliśmy do centrów handlowych, ale robimy zakupy inaczej niż przed pandemią. Jeszcze parę lat temu centra handlowe inwestowały, aby mieć w ofercie szereg atrakcyjnych usług dodatkowych, rozrywkowych czy gastronomicznych, które stanowiły znaczący motyw odwiedzin. Dziś się to zmienia w związku z obecną sytuacją ekonomiczną, a klienci szukają w centrach handlowych przede wszystkich szans na oszczędności, czyli promocji i wyprzedaży czy tanich sklepów. Jednak nie dotyczy to wszystkich: młodzi klienci nadal chętnie korzystają z gastronomii, rozrywki i innych elementów oferty, które sprzyjają spotkaniom – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.
Raport obejmuje wyniki badań realizowanych w 3 falach: luty 2020 r. (preCovid), sierpień 2021 r. (po zakończeniu drugiego lockdownu) oraz kwiecień 2023 r. (post-Covid) metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov). W każdej fali próba obejmowała ok. 1000 osób, które robią zakupy w centrach handlowych.
Dołącz do dyskusji: Spadła odwiedzalność centrów handlowych