Wartość narodowej marki Polski 23. na świecie. Na czele USA, Chiny i Niemcy
Z najnowszego rankingu marek narodowych Nation Brands - londyńskiej firmy doradczej Brand Finance - wynika, że wartość marki narodowej Polski wynosi 654 mld dolarów. Stawia to nasz kraj na 23. miejscu na świecie. Liderami zestawienia są USA, Chiny i Niemcy.
Pozycja rankingowa Polski nie zmieniła się od ubiegłorocznej edycji raportu. Bez zmian pozostaje także czołówka zestawienia. Miejsce pierwsze rankingu marek narodowych Nation Brands 2018 zajmują Stany Zjednoczone, których wartość marki narodowej wzrosła od ubiegłego roku z 21,05 bln do blisko 26 bln dolarów. Podium uzupełniają Chiny (12,8 bl dol., +2,6 bln rdr.) oraz Niemcy (5,1 bln dol., +1,08 bln rdr.). Kolejne miejsca należą do Wielkiej Brytanii (3,7 bln), Japonii (3,6 bln), Francji (3,22 bln).
- Choć (prezydent USA) Donald Trump przygotowuje się do rozpoczęcia trzeciego roku urzędowania w Białym Domu, negatywne postrzeganie jego osoby miało niewielki wpływ na markę narodową Stanów Zjednoczonych. Z kolei wolnorynkowe decyzje odbiły się pozytywnie na działaniach inwestorów i wzroście gospodarczym, doprowadzając do wzmocnienia siły i wartości marki - wyjaśniał prezes Brand Finance David Haigh.
Polska warta 654 mld dolarów
Polska znalazła się na miejscu 23., z marką narodową wycenianą na 654 mld dolarów (siódma co do wartości marka wśród państw UE).
Konrad Jagodziński z Brand Finance tłumaczył, że "dzięki pozytywnym prognozom gospodarczym Polska odnotowała 14-procentowy wzrost wartości marki narodowej - nieco powyżej średniego światowego poziomu wzrostu (12 proc.) - co pozwoliło na utrzymanie 23. pozycji w rankingu".
Ekspert podkreślił jednak, że "wartość marki zależy przede wszystkim od czynników makroekonomicznych i rozmiaru gospodarki, a w mniejszym stopniu od bieżącej polityki czy działań promocyjnych i dopiero szczegółowa analiza siły marki (BSI) pozwala na zrozumienie jej mocnych i słabych stron oraz potencjału na arenie międzynarodowej".
Top 100 najbardziej wartościowych marek krajowych
Ranking marek narodowych Nation Brands opracowywany jest co roku na podstawie danych pochodzących m.in. z zestawień Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), Światowego Forum Gospodarczego w Davos i serwisu fDI Intelligence.
Siła marki Polski spada
Obok rankingu wartości marek narodowych Nation Brands przygotowano zestawienie siły marek. Mierzy je wskaźnik BSI, opracowany na podstawie danych o społeczeństwach (np. jakości życia), rynku obrotu dóbr i usług oraz inwestycji w danym kraju. W tym zestawieniu Polska straciła w ujęciu rocznym 0,7 punktu, zajmując miejsce 51. (awans z 54.). Sklasyfikowano na s na 19. miejscu spośród krajów UE.
Najsilniejszymi markami są Singapur, Szwajcaria, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hongkong (jako specjalnego regionu Chin), Holandia, Finlandia, Nowa Zelandia, USA, Norwegia i Wielka Brytania.
Dołącz do dyskusji: Wartość narodowej marki Polski 23. na świecie. Na czele USA, Chiny i Niemcy
Tak, wyżywisz rodzinę demokracją. Może jeszcze zupę na Konstytucji gotujesz?
i z praworządności zrobi kotleta.