SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Scripps Networks Interactive chcą kupić Discovery i Viacom. Eksperci: nadawcy tv zbroją się, by walczyć o internautów

Oprócz Discovery Communications ofertę przejęcie koncernu Scripps Networks Interactive (właściciela m.in. Grupy TVN) złożył Viacom Media Networks. Nadawcy telewizyjni chcą się łączyć, żeby mieć silniejszą pozycję w negocjacjach z operatorami, pozyskiwaniu budżetów reklamowych i walce z serwisami VoD - komentują dla Wirtualnemedia.pl Piotr Piętka, Piotr Borusiewicz, Marek Sowa i Piotr Bieńko.

Jak poinformowaliśmy w środę, według nieoficjalnych ustaleń „Wall Street Journal” Discovery Communications i Scripps Networks Interactive podjęły rozmowy dotyczące fuzji. Dziennik nie dowiedział się, jakie są warunki negocjacji ani do kiedy będą one prowadzone.

Agencja Bloomberg podała natomiast, że oddzielnie rozmowy w sprawie kupna Scripps Networks Interactive podjął koncern Viacom, nadawca stacji telewizyjnych takich jak MTV, Nickelodeon, Nick Jr. i Comedy Central oraz wytwórni filmowej Paramount Pictures.

W ostatnim roku fiskalnym zakończonym, we wrześniu ub.r., Viacom zanotował 12,45 mld dolarów wpływów i 1,44 mld dolarów zysku netto, natomiast w pierwszym kwartale br. miał 3,26 mld dolarów przychodów (w tym 1,11 mld dolarów z reklam).

Z kolei Discovery Communications w ub.r. zanotował 6,5 mld dolarów wpływów (o 2 proc. mniej niż rok wcześniej), z czego 46 proc. na rynkach poza USA. Koncern dwa lata temu przejął za prawie miliard euro Grupę Eurosport.

Ekspertów z polskiego rynku telewizji i marketingu zapytaliśmy o możliwe połączenie Scripps Networks Interactive z Discovery Communications. Nasi rozmówcy są zgodni, że firmy mają komplementarne portfolia kanałów.

Piotr Piętka, CEO Publicis Media, przypomina, że obie firmy rozmawiały już o fuzji trzy lata temu. - W dobie wszechobecnych akwizycji, połączeń biznesów, szukania oszczędności, optymalizacji i nowych modeli biznesowych scenariusz powrotu do takich rozmów jest bardzo prawdopodobny - uważa.

Według niego oferty telewizyjne obu koncernów dobrze się uzupełniają, zapewniając im dużo silniejszą pozycję w rozmowach z sieciami kablowymi i platformami cyfrowymi. - Z łącznym przychodem na poziomie 10 mld dolarów (dane za 2016 rok) byłby to gigantyczny koncern medialny oferujący treści i rozrywkę dla szerokiego spektrum odbiorców, od zainteresowanych kanałami kulinarnymi, podróżniczymi po kanały wiedzowe i sportowe - opisuje Piotr Piętka.

- Połączenie takie nie uwzględnia co prawda koniecznego poszukiwania nowych modeli biznesowych wykorzystujących digital. Wydaje się, że to pozostawałoby największą słabością koncernu i brak rozwoju w tym zakresie mógłby być bardzo dotkliwy. Nowy pomysł na dystrybucję treści online i to taki, który przynosiłby dodatkowe przychody, a nie kanibalizował przychodów z tradycyjnych źródeł, pozostanie największym wyzwaniem nawet dla nowej organizacji - zaznacza szef Publicis Media.

- Warto podkreślić, że w ofercie obu firm znajdują się kanały tematyczne, które będą się świetnie uzupełniać. Ich połączenie spowoduje powstanie koncernu, który będzie w stanie zaspokoić oczekiwania bardzo zróżnicowanej widowni. Wspólna oferta Discovery Communications i Scripps Networks z pewnością będzie atrakcyjna dla reklamodawców. Za pośrednictwem oferty nowego koncernu będą mogli docierać do wielu dobrze sprofilowanych grup docelowych - prognozuje Piotr Bieńko, prezes Codemedia.

- Obydwie grupy są obecne w Polsce, więc połączone siły Amerykanów stworzyłyby ciekawą przeciwwagę dla lokalnej konkurencji ze strony Polsatu i TVP - zwraca uwagę Marek Sowa, ekspert branży medialnej, w przeszłości m.in. prezes Agory i UPC Polska. - Wzmocniona zostałaby pozycja negocjacyjna Scripps/Discovery w rozmowach z dystrybutorami treści programowych, zwiększyłaby się również odporność całego polskiego rynku mediów na ideologiczno-regulacyjne zapędy części lokalnych polityków - ocenia.

Koncernom chodzi też o to, żeby razem skuteczniej rywalizować z rosnącą konkurencją ze strony internetowych platform VoD. - Rozwój Netfliksa i Amazona spowodował odpływ widzów korzystających z usług sieci kablowych. Z drugiej strony postępuje też konsolidacja na rynku operatorów kablowych (np. Charter Communications i Time Warner Cable). Takie przekształcenia środowiska, w którym funkcjonują SNI i Discovery wymuszają konsolidację - analizuje Piotr Borusiewicz, TV director w domu mediowym UM (należącym do IPG Mediabrands). - Dzięki niej firma powstała z połączenia obu spółek będzie miała bardziej zróżnicowany programing (kanały posiadane przez te dwa podmioty są raczej komplementarne). Konsolidacja powinna także wzmocnić jej pozycję negocjacyjną w rozmowach z operatorami kablowymi - dodaje.

Podobnego zdania jest Marek Sowa. - Potencjalna fuzja Discovery Communications i Scripps Networks wpisałby się w szerszy trend konsolidacyjny na globalnym rynku mediów. Aby skutecznie konkurować o czas i pieniądze widzów na coraz bardziej rozdrobnionym rynku, potrzebne są olbrzymie nakłady na programing i technologię. Większy może więcej - stwierdza.

- Skala działalności jest coraz bardziej istotna również dlatego, że tradycyjne (tj. naziemno/kablowo/satelitarne) stacje telewizyjne tracą widzów na rzecz platform internetowych typu Netflix czy Amazon, które wydają już miliardy dolarów na własne produkcje. Ten wyścig zbrojeń będzie raczej przyspieszał niż zwalniał, dlatego ewentualny merger Discovery i Scripps miałby sens, tym bardziej że firmy mają komplementarne portfolio kanałów tematycznych - analizuje Sowa.

Scripps Networks Interactive dwa lata temu przejął za 854 mln euro 52,7 proc. akcji TVN, a resztę niedługo potem skupił z warszawskiej giełdy. W 2015 roku spłacił obligacje TVN za 210 mln euro, a w ub.r. - za 400 mln euro.

Koncern jest też nadawcą grupy kanałów tematycznych, m.in. HGTV, Food Network, Travel Channel, Cooking Channel, DIY zmalały i Great American Country. W pierwszym kwartale br. zanotował 855,1 mln dolarów wpływów operacyjnych (o 4,7 proc. więcej niż rok wcześniej), w tym 125,5 mln dolarów poza USA, oraz 249,8 mln dolarów zysku netto. W całym ub.r. miał 3,4 mld dolarów przychodów i 847,4 mln dolarów zysku netto.

Na koniec ub.r. łączne zadłużenie Scripps Networks Interactive wynosiło 3,2 mld dolarów netto, o 808 mln dolarów mniej niż rok wcześniej. W ub.r. firma wykupiła też swoje obligacje (oprocentowane na 2,7 proc.) za 499,2 mln dolarów.

Dołącz do dyskusji: Scripps Networks Interactive chcą kupić Discovery i Viacom. Eksperci: nadawcy tv zbroją się, by walczyć o internautów

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dddd
Nie chcemy stacji TVN w Polsce.
odpowiedź
User
dddd2
Dlaczego pisuary mają manierą wypowiadania swojej opinii w liczbie mnogiej?
odpowiedź
User
prawnik
Może poskutkuje to wymianą ekipy odpowiedzialnej za informacje na bezstronną.
odpowiedź