SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sieci sklepów coraz więcej reklamują się w radiu. Liderem Lidl, mocno w górę Biedronka, Euro-Net i Media Expert

Sieci handlowe w 11 miesiącach ub.r. wydały na reklamy10 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej wzrosły wydatki Media Expert, Euro-Net Warszawa i Jeronimo Martins Polska, a liderem jest Lidl Polska. O ponad jedną trzecią zwiększyły się inwestycje reklamowe w radiu.
 

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Branża handlowa cennikowo wydała na reklamę w mediach (bez internetu) przez jedenaście miesięcy 2014 roku ponad 3,1 mld zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. Było to 10,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

Udział handlu we wszystkich wydatkach na reklamę wyniósł w omawianym okresie ub.r. 11,9 proc. Handel był drugą po kategorii farmaceutyków i leków branżą z największymi nakładami na reklamę.

Liderem wydatków reklamowych wśród sieci handlowych był w ub.r. Lidl Polska. Ta sieć dyskontów, znana m.in. z reklam z Pascalem Brodnickim i Karolem Okrasą przeznaczyła na promocję w mediach pozainternetowych 412,7 mln zł, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

Lidl latem ub.r. ogłosił, że jest zadowolony z dwuletniej współpracy z Okrasą i Brodnickim i nie zamierza kończyć kampanii z ich udziałem (więcej o tym). Bardzo pozytywnie te działania oceniła też branża reklamowa (przeczytaj komentarze).

Procentowo najbardziej swój budżet reklamowy zwiększyła sieć Media Expert, krytykowana w ostatnich tygodniach za zbyt nachalną kampanię z udziałem piosenkarki Eweliny Lisowskiej (więcej o tym). Cennikowe nakłady reklamowe firmy wzrosły rok do roku o 77 proc. - do ok. 131,0 mln zł. Pod koniec grudnia ub.r. spółka w odpowiedzi na liczne protesty internautów postanowiła ograniczyć emisję spotu z Lisowską.

Niewiele mniejszy wzrost wydatków reklamowych zanotowała sieć Euro-Net Warszawa. W 2014 roku wydatki reklamowe tej firmy były wyższe o 56,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku. Wyniosły one 131,6 mln zł.

Z kolei Jeronimo Martins Polska, właściciel dyskontów Biedronka i drogerii Hebe, wydał na reklamy o 48 proc. więcej - 278,5 mln zł. Firma reklamuje w mediach przede wszystkim Biedronkę, regularnie informując o jej cotygodniowych promocjach cenowych. W ub.r. w komunikacji Biedronki pojawiło się kilka zaskakująco niestandardowych reklam: seria wizerunkowych spotów ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to), reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej) oraz operowe spoty promocji włoskiej żywności (więcej o tym). We wrześniu ta sieć dyskontów przeprowadziła pierwszą w swojej historii loterię konsumencką - „Zdrapka w kropki”.

Cennikowe wydatki reklamowe sieci sklepów

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-XI 2013

I-XI 2014

zmiana proc.

LIDL POLSKA

335 604 379 zł

412 745 655 zł

23

METRO GROUP

293 782 804 zł

298 242 141 zł

1,52

JERONIMO MARTINS POLSKA

188 203 925 zł

278 493 205 zł

48

EURO-NET WARSZAWA

84 065 456 zł

131 604 363 zł

56,5

MEDIA EXPERT

73 541 238 zł

130 199 970 zł

77

wszyscy reklamodawcy

2 812 209 316 zł

3 105 437 852 zł

10,4


Z analizy danych Kantar Media wynika, że sieci handlowe coraz częściej lokują swoje budżety marketingowe w radiu. W okresie styczeń - listopad ub.r. cennikowe wydatki w tym medium wzrosły rok do roku o 36,5 proc., do 984,7 mln zł. Wyraźnie podskoczyły też inwestycje w kinach - o ponad 88 proc., do 50,6 mln zł. Za to wydatki w prasie codziennej zmalały o 9,7 proc. i wyniosły niecałe 195 mln zł.

Niezmiennie największy udział w budżetach reklamowych sieci handlowych ma telewizja. Na reklamę w tym medium sieci przeznaczyły w omawianym okresie prawie 1,39 mld zł, o 0,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Cennikowe wydatki reklamowe sieci sklepów

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-XI 2013

I-XI 2014

zmiana proc.

Telewizja

1 383 975 571 zł

1 387 773 843 zł

0,3

Radio

721 210 167 zł

984 654 901 zł

36,5

Gazety

215 914 363 zł

194 975 774 zł

-9,7

Magazyny

204 417 594 zł

216 212 785 zł

5,8

Outdoor

257 817 133 zł

267 523 919 zł

3,8

Kina

26 907 038 zł

50 611 290 zł

88,1

Indoor

1 967 450 zł

3 685 340 zł

87,3

Dołącz do dyskusji: Sieci sklepów coraz więcej reklamują się w radiu. Liderem Lidl, mocno w górę Biedronka, Euro-Net i Media Expert

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
CEnnick
Prawda jest oczywista (może nie dla wszystkich...)
ŻE prawdopodobnie po rabat w TV wydatki wynoszą z 400 mln
a radiu około 100 mln
i dlaczego nie ma innych sieci ? kaufland, żabka, polomarket i innych
i co ma lidl (piernik) do metro group (wiatrak) ???

pozdrawiam
netto

0 0
odpowiedź
User
got
A czy w radiu nadal włączają niskie ceny? przed nowym rokiem dużo jeździłem samochodem i ciągle to słyszałem
0 0
odpowiedź