Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)
W 2014 roku stacje radiowe cennikowo zarobiły z reklam o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Z wstępnych szacunków wynika, że również wzrosły też netto. Wśród rozgłośni liderem na rynku reklamowym jest RMF FM, a wśród marketerów - Aflofarm Farmacja Polska.
Z danych cennikowych Kantar Media dla Wirtualnemedia.pl wynika, że stacje radiowe miały w 2014 roku wpływy z reklam wyższe o 17,8 proc. niż w 2013 roku. Wyniosły one ponad 4,4 mld zł.
Z wstępnych analiz danych netto uwzględniających rabaty za ub.r. nieoficjalnie na razie (oficjalne dane będą w marcu br.), wynika, że radio realnie też zarobiło w skali roku więcej. - Wstępnie uważa się, iż cały rynek reklamowy, w 2014 roku, wzrósł o 1,8 proc., do 2,3proc. zależnie od źródła. Rynek reklamy radiowej wzrósł w ub.r. około 4,7-5,1 proc. Ja skłaniam się do wartości około 4,8 proc. - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.
- Trzeba zauważyć, że dane rate card są niesamowicie wykrzywione. Na przykład niektóre stacje w trudnej sytuacji dają więcej gratisów, a te z kolei sztucznie napędzają rate card. To może zaowocować wprost odmiennym wnioskiem na temat dynamiki. W tym roku także kilka podmiotów znacząco zwiększyło rabaty, co również pompuje wydatki cennikowe - zwraca uwagę Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF. - W naszej ocenie rynek radiowy jest na kilku procentowym plusie w 2014 roku, choć w zależności od tego jaką politykę handlową i rabatową stosują nadawcy, w ujęciu netto ta dynamika może kształtować się odmiennie. Spodziewamy się, że przyszły rok nie będzie gorszy, najgorsze co mogło nas spotkać w kontekście kryzysu na rynku reklamy mamy już za sobą - dodaje Gołda.
Z prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group z początku grudnia 2014 roku wynika, że radio może zamknąć ub.r. wzrostem przychodów z reklam na poziomie 4,6 proc. Szacunki na rok bieżący wskazują z kolei na wzrost o ok. 2,7 proc. (więcej na ten temat).
Niezmiennie stacją z największymi przychodami z reklam pozostaje RMF FM. Ta rozgłośnia zarobiła cennikowo w ub.r. na emisji spotów 1,29 mld zł,o 14,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Największy wzrost wpływów z reklam zanotowały Program I i Program III Polskiego Radia. Jedynka zarobiła o 52,6 proc. więcej - 130,3 mln zł, a Trójka o 32,7 proc. więcej - 222,9 mln zł.
W czołowej dziesiątce jedyną stacją, której przychody w 2014 roku względem 2013 roku spadły, było radio Vox FM. Reklamodawcy wydali na reklamę w tym radiu o 0,5 proc. mniej - 60,2 mln zł.
Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2013 | 2014 | zmiana proc. |
RMF FM | 1 127 700 510 zł | 1 293 008 395 zł | 14,6 |
Radio ZET | 733 033 252 zł | 870 786 705 zł | 18,8 |
Program III Polskiego Radia | 168 013 100 zł | 222 942 050 zł | 32,7 |
Program I Polskiego Radia | 85 412 900 zł | 130 271 610 zł | 52,6 |
TOK FM | 69 237 930 zł | 82 371 450 zł | 19,1 |
Eska Warszawa | 52 223 480 zł | 63 917 110 zł | 22,4 |
VOX FM (do 01.12.2013 Eska Rock) | 60 530 100 zł | 60 194 620 zł | -0,5 |
ESKA Wrocław | 52 696 016 zł | 57 068 102 zł | 8,3 |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa | 47 676 101 zł | 54 612 205 zł | 14,5 |
Eska Poznań | 53 977 560 zł | 54 002 304 zł | 0,03 |
razem | 3 750 368 973 zł | 4 419 454 504 zł | 17,8 |
Najchętniej w radiu reklamują się firmy farmaceutyczne oraz sieci handlowe. Największym reklamodawcą w eterze w 2014 roku był, podobnie jak przez kilka ostatnich lat, Aflofarm Farmacja Polska. Spółka ta w ub.e. wydała w stacjach radiowych 485,6 mln zł, czyli 38,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wśród 10 największych radiowych reklamodawców było pięć firm z branży handlowej. Każda z nich w skali roku zwiększyła swoje cennikowe budżety.
O 210 proc. więcej wydała sieć Media Expert (ponad 115 mln zł), a o 96,1 proc. - Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka (45,3 mln zł). Euro-Net Warszawa zwiększył swoje inwestycje w tym zakresie o 35,8 proc. (do 100,5 mln zł), Lidl Polska - o 31 proc. (do 151,8 mln zł), natomiast Metro Group - o 20 proc. (do 199,4 mln zł).
Cennikowe wydatki na reklamę radiową | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2013 | 2014 | zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA | 351 445 402 zł | 485 551 053 zł | 38,2 |
METRO GROUP | 166 142 964 zł | 199 402 010 zł | 20 |
OLIMP LABORATORIES | 168 740 603 zł | 165 530 011 zł | -1,9 |
LIDL POLSKA | 115 903 430 zł | 151 807 439 zł | 31 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT | 112 060 071 zł | 134 988 174 zł | 20,4 |
MEDIA EXPERT | 37 093 209 zł | 115 028 533 zł | 210 |
EURO-NET WARSZAWA | 74 008 188 zł | 100 461 201 zł | 35,8 |
ORANGE POLSKA | b.d. | 94 375 171 zł | b.d. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA | 75 629 039 zł | 91 668 077 zł | 21,3 |
JERONIMO MARTINS POLSKA | 23 146 107 zł | 45 334 191 zł | 96,1 |
Dołącz do dyskusji: Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)