Eurozet przy spadku przychodów o 18 proc., zwiększył zysk do prawie 30 mln zł
W ub.r. Eurozet zanotował spadek skonsolidowanych wpływów o 18 proc. do 176,15 mln zł, a dzięki ograniczeniu kosztów o 23 proc. jego zysk netto wzrósł z 27,72 do 29,5 mln zł. Nadawca zapowiada, że dalej będzie funkcjonować w „podwyższonej dyscyplinie kosztowej”.
Przychody Eurozetu z reklam radiowych i internetowych, stanowiące zdecydowaną większość wpływów firmy, zmalały ze 195,83 mln zł w 2019 roku do 166,01 mln zł w ub.r.
Wpływy z loterii SMS-owych skurczyły się z 10,73 do 2,57 mln zł, a z akcji specjalnych - z 1,75 mln zł do 672 tys. zł. Natomiast przychody z produkcji spotów wzrosły z 2,95 do 3,56 mln zł.
Do grupy kapitałowej Eurozet należy kilka rozgłośni radiowych. Według badania Radio Track w ub.r. Radio ZET zanotowało wzrost udziału w rynku słuchalności z 12,2 do 12,5 proc., Antyradio - z 2,1 do 2,3 proc., Radio Plus - spadek z 2,2 do 2,1 proc., Meloradio - wzrost z 1,1 do 1,2 proc., a Chillizet miało 0,2 proc., tyle samo co rok wcześniej.
Przy czym w związku z epidemią dzienny zasięg radia w grupie wiekowej 15-75 zmalał 968 tys. osób (3,3 pkt proc.) do 20,69 mln osób, a wydatki reklamowe w radiu - według danych Publicis Groupe - spadły o 9,5 proc. do 681,5 mln zł.
Z kolei serwisy i aplikacje internetowe grupy Eurozet we wrześniu br. zanotowały 10,81 mln użytkowników i 37,1 proc. zasięgu (według badania Mediapanel).
Ubyło 12 pracowników
Wydatki grupy Eurozet w ub.r. wyniosły 137,49 mln zł, co wobec 178,76 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 23 proc. Najmocniej ograniczono koszty reprezentacji i reklamy - z 34,65 do 14,14 mln zł, oraz usług obcych - z 47,43 do 39,5 mln zł.
Koszty amortyzacji aktywów trwałych zmalały z 6,98 do 2,92 mln zł, a podatków i opłat - z 4,62 do 1,49 mln zł.
Wydatki na wynagrodzenia zmniejszyły się z 35,63 do 34,15 mln zł, a narzuty na wynagrodzenia wzrosły z 5,28 do 6,1 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie pracowało 365 osób, o 12 mniej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Od maja do września ub.r. grupa Eurozet obniżyła wszystkim pracownikom wymiary pracy i wynagrodzenia o 20 proc., dzięki czemu mogła skorzystać uzyskać dopłaty do pensji z państwowego funduszu. Jesienią ub.r. z firmą pożegnał się prezes Andrzej Matuszyński, jego funkcję przejęła Ewa Rosiewicz.
Zysk w górę
Mocniejszy spadek wydatków niż przychodów sprawił, że zwiększyły się wyniki rentowności grupy Eurozet. Zysk operacyjny wzrósł z 36,04 do 38,52 mln zł, zysk brutto - z 35,54 do 36,22 mln zł, a zysk netto - z 27,41 do 29,5 mln zł.
Zysk netto przypadający udziałowcom jednostki dominującej w grupie Eurozet zwiększył się z 27,12 do 29,08 mln zł. Jesienią ub.r. Eurozet wypłacił swoim udziałowcom 30 mln zł dywidendy: 18 mln zł trafiło do SFS Ventures, a 12 mln zł do Agory.
W elektronicznym KRS nie opublikowano jeszcze protokołu z walnego zgromadzenia wspólników Eurozetu zatwierdzającego raport finansowy za ub.r. Na koniec ub.r. firma miała 40 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów, wobec 28,71 mln zł rok wcześniej.
W Eurozecie dalej „podwyższona dyscyplina kosztowa”
W sprawozdaniu grupa Eurozet podała, że w br. spodziewa się wzrostu wartości reklamy radiowej i internetowej o 6-9 proc. - Odbudowa wartości rynku reklamy jest widoczna od czwartego kwartału 2020 roku - stwierdzono.
- Jednocześnie, ze względu na fakt, że trudno jest przewidzieć dalszy rozwój sytuacji związanej z pandemią i jej skutki gospodarcze powyższe założenia mogą być obarczone błędem, a ich trafność dużo mniejsza niż w okresach większej przewidywalności. Biorąc pod uwagę powyższe trudno jest również przewidzieć w jakim tempie rynek reklamy powróci do wartości sprzed wybuchu pandemii i jak ukształtuje się jego struktura. Proces ten może zająć co najmniej 2-3 lata - zaznaczyła firma.
Zapowiedziała, że w br. „nadal będzie funkcjonować w podwyższonej dyscyplinie kosztowej”.
Dołącz do dyskusji: Eurozet przy spadku przychodów o 18 proc., zwiększył zysk do prawie 30 mln zł